Test Opel Astra Sports Tourer: Čekání se vyplatilo
Test Opel Astra Sports Tourer. Kombíková verze osmé generace Opelu Astra se v Česku začala naplno prodávat s citelným zpožděním oproti hatchbacku. Ale čekání se vyplatilo. Kdo hledá rodinné auto na dlouhé cesty, dostává v Astře téměř ideálního společníka, který dobře vypadá, má solidní kufr a momentálně stojí za pozornost i díky celkem slušné základní ceně.
Kombík nižší střední třídy byl po dlouhá léta ideálním služebním autem. Hodil se zejména pro nejrůznější obchodní zástupce, kteří přes týden najezdili spoustu kilometrů po zákaznících, a o víkendu vyrazili s rodinou na výlet nebo na chalupu. Pro oba účely se hodil velký kufr a na velkou porci najetých kilometrů zase dieselový motor. Obojí najdeme v testovaném Opelu Astra ST.
Nová Astra Sports Tourer je dlouhá 4642 mm, široká 1860 mm a vysoká 1480 mm. Do délky je tak novinka o 60 mm kratší než předchozí model, což je dáno především kratším předním převisem. Rozvor se naopak prodloužil o výrazných 70 mm až na 2732 mm. Designově se auto podle mého názoru velmi povedlo. Výrazná je čelní maska zvaná Opel Vizor s trochu zamračeným pohledem světlometů. Povedené jsou i boční linie a rovněž ostře řezaná záď. Celkový dojem podtrhuje v našem případě ještě efektní kontrastní černou barvou lakovaná střecha.
Test Opel Astra Sports Tourer: 608 litrů v kufru
V základním uspořádání nabízí vůz zavazadlový prostor o objemu 608 litrů. To je téměř shodná velikost s konkurenty typu Peugeotu 308, Hyundai i30 nebo Fordu Focus. Jen Octavia Combi se svými 640 litry překonává všechny. Po sklopení zadních sedadel, která jsou u Astry standardně dělená v poměru 40:20:40 a sklopná i páčkami od pátých dveří, nabídne zavazadelník až 1634 l prostoru. Plug-in hybridní verze, které mají pod podlahou uloženy lithium-iontové baterie, mají pro zavazadla připraveno 548 l, resp. 1574 l prostoru. Jednoduše nastavitelná podlaha umožní vytvořit rovnou ložnou plochu.
Palubní deska je logicky zcela shodná s hatchbackem, který jsme testovali loni. Opel šel jinou cestou než sesterský Peugeot 308 a udělal jí čistou a jednoduchou. Dominantní jsou na ní dva na sebe navazující 10palcové digitální displeje. Spousta věcí jako třeba klimatizace se ale stále ovládá fyzickými tlačítky. Kdyby Opel na dotykovou obrazovku umístil ještě pár tlačítek pro rychlou volbu základních funkcí nebo pár programovatelných tlačítek, jako to má v některých vozech zmíněný Peugeot, bylo by to ideální. Vizuálně by zase pomohlo, kdyby všude nebyly jen černé plasty.
Řidič sedí v pohodlném sedadle s certifikátem asociace AGR pro zdravá záda, mobilní telefon si může odložit do schránky s bezdrátovou nabíječkou a dvěma USB-C vstupy. Apple CarPlay i Android Auto jdou s autem spojit bezdrátově. Z auta je jen poněkud omezený výhled hlavně směrem vzad, takže parkovací senzory a kamera určitě přijdou vhod. To první je už v základní výbavě, kamera spolu se zmíněným AGR sedadlem od druhého stupně výbavy. Cestující vzadu pak mají dost místa nad hlavou, pro kolena už to žádný zázrak není, byť je zde o něco víc místa než v hatchbacku, ale většina konkurence na tom není o moc lépe.
Široká paleta různých výkonových motorizací je u Astry už minulostí. Výhodou Opelu je, že můžete vybírat hned ze čtyř druhů pohonů – zážehový, vznětový, plug-in hybrid a elektrika. Benzínový tříválec má dvě výkonové verze 81 a 96 kW, dieselový čtyřválec, který byl pod kapotou našeho vozu, je k dispozici jen v jedné variantě o výkonu rovněž 96 kW. Spojen je vždy s 8stupňovou automatickou převodovkou, základní benzín může mít i manuál, naopak neexistuje žádná kombinace s pohonem všech kol.
Naftový motor pro dlouhé cesty
Naftová varianta se ideálně hodí pro dlouhé porce kilometrů. Oproti ostatním nabízeným verzím je sice po startu trochu hlučnější, ale bez vibrací přenášených do interiéru. Kromě toho, že žádný diesel se nehodí na krátké přískoky po městě, tak ve vyšších rychlostech už převažuje spíše aerodynamický hluk a benzínová i naftová verze jsou pak na tom úplně stejně. Zahřátý diesel pracuje perfektně, má slušné zrychlení v nízkých otáčkách a dobře si rozumí s 8stupňovým automatem. Silnější pohonná jednotka by se sice v mnoha případech hodila, zejména při předjíždění s plně naloženým autem, ale na druhou stranu s tímhle motorem není problém udržet spotřebu mezi 5 až 6 litry. U pumpy tak můžete stavět jen každých zhruba 800-900 kilometrů.
Opel často a rád připomíná, že podvozek se ladil v Německu a zdaleka tak není úplně stejný jako v Peugeotu 308. Musím to potvrdit, je skutečně nastavený o něco sportovněji, což omezuje náklony v zatáčkách. Nevzdal se ale i komfortního nastavení, velké výmoly sice bez bouchnutí do zad nezvládá, ale většinu nerovnosti pohlcuje bez problémů. Astra je auto stavěné hlavně na dlouhé cesty po kvalitnějších silnicích, kdy podvozek dává autu velkou stabilitu i ve vyšších rychlostech, kabina je dobře odhlučněná a těžší diesel mu nebere jistotu ani v zatáčkách. Název tak celkově trochu mate, protože kombíková Astra je mnohem víc Tourer než Sports, ale tak to má u primárně rodinného auta být.
V době testu byl Opel Astra ST nabízen v akční výbavě HIT za cenu hatchbacku, a to od 549 990 Kč za základní tříválec s manuálem. Nafta už citelně odskakuje, což je dáno i tím, že je spojena výhradně s automatickou převodovkou – nejlevněji tak diesel pořídíte za 669 990 Kč. Oproti třeba Fordu Focus je tak Astra aktuálně výhodnější, sesterský Peugeot 308 ale zlevnil ještě víc a diesel s ním pořídíte ještě o 50 tisíc levněji.
Martin Šidlák
Technické údaje: Opel Astra Sports Tourer
Cena: 553 711 Kč (bez DPH)
Dieselový pohon
Maximální výkon: 96 kW / 3750 ot.
Max. točivý moment: 300 Nm / 1750 ot.
Maximální rychlost: 208 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 11,0 s
Kombinovaná spotřeba: 4,9-5,1 l/100 km
Emise CO2: 129-135 g/km
Délka/šířka/výška: 4642 / 1860 / 1480 mm
Rozvor: 2732 mm
Zavazadlový prostor: 608 l