Test Audi A4 allroad 50 TDI quattro: Dobrých šest válců

Audi A4 Allroad

Dieselový šestiválcový kombík? Nepropadli jsme se do jiné doby? Opravdu něco takového testujeme na začátku roku 2023? Dává v dnešní době smysl něco jiného než elektrické SUV? Test Audi A4 allroad 50 TDI quattro odpovídá na poslední otázku „ano“.

Byť jen zmínit se o tomto autě v nějaké skupině příznivců elektromobilů si koleduje o to, že člověk bude lynčován nabíjecími kabely. Dieselový šestiválec není dnes zrovna sexy, navíc kombíky už mají léta své největší slávy za sebou. Vše má vývoj, nedá se nic dělat. Ale test Audi A4 allroad 50 TDI quattro ukazuje, že pro určitou skupinu zákazníků má tenhle typ auta stále své kouzlo. Já k nim rozhodně patřím.

Audi A4 AllroadIdeální pro aktivní lidi

Popularitu vozů kombi s větší světlou výškou, ochranou podvozku a pohonem všech kol se pojí především s Audi allroad z roku 2000, z kterého se později stalo Audi A6 allroad. Ale taková auta tady byla i předtím, třeba Subaru Outback. Spojovaly komfort a jízdní vlastnosti běžného osobního vozu, velký zavazadlový prostor a schopnosti projet lehčím terénem či zasněženou silnicí. Zkrátka ideální vozy pro sportovce a aktivně žijící lidi.

Vozy SUV před 20 lety nenabízely srovnatelné jízdní vlastnosti na běžné silnici. To už ale neplatí, a „allroady“ už svou popularitu zpátky zřejmě nezískají. Konkrétně Audi A4 allroad ale kromě výše zmíněných užitných vlastností zůstala ještě jedna přednost, a to je „šmrnc“. Oplastovaná A4 zkrátka vypadá o něco lépe než standardní kombík této modelové řady. Ochranné lemy blatníků, nárazníků, prahů a o 35 mm vyšší světlá výška (23 mm na podvozku, zbytek dělají kola o větším průměru) zkrátka vypadá cool.

Audi A4 AllroadTady je svět ještě v pořádku

Když za vámi decentně zaklapnou dveře, ocitnete se ve světě příjemných materiálů, na milimetr přesně slícovaných plastů a elegantních tlačítek. Komu nevyhovuje téměř absolutní digitalizace interiérů mnoha současných aut, může si v klidu říct „tady je svět ještě v pořádku“. Centrální desetipalcová obrazovka je samozřejmě dotyková, ale pro ty nejdůležitější a nepoužívanější funkce není nutné se proklikávat digitálním menu. Teplotu, jízdní režimy, deaktivaci systému start/stop, hlasitost audiosystému… na to všechno tady jsou klasické ovladače, které jde po chvíli používání nahmatat po paměti. Moderní dobu reprezentuje digitální panel přístrojů, který nabídne několik režimu zobrazení podle preferencí řidiče.

Přepravní kapacita Audi A4 Allroad je celkem slušná (495 litrů), ale podobní konkurenti nabídnou přece jen víc. VW Passat Alltrack 639 litrů, Subaru Outback 561 a Škoda Octavia Scout 640 litrů. Ale na praktičnost se u Audi rozhodně nezapomnělo. Kufr má pravidelný tvar, opěradla zadních sedadel jsou dělená v poměru 40:20:40. Páté dveře jsou standardně elektricky ovládané, zadní sedadla jdou sklopit páčkami i z prostoru kufru a nechybí háčky na tašky.

Audi A4 Allroad

Poctivý šestiválec

Pod kapotou jsme měli nejsilnější nabízenou motorizaci. Přeplňovaný třílitrový vidlicový šestiválec je vybavený 48V mild-hybridní technologií a poskytuje maximální výkon 210 kW a nejvyšší točivý moment 620 Nm. Spojen je s permanentním pohonem všech kol quattro se samosvorným mezinápravovým diferenciálem. Vše doplňuje 8stupňová automatická převodovka s hydrodynamickým měničem točivého momentu.

A svezení to je vskutku parádní. Agregát má sílu pro jakékoli předjíždění, když je potřeba. Zároveň ale umí jezdit i úsporně a točit při stokilometrové rychlosti jen něco kolem 1500 otáček. Pokud budete jezdit s lehkou nohou, dostanete se s dlouhodobou spotřebou někam mezi sedm a osm litrů. Papírová spotřeba je 6,4-6,5 litru. Na jedno natankování tak ujedete i přes 800 kilometrů. Kabina je mimořádně dobře odhlučněná. Elektromobil to samozřejmě není, ale na poměry spalovacích aut odvedli konstruktéři velmi dobrou práci.

40 let vývoje

To samé platí i pro naladění podvozku, který je velmi komfortní na všech typech nerovností. V zatáčkách drží stopu, nízká stavba karoserie napomáhá tomu, že se auto minimálně naklání. Pohon všech kol přidává další porci jistoty nejen v serpentinách, ale především na kluzkém povrchu. Víc než 40 let vývoje je znát. Jméno Quattro si Audi vypůjčilo z italštiny, znamená „čtyři“. Ale nikoli čtyři kruhy ve znaku Audi, jak se někdy mylně píše, ale čtyři kola. Čtyři poháněná kola. Když na autosalonu v Ženevě v roce 1980 ukázalo Audi svůj nový model Quattro, nejspíš nikdo nečekal, že tento vůz nejen naprosto zesměšní konkurenci v motoristickém sportu, ale masivně se prosadí i v civilních autech a donutí ostatní výrobce, aby tuto technologii začali brát vážně.

Šestiválcové „terénní“ kombi je povedený kousek, který má stále své zákazníky. Diskutabilní je samozřejmě cena. Zákazníci Audi na ni asi příliš hledět nebudou, ale je nemalá. Allroad stojí od 1 342 900 Kč (1 109 835 Kč bez DPH) s motorem 2.0 TDI 150 kW, s testovaným šestiválcem pak od 1 496 900 Kč (1 237 107 Kč bez DPH). A u základu samozřejmě málokdo skončí. Ani konkurenti nejsou z laciného kraje. Zmíněný Passat Alltrack 2.0 TDI 147 kW 4Motion začíná na 1 280 900 Kč. Ale na příplatkové výbavě se nůžky rozevřou ještě víc. Třeba za příplatkovou metalickou barvu si Volkswagen řekne něco přes 20 tisíc, Audi 35 tisíc.

Martin Šidlák

Technické údaje: Audi A4 allroad 50 TDI quattro

Cena od: 1 237 107 Kč (bez DPH)
MOTOR: Dieselový šestiválec
Maximální výkon: 210 kW / 3500 ot.
Max. točivý moment: 620 Nm / 1750 – 3000 ot.
Maximální rychlost: 250 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 5,4 s
Kombinovaná spotřeba 6,4-6,5 l/100 km
Emise CO2: 165-168 g/km
Délka/šířka/výška: 4762 / 2022 / 1493 mm
Rozvor: 2818 mm
Zavazadlový prostor: 495 l
Provozní hmotnost: 1885 kg