Test Renault Austral 160: Víc ticha a komfortu
Test Renault Austral 160. Jméno Austral voní dálkami a exotikou. Pod značkou Renault jde ale o lidem poněkud utajené, ale poctivé SUV, které bylo dobré, ovšem po modernizaci je ještě lepší. Jeho devizou je hlavně velmi úsporný hybridní pohon, zlepšilo se ale i nastavení automatické převodovky, podvozku a lepší je také akustické odhlučnění.
SUV jsou stále abnormálně populárním typem aut, takže se bez nich žádná automobilka neobejde. Renaultu se tenhle typ aut dlouho moc nevedl a modely jako Koleos se neprosadily a upadly v zapomnění. Posledních pár let je to naopak – Renault má hned několik povedených SUV. Nejmenší Captur patří mezi nejprodávanější vozy značky na českém trhu, naopak o větších modelech Symbioz, Austral nebo Rafale toho zákazníci moc nevědí. A je to chyba, protože podle mě mají co nabídnout.
Renault Austral se prodává od roku 2022, kdy nahradil model Kadjar. Modelová ofenziva značky byla v posledních letech tak rychlá, že Austral se stal vlastně nejstarším modelem Renaultu. Velmi brzy je tady proto jeho modernizace, která je motivována hlavně designovým sjednocením se zbytkem modelové řady a vylepšením několika technických věcí.
Tou hlavní designovou změnou je jiná čelní maska, ze které zmizely komplikované světlomety ve tvaru písmene C. Místo toho dostalo auto podobu zapadající mezi ostatní modely značky s LED denním svícením ve tvaru rozpůleného diamantu. Nové jsou také světlomety vzadu. Jsou dramaticky tvarované a protažené ke středu auta. Jejich vzhled po zapnutí je podle automobilky inspirován čínskou grafickou hrou tangram. Auto samo o sobě po modernizaci vypadá lépe, ale kvůli designovému sjednocení trochu hrozí, že si ho můžete splést s některým z jeho sourozenců, což jeho větší známosti moc nepřidá.
Test Renault Austral: Praktičnost nechybí
V interiéru jsou nová hlavně sedadla s lepším bočním vedením a oporou ramen a novým čalouněním. Vylepšena byla také akustická izolace kabiny, a to jak od aerodynamického hluku, tak od motoru. Na sloupku u řidiče přibyla nová kamera. Ta má za úkol jednak hlídat únavu řidiče, jednak umožňuje po registraci na centrálním displeji po každém nastoupení identifikovat řidiče a nastavit mu uloženou pozici sedadla, zrcátek nebo oblíbené rozhlasové stanice. O kousek se také posunula páčka převodovky na sloupku řízení, aby byla o něco dál od páčky stěračů.

Beze změny zůstala palubní deska, které dominují dvě velké obrazovky. Jedna 12palcová před řidičem na šířku, druhá uprostřed na výšku s úhlopříčkou 9 nebo 12,3palce. Doplňuje je head-up displej s úhlopříčkou 9,3″. Dohromady tak můžete mít víc než 1000 cm2 digitálních obrazovek. Systém openR link je založen na technologii Google, takže pokud je vůz připojen k internetu, vidíte na navigační mapě i aktuální dopravní situaci. Renault zachoval některá fyzická tlačítka, třeba pro klimatizaci. Několik dalších funkcí je sice na dotykové obrazovce, ale jejich ikony se zobrazují neustále, takže je není třeba hledat v menu. Nechybí bezdrátová nabíječka a USB-C porty vpředu i vzadu. Infotainment je poslední dobou silnou stránkou Renaultu a platí to i pro Austral.
4,5 metru dlouhé auto nepostrádá praktičnost. Ve svém segmentu ne úplně obvyklá je zadní lavice posuvná o 16 cm, jejíž opěradla lze sklopit ve dvou dílech nebo nastavit sklon ve třech stupních. Cestující vzadu můžou mít k dispozici prostor pro kolena až 27,4 cm.

Páté dveře jsou elektricky ovládané a objem zavazadlového prostoru se liší v závislosti na motorizaci. U testovaného mild hybridu s výkonem 160 koní se pohybuje od 555 do 1 761 litrů, u full hybridu E-Tech s výkonem 200 k od 527 do 1 736 litrů. Nechybí možnost sklápění opěradel z prostoru pátých dveří a k dispozici je zde také 12V zásuvka.
Mírně omezená je nabídka motorizací, když z ceníku zmizela slabší verze benzínového mild-hybridu o výkonu 140 koní a zůstala jen ta silnější se 160 koňmi, kterou jsme testovali. 1,3litrovému benzinovému motoru s turbodmychadlem a přímým vstřikováním asistuje startér-alternátor a 12V lithium-iontová baterie, spojená s automatickou převodovkou typu CVT. Druhou variantou je full hybrid označený jako E-Tech 200, který dostal softwarově upravenou automatickou převodovku, která řadí hladčeji než dřív, jak jsem si mohl vyzkoušet během krátkého svezení v rámci jedné prezentační akce.

Základní benzínový motor jako takový se nezměnil. Jeho 116 kW a 275 Nm sice není stavěný na žádné závodění, CVT převodovka úplně nefandí nějakému dynamickému předjíždění, o čemž svědčí hodnota zrychlení na stovku za 9,7 sekundy, ale na rodinné svezení je to dostačující. Navíc inženýři z Renaultu si dali záležet na hladkém chodu a solidní spotřebě, která je papírově 6,2 l/100 km. Při delší jízdě po dálnici to samozřejmě bude až o dva litry více. V takové situaci už motor i uslyšíte, jinak o něm díky zlepšenému odhlučnění nebudete po většinu času vůbec vědět.
Hrboly a nerovnosti zvládal Austral s přehledem už před faceliftem, s ním přišla další úprava tlumičů směrem k měkčímu nastavení. Plavnost je tak v souladu s decentním výkonem motoru, kdy výsledkem je výborně fungující celek. Kdo by chtěl jet sportovněji, musí počítat s citelnějšími náklony v zatáčkách. Ovladatelnosti zase přidává nová generace systému natáčení zadní nápravy 4Control. Do 50 km/h se zadní kola natáčejí až o 5 stupňů proti těm předním, nad 50 km/h naopak o 1 stupeň ve stejném natočení. Systém je dostupný pouze s full-hybridní motorizací, ovšem nenajdete ho u žádného jiného konkurenta.

Nový Austral zlepšil jízdní vlastnosti i odhlučnění a zavděčí se úsporným provozem hlavně ve full hybridní variantě. Prospěly mu i designové změny, jen je kvůli nim snáze zaměnitelný s ostatními SUV značky. Nevýhodou proti ostatním konkurentům může pro někoho být absence pohonu všech kol. Fajnová je na dnešní poměry i cena, která začíná na 760 680 Kč za full hybrid nebo na 724 900 Kč za námi testovanou mild-hybridní variantu. Ve verzi s automatem a podobným výkonem je to méně než třeba za novou Kia Sportage nebo Volkswagen Tiguan, ale více než stojí v akční nabídce Nissan Qashqai.
Martin Šidlák












Technické údaje: Renault Austral mild-hybrid 160
Cena: 599 091 Kč (bez DPH)
Benzínový pohon
Maximální výkon: 116 kW / 5200-5500 ot.
Max. točivý moment: 270 Nm / 1800-3750 ot.
Maximální rychlost: 175 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,7 s
Kombinovaná spotřeba: 6,2-6,5 l /100 km
Emise CO2: 139-147 g/km
Délka/šířka/výška: 4533 / 1830 / 1645 mm
Rozvor: 2667 mm
Zavazadlový prostor: 555 l