Test Hyundai IONIQ 9: Trumfová devítka
                        Test Hyundai IONIQ 9. Více než 5 metrů na délku, tři metry v rozvoru, 908 litrů v kufru, cena od 1,8 milionu a elektrický pohon. Hyundai IONIQ 9 je novou vlajkovou lodí značky pro tu nejnáročnější klientelu, takže stovky těchto aut na českých silnicích asi nepotkáte. Ale co nabízí?
Hyundai novými modely rozhodně nešetří, a i když neuvádí nová auta s dieselovými motory, tak sovu nabídku se snaží dělit mezi hybridy, benzínové motory a elektromobily. Vlajkovou lodí bylo dosud plug-in hybridní nebo fullhybridní Santa Fe, teď ho nahrazuje elektrický Hyundai IONIQ 9, šesti- nebo sedmimístné SUV s obrovským vnitřním prostorem, množstvím technických vychytávek, velkou baterií, ale s tím logicky spojenou i velkou hmotností, které nejde pod 2,5 tuny.
Hyundai nepostupuje v pojmenovávání svých modelů úplně standardně, takže zatímco část elektromobilů nese v názvu slovo IONIQ, tak nejmenší modely mají buď své vlastní jméno – Inster – nebo přídomek Electric v případě modelu Kona, který nabízí i jiné formy pohonu. Každopádně název IONIQ 9 nenechá nikoho na pochybách, že tohle je elektromobil, a ještě k tomu ten největší. Na délku měří přesně 5060 mm, rozvor náprav má 3130 mm.
Hyundai se snaží dělat svoje modely designově hodně odlišně, takže ani IONIQ 9 si s jiným vozem značky asi nespletete, ale pár designových prvků se logicky z jiných aut opakuje. Na pohled nejviditelnější jsou to pixelové světlomety známé třeba ze Santa Fe. Tady je najdeme také vpředu i vzadu, ty přední jsou dělené do dvou částí a mohou mít Matrix LED technologii.
Test Hyundai IONIQ 9: Aerodynamika i tradice korejského oděvu
U elektromobilu je aerodynamika ještě důležitější než u spalovacího auta, takže karoserie je navržena právě s ohledem na ni, výrobce se ale snaží prodat k některým prvkům i osobitý příběh. Tak třeba diagonální prolis v blízkosti zadního blatníku nazývá „Hanbok Line“ a má být inspirován strukturou límce a klopy tradičního korejského kroje „hanbok“ a hladce navazuje na spodní okenní linii nad zadním nárazníkem. K co nejlepšímu proudění vzduchu pak přispívají třeba i aktivní vzduchové klapky v předním nárazníku, které se natáčejí výškově i do boků.

Krátká kapota spolu s výrazně skloněným čelním oknem dala vývojářům šanci udělat nejdelší interiér ve svém segmentu, a to jak posádku, tak pro cestující. Na výběr je 6- nebo 7místné uspořádání ve třech řadách. V 6sedadlové verzi mohou být sedadla ve druhé řadě buď relaxační s opěrkami nohou nebo naopak otočná směrem vzad.
Dostatek prostoru nad hlavou i pro nohy je i v poslední řadě sedadel, která se dají elektricky sklopit do podlahy. Tím vznikne zavazadlový prostor o objemu působivých 908 litrů. Sklopením druhé řady je to pak více než 2400 litrů. K tomu je další zavazadlový prostor pod přední kapotou, a to o objemu 88 nebo 52 litrů podle toho, zda má auto pohon jen zadních nebo všech kol. Pětimístná varianta v nabídce není.

Pojetí palubní desky je spíše minimalistické, ale účelné. Dominantou jsou sice dva velké spojené displeje přístrojového štítu a centrální obrazovky, oba s úhlopříčkou 12,3 palce, ale úplně nezmizela fyzická tlačítka, takže hlasitost audia nebo hlavní funkce klimatizace jde ovládat klasicky bez nutnosti hledat za jízdy něco v menu. Startovací tlačítko i volič převodovky jsou na sloupku řízení. Nechybí ani pádla pod volantem pro nastavení intenzity rekuperace. Lze ovšem nastavit automatickou, tzv. inteligentní rekuperaci, která čerpá data pro rozhodování třeba u navigace, takže třeba zvýší rekuperaci, když se blíží kruhový objezd nebo omezení rychlosti.
Zákazníci mohou volit mezi pohonem zadních nebo všech kol. První je vybavena elektromotorem o výkonu 160 kW, varianta s pohonem všech kol má navíc elektromotor vpředu o výkonu 66 kW, celkový výkon soustavy je pak 226 kW. Existuje i verze Performance s pohonem všech kol o celkovém výkonu 314 kW. Ta zrychlí z 0 na 100 km/h za 5,2 sekundy a dosahuje nejvyšší rychlosti 200 km/h, zatímco standardní verze s pohonem všech kol to zvládne za 6,7 sekundy, ale maximálka je rovněž 200 km/h. Základní verze s pohonem zadních kol se na stovku dostane za 9,4 sekundy a má nejvyšší rychlost 190 km/h.

Všechny výkonové varianty mají stejný akumulátor s kapacitou 110 kWh, což umožňuje nejslabší verzi papírový dojezd na jedno nabití až 620 km. 800V architektura použité platformy umožňuje nabíjení výkonem až 350 kW, což by za ideálních podmínek znamenalo nabití z 10 na 80 procent za 24 minut. Ovšem takových nabíječek v Česku na cestách moc nepotkáte.
I přes nadprůměrnou velikost auta nebudete na silnicích určitě trpět nedostatkem výkonu. Milým překvapením byla i spotřeba, která se u všech verzí papírově pohybuje kolem 20 kWh/100 km, u námi testované čtyřkolky o výkonu 226 kW nebyl problém se v ideálním smíšeném provozu dostat i pod tuto hranici. Auto ale svádí k dynamičtější jízdě, takže s větším podílem dálničního provozu stoupla k 22 kWh/100 km, což bylo u takto velkého auta stále velmi příjemným překvapením. Každopádně byste měli ujet na jedno nabití kolem 500 km. Jediné, na co si možná bude mnoho lidí nějakou dobu zvykat, jsou digitální zpětná zrcátka. Já si nezvykl ani po několika dnech.

Na samotné jízdě pak oceňuji hlavně kvalitu odhlučnění kabiny, které patří k tomu nejlepšímu u značky Hyundai. Můžete si aktivovat virtuální zvuk motoru, ale osobně bych to nedělal. Kromě tradičního metod jako jsou akustická skla se o ticho stará i audiosystém Bose se 14 reproduktory, který analyzuje vnější hluk a skrz reproduktory vytváří zvukové vlny s opačnou amplitudou, které neutralizují nežádoucí zvuky. Podvozek pak sice není vzduchový, ale povedlo se ho naladit velmi komfortně, a i přes měkčí tlumiče není nutné se bát ani zatáček, kde auto dobře drží stopu a pohon všech kol mu pomůže při výjezdu ze zatáčky.
IONIQ 9 je výkladní skříní elektrické technologie značky Hyundai, takže asi ani sám výrobce a importér neočekávají v Česku roční prodeje ve stovkách kusů, ale maximálně v desítkách. Tomu odpovídá i základní cena zadokolky, která je 1 754 990 Kč s DPH nebo v akci pro podnikatele na IČO 1 290 860 Kč bez DPH. Čtyřkolka se pak přehoupne už přes dva miliony, konkrétně 2 044 990 Kč s DPH nebo 1 504 166 Kč bez DPH pro podnikatele.
Martin Šidlák









Technické údaje: Hyundai IONIQ 9
Cena od: 1 504 166 Kč bez DPH
Elektrický pohon
Maximální výkon: 226 kW
Max. točivý moment: 605 Nm
Maximální rychlost: 200 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 6,7 s
Kombinovaná spotřeba: 20,4 kWh/100 km
Emise CO2: 0 g/km
Délka/šířka/výška: 5060 / 1980 / 1790 mm
Rozvor: 3130 mm
Zavazadlový prostor: 338-908 l