První jízda Ford Ranger PHEV: Pojízdný generátor pro opravdové dobrodruhy

Ford Ranger PHEV

První jízda Ford Ranger PHEV. Populární pick-up Ford Ranger dostal jako první auto svého druhu na evropském trhu plug-in hybridní pohon. Slibuje nejvyšší točivý moment v aktuální nabídce a možnost nabíjení všeho možného od nářadí po kompresor nebo elektrokola.

Někdo plug-in hybridy považuje za slepou uličku, někdo za rozumný kompromis mezi světem spalovacích a elektrických aut. První říkají, že si plug-in hybridy berou to nejhorší z obou světů tím, jak jsou složité, druzí naopak, že si berou to nejlepší – tedy možnost bezemisní jízdy a nabíjení doma či v práci a zároveň dlouhý dojezd bez čekání na nabíječkách. Kdo má pravdu, o tom nebudu rozhodovat já, každopádně prodeje vozů PHEV rostou, ale především v osobních autech.

Teď se první sériový plug-in na evropském trhu objevil v užitkovém voze, pick-upu Ford Ranger. Mimo Evropu už takové auto nabízí třeba čínské BYD v podobě modelu Shark. Ford Ranger je dlouhodobě nejprodávanějším pick-upem v Evropě. V roce 2024 se prodalo více než 60 tisíc kusů, na čtyřech trzích má Ranger podíl víc než 50 procent. Na první místě ve své kategorii je i v Česku.

Je v prodeji jak v základní verzi s jak s naftovými motory o výkonech od 125 kW, tak ve variantě Raptor s benzínovým nebo naftovým motorem o výkonech až 215 kW, nebo dokonce ve sportovní verzi MS-RT určené hlavně na silnici. Teď přichází ještě další varianta v podobě plug-in hybridu s možností dobíjení ze zásuvky, která si klade za cíl skloubit robustní terénní schopnosti a vysokou užitnou hodnotu s požadavky na snížení emisí.

Ford Ranger PHEV: Točivý moment až 697 Nm

Vizuálně si Ranger PHEV zachovává charakteristické rysy aktuální generace tohoto modelu, která je výsledkem spolupráce s Volkswagenem. Všechny díly karoserie jsou ale podle výrobce jiné, takže s Volkswagenem Amarok nespojuje Ranger vzhledově vůbec nic. Robustní a svalnatý vzhled odkazuje spíš na model F-150. A na tom plug-in hybridní verze nic nemění.

Klíčová inovace se skrývá pod karoserií. Srdcem vozu je kombinace osvědčeného zážehového čtyřválcového motoru 2.3 litru EcoBoost a elektromotoru s výkonem 75 kW integrovaného do 10stupňové automatické převodovky a napájeného baterií o využitelné kapacitě 11,8 kWh. Celkový kombinovaný výkon soustavy činí 207 kW (281 koní) a pozoruhodný je maximální točivý moment 697 Nm, což o 97 Nm překonává dosud maximální naftový šestiválec EcoBlue.

Nějaké dlouhé jízdy na elektřinu asi nebude nikdo moc podnikat, protože by se unabíjel k smrti. Ryze na elektřinu totiž ujede auto papírově jen 43 kilometrů, což je hodnota WLTP, v reálu bude spíš nižší. Palubní nabíječka má výkon jen 3,7 kW, takže nabití baterie trvá zhruba 4 hodiny z wallboxu, z běžné zásuvky kolem pěti hodin. Ranger PHEV ale pak umí fungovat jako klasický hybrid. Pokud je baterie nabitá, pohybuje se spotřeba benzínu kolem 3 litrů, s vybitou baterií roste k 10, což je srovnatelná hodnota s dieselem. Kombinovaná papírová spotřeba je pak oficiálně 6,2-6,4 l/100 km.

Ovšem největší inovace a výhoda se jmenuje Pro Power Onboard, což znamená systém nabíjení externích elektrických přístrojů. Na výběr je varianta o výkonu 2,3 kW, která umožňuje dobíjet baterie a napájet většinu elektrického ručního nářadí. Varianta s výkonem 6,9 kW dokáže napájet i brusky, klimatizační jednotky, kompresory nebo elektrokola. Auto umí fungovat jako generátor na kolech. Takže jak řemeslníci můžou v terénu využívat Ranger pro dobíjení svého nářadí a dalších přístrojů, dobrodruzi zase na expedicích a podobných výjezdech dokážou bez probleůmi nabíjet kola, powerbanky, používat grily apod. Jen objem nádrže je o 10 litrů menší než u dieselu – 70 litrů.

Dobíjecí Ranger také neztratil nic z terénních vlastností svých tradičních sourozenců, ať už to jsou nájezdový či odjezdový úhel, světlá výška 229 mm nebo hranice brodivosti 80 centimetrů. Stejně tak zůstaly i různé jízdní režimy pro všechny myslitelné druhy povrchů, redukční převod nebo uzávěrka zadního diferenciálu.

Z praktického pracovního hlediska Ranger PHEV malinko ztratil v nosnosti, a to zhruba o 100 kg proti naftové verzi. Ale pořád je to skoro jedna tuna (989 kg). Navíc hmotnost brzděného přívěsu zůstala na 3,5 tunách.

Ranger PHEV ale umí být levnější než některé jiné verze. V akci vyšel začátkem listopadu 2025 sice na nejméně 929 000 Kč bez DPH v základní výbavě XLT. Nejlevnější 2.0 Eco Blue s manuální převodovkou stál od 774 000 Kč bez DPH. Ovšem ve výbavě WIldtrack vyšel akčně na 1 049 000 Kč bez DPH, třílitr EcoBlue se 176 kW a rovněž 10stupňovým automatem už stál v akci 1 139 000 Kč bez DPH.

Martin Šidlák