Test Škoda Elroq RS: Nejrychlejší škodovka a nové ceny Powerpass

Test Škoda Elroq RS: Oproti základní variantě má dvakrát vyšší výkon, jako jediná v modelové řadě pohon všech kol a díky dvěma elektromotorům a 250 kW pod kapotou je Škoda Elroq RS se zrychlením na stovku za 5,4 sekundy spolu s Enyaqem RS nejrychlejší škodovkou v aktuální nabídce mladoboleslavské značky.
Historie písmen „RS“ se ve spojení s modely značky Škoda začala psát v roce 1974. Tehdy automobilka použila zkratku „Rally Sport“ jako modelové označení soutěžních prototypů ŠKODA 180 RS a 200 RS. Větší slávu zkratce ale přinesl model Škoda 130 RS v sedmdesátých a osmdesátých letech minulého století, kdy slavil velké úspěchy v motoristickém sportu. Dvoudveřové kupé vážilo pouze 720 kilogramů, mělo výkon 140 koní a třeba v roce 1977 dojel tento speciál 130 RS na legendární Rallye Monte Carlo na prvních dvou místech ve své kategorii. Od roku 2000 v této historii pokračovaly sériové modely RS, konkrétně Octavia RS, Fabia RS a Kodiaq RS.
Fabii RS už dnes v nabídce nenajdeme, ale Octavii a Kodiaq doplnily hned dva modely RS, oba elektrické – Enyaq RS a Elroq RS. Oba mají shodný výkon 250 kW, pohon všech kol a přes odlišnou velikost stejné zrychlení na stovku za 5,4 sekundy. Tím překonávají oba své spalovací sourozence, když pro Kodiaq platí hodnota 6,3 s, pro Octavii RS 6,4 s. Rychlost je ale u elektromobilů elektronicky omezená na 180 km/h, zatímco spalováky umí uhánět i přes 200. Konkrétně Kodiaq RS až 231 km/h, Octavia RS dokonce 250 km/h. Pro zajímavost – historicky nejrychlejším vozem značky Škoda byla speciálně upravená Octavia Boneville, která si zapsala rekordní rychlost 365 km/h.

Elroq považuji za designově povedenější než větší Enyaq. Kompaktnější rozměry s délkou necelých 4,5 metru stejně jako kratší záď elroqu podle mě sluší daleko víc. Verze RS navíc dostala jako vrchol své modelové řady několik úprav vnějšího designu. Nejtypičtější je na přání dodávaná jedovatá zelená barva karoserie nazvaná Mamba. Prosvětlená přední maska Tech-Deck Face je už součástí standardní výbavy, stejně jako přední světlomety Matrix-LED a zadní světla Top LED s animovanými ukazateli směru. Dalším poznávacím znakem jsou černě lakované doplňky karoserie, jako jsou lišty kolem bočních oken, střešní ližiny, nápisy Škoda i kryty vnějších zpětných zrcátek. Elroq RS má také upravený přední i zadní nárazník a chybět nemůže ani plaketka s logem RS na předních blatnících. Speciální jsou 20palcová černá leštěná kola Taurus nebo 21palcová kola Vision.
Test Škoda Elroq RS: Jediná zelená Mamba
I vnitřní výbava je bohatší, vychází ze stupně Sportline, ale navíc zde najdeme panoramatický kamerový systém, třízónovou samočinnou klimatizaci Climatronic, head-up displej s rozšířenou realitou, elektrické sedadlo řidiče s pamětí a masáží nebo paket se síťovým programem. Interiér je čalouněný mikrovláknem Suedia s limetkově zeleným kontrastním prošíváním a obložením v imitaci karbonu. Pouze Elroq RS může mít na přání karoserii v zelené barvě Mamba. Velmi bohatou standardní výbavu lze dále rozšířit například o paket Maxx, jehož součástí je například uložený parkovací manévr a parkováním na dálku.

Jinak jde o stejnou palubní desku jako základní elroq. Dominuje jí velký 13palcový dotykový displej. Fyzických tlačítek je pomálu, ale ovládání infotainmentu je naštěstí intuitivní a jeho reakce rychlé. Uživatelé si v něm mohou nastavit až pět zkratek k často využívaným funkcím vozu a až čtyři zkratky pro aktivaci aplikací. Do horní lišty v levém horním rohu byly přidány nové zkratky pro oblíbené funkce, jako jsou předehřev baterie nebo hlídání rychlosti. Kvalita materiálů je na úrovni očekávání v této třídě, s měkčenými plasty a příjemným ambientním osvětlením.
Nejrychlejší současnou škodovku dělají z Elroqu RS dva elektromotory umístěné na přední i zadní nápravě s celkovým systémovým výkonem 250 kW. Je to zároveň jediná varianta s pohonem všech kol v této modelové řadě. Baterie má využitelnou kapacitou 79 kWh, což má podle výrobce stačit na dojezd více než 540 km v režimu WLTP. To se v reálu samozřejmě bude hodně lišit podle jízdního stylu řidiče. Každopádně všichni dostanou nabíjecí výkon až 185 kW, což za ideálních podmínek znamená dobití baterie z 10 % na 80 % kapacity za přibližně 26 minut.

Když už jsme u nabíjení, tak podstatné u něj je také kde a za kolik. Současně s premiérou Elroqu RS doznává změn i oficiální aplikace škodovky Powerpass. Ta umožňuje nabíjení na 900 000 dobíjecích místech v celé EU kromě Portugalska a Rumunska. Velká změna ale nyní nastává v tarifech. Namísto tří tarifů budou brzy k dispozici čtyři. Základní tarif bude i nadále bez paušálu, ale místo 21 Kč/kWh u IONITY nebo pevné ceny 19,25 za DC a 14,25 Kč/kWh za AC nabíjení bude již všude nabízen s flexibilními cenami. Ty uvidí zákazník předem v aplikaci a můžou se lišit v závislosti na lokalitě, provozovateli, denní době nebo aktuálním stavu elektrické sítě.

Dva další tarify jsou určeny konkrétně pro uživatele sítě IONITY. Charge Boost za měsíční paušál 142 Kč umožní nabíjení na IONITY za 15 Kč/kWh, Charge Ultra s paušálem 305 Kč za cenu 12 Kč/kWh. Ostatní stanice zůstávají v režimu flexibilních sazeb. U tarifu Charge Premium za 429 Kč měsíčně zůstává 12 Kč/kWh u IONITY, ale na ostatních stanicích nabíjí zákazník za pevně danou sazbu 10 Kč(kWh na AC a 16 Kč/kWh na DC nabíjení. To je o něco nižší sazba než dosud, ovšem s vyšším paušálem.
Na vyšší výkon je připraven i podvozek. Kromě lepších brzd má Škoda Elroq RS standardně adaptivní sportovní podvozek DCC snížený o 15 mm a nově nastavené progresivní řízení a v jízdních režimech najdete nový mód Traction přizpůsobený pohonu všech kol. Zejména podvozek je opravdu výborně naladěný, dá se nastavit v 15 krocích a funguje to velmi dobře jak z hlediska komfortu, tak jízdních vlastností při dynamické jízdě.
Vůz už je k objednání, a dvojnásobný výkon proti základní verzi je znát na ceně. Nejlevnější Elroq 50 s výkonem 125 kW najdete v ceníku za 799 000 Kč, verze RS vyjde na nejméně 1 269 000 Kč. Je v tom samozřejmě započítána nejvyšší výbava včetně v úvodu zmíněných doplňků. I tak ale můžete ještě za ledacos dalšího připlatit. Třeba barva zelená Mamba vyjde na 16 000 Kč a co nejvíc zamrzí, za tepelné čerpadlo připlácíte i zde, a to 30 500 Kč. Pro srovnání, stejně rychlý, ale větší Enyaq RS vyjde na 1 350 000 Kč. Technicky spřízněný a stejně výkonný Volkswagen ID.4 GTX vyjde na 1,5 milionu.
Martin Šidlák








