Plnicí stanice LNG přibývají. V ČR už jich je sedm

kamion, LNG, Eurowag

Zkapalněný zemní plyn (LNG) je podle různých studií jediné alternativní palivo aktuálně použitelné pro těžkou nákladní dopravu. I přes cenové turbulence cen zemního plynu v Česku plnicí stanice LNG stále přibývají, stejně jako počet tahačů jím poháněných.

V tomto roce výrazně přibylo plnicích stanic LNG, byť jde celkově stále jen o jednotky. V prosinci zprovoznil jednu GasNet a další dvě plníci stanice LNG vybudoval Eurowag. Podobně je to i s auty. Dle statistik Českého plynárenského svazu bylo v tuzemsku v roce 2020 v provozu 36 vozidel na LNG. Na konci loňského roku už 106. Aktuálně jezdí v Česku asi 135 registrovaných nákladních vozů na LNG a k dispozici mají již sedm veřejných plnicích stanic. Přitom ještě nedávno byly v Česku jen tři.

„Začátkem roku 2022 v Česku fungovaly dvě mobilní LNG stanice společnosti GasNet a jedna menší stacionární stanice. Celkově čtvrtou plničku zprovoznil GasNet na začátku března. Další pak před nedávnem, začátkem prosince,“ popisuje Jiří Karlík, generální ředitel společnosti Primagas. Ta patří k předním dodavatelům LPG i LNG. Nejnovější plnička GasNetu v jihočeské Kaplici je funkční od 9. prosince. „Čerstvou novinkou jsou dvě stacionární stanice společnosti Eurowag. Na ně jsme uskutečnili první závozy zkapalněného zemního plynu pro otestování jejich technologie v půli letošního prosince,“ dodává Jiří Karlík.

Renault Scénic, elektromobil
Čtete také

Renault Scénic bude elektrický. Automobilka ukázala koncept

Oblíbené rodinné MPV Renault Scénic bude do budoucna elektrický. Značka ukázala první fotky nového elektromobilu, který se představí na začátku…

Plnicí stanice LNG: V plánu tři desítky

Celkově tak bude v Česku ke konci letošního roku v provozu již sedm plnicích stanic LNG: Eurowag (Kozomín – D8, Modletice – D1), GasNet (Kaplice – E55, Klecany – D8, Mladá Boleslav – D10, Nýřany – D5) a Spolgas (Louny – D7). Národní akční plán čisté mobility přitom počítá s tím, že do roku 2030 by v Česku mělo být až na tři desítky plnicích stanic LNG. V rámci Evropy se celkový počet LNG stanic nedávno přehoupl už přes 600.

Podle Sborníku LNG konference 2021 nelze očekávat, že se emise v nákladní dopravě vyřeší bateriovými pohony. LNG by tak mělo hrát střednědobě významnou roli při hledání opatření ke snižování emisí. S tahači na vodíkový či elektrický pohon lze počítat spíše v dlouhodobém horizontu.

Posílení v okolí Prahy

„S rozšiřující se infrastrukturou počítáme i s dalším nárůstem počtu vozidel. Velké logistické firmy vidí v nákupu LNG tahačů příležitost, jak svým zákazníkům nabízet udržitelnou, ‚zelenou‘ službu. A tím i plnit jejich závazky v oblasti ESG a udržitelnosti. Je to pro ně v době důrazu na udržitelnou ekonomiku velká konkurenční výhoda,“ říká Filip Dostál ze společnosti GasNet. A dodává, že GasNet dále hodlá posílit svou přítomnost v nejbližším okolí Prahy. Stávající LNG stanice v Klecanech pokrývá směr na Ústí nad Labem a do Německa. Posílit LNG infrastrukturu v této tranzitně vytížené oblasti i pro další směry je tedy logickým pokračováním.

LNG má oproti dieselu o 20 % nižší emise CO2, navíc se při jeho spalování neuvolňují pevné částice. Stále však jde o fosilní palivo. V dlouhodobém horizontu nicméně každá koruna investovaná do LNG infrastruktury znamená zároveň též investici do plně obnovitelného bioLNG, které si dokážeme vyrobit i sami, a to ze zbytků potravin a bioodpadu. Emisní stopa bioLNG je prakticky nulová, jeho spalováním vzniká o 95 % méně CO2 než u nafty.