Ojetiny od Škody, VW a Toyoty si nejlépe drží svoji cenu. Neproděláte s nimi ani po pěti letech…

Škoda, Volkswagen a Toyota. U těchto tří továrních značek najdete nejvíce modelů aut, která za prvních pět let provozu nejméně ztrácejí na své ceně. Zůstatkové hodnoty hrají významnou roli i v rámci TCO a finální splátky při operativním leasingu. Které modely stojí na  opačném konci tohoto žebříčku a s jejich nákupem riskujete výrazný propad jejich zůstatkové hodnoty?

Poslední průzkum laboratoře AuresLab, která dlouhodobě monitoruje vývoj cen automobilů na českém trhu, ukazuje, které vozy nejrychleji ztrácí s časem od pořízení svou hodnotu. Z poskytnutých dat jasně vyplývá, že největší „držák“ jsou již v úvodu zmíněné vozy značek Škoda, VW nebo Toyota. Na opačném konci tohoto žebříčku jsou modely značek automobilů Citroën, Peugeot nebo Renault. U ročních aut také výrazně ztrácí „stylovky“ typu Mini Cooper nebo Fiat 500

Sázka na jistotu
V kategorii malých vozů si nejlépe drží cenu domácí Škoda Fabia následovaná koncernovým konkurentem Volkswagenem Polo a Toyotou Yaris. U těchto modelů automobilů klesne hodnota po prvních pěti letech provozu nejméně. Konečnou prodejní cenu konkrétní ojetiny samozřejmě ovlivňuje celá řada faktorů, přičemž největší vliv má celkový technický stav vozu a jeho historie. Za nehavarovanou a pravidelně servisovanou Fabii s nízkým nájezdem po prvním soukromém majiteli může prodávající požadovat i o několik desítek tisíc korun více než za stejný model intenzivně používaný například ve stavební firmě.
Standardem u pětiletých malých vozů je dnes klimatizace a airbagy, výhodu mají automobily vybavené tempomatem a Bluetooth. Drahá příplatková výbava ale cenu ojetiny nezvýší. Pokud jste si před pěti lety objednali novou Fabii s příplatkovou výbavou za více než sto tisíc, dnes už je zpět určitě nezískáte a je dobré se tímto řídit i při výběru a specifikaci aut pro vaši společnost.

Nástraha stylovek
Z analyzovaných tržních dat dále vyplynulo, že v kategorii malých vozů si po prvních pěti letech provozu nejhůře drží cenu Citroën C3, Hyundai i20 a Kia Rio. Majitelé těchto modelů si při prodeji odepsali v relativních číslech nejvíce. Zajímavý je také pohled na vývoj cen ročních vozů. Po prvním roce provozu nebo přibližně 20 tisících ujetých kilometrech nejrychleji ztrácejí na hodnotě stylová auta, jako jsou Fiat 500, Citroën DS3 a Mini Cooper.
Vysoké zastoupení mají v Česku rodinné vozy střední třídy. „Nejnižší procentní pokles ceny po pěti letech provozu mají v této kategorii vozy Škoda Octavia, Volkswagen Passat a Toyota Verso. Naopak nejhůře si drží cenu Peugeot 308, Renault Scénic a Chevrolet Orlando,“ tvrdí Stanislav Gálik, výkonný ředitel AuresLabu. S výrazným poklesem ceny po prvním roce provozu musejí počítat také majitelé vozů Hyundai i40, Peugeot 508 a Opel Insignia.

ČTĚTE TAKÉ: I 15 let po vstup do EU je Česko rájem ojetin

Už delší dobu získávají na oblibě i ve firemních autoparcích vozidla typu SUV. Jen za první dva měsíce letošního roku bylo podle statistiky Svazu dovozců automobilů přibližně každé třetí zaregistrované nové vozidlo typu SUV nebo terénní. Co se tržní ceny týče, největšími „držáky“ mezi pětiletými vozy jsou Dacia Duster, Škoda Yeti a Volkswagen Tiguan. Naopak největší procentní rozdíl mezi cenou nového a ojetého vozu mají po pěti letech provozu Chevrolet Captiva, Mazda CX-7 a Jeep Compass. Kdo uvažuje o nákupu modelů Nissan X-Trail, Ford Kuga nebo Mitsubishi ASX, tomu se vyplatí poohlédnout se po ročních vozech. U těchto SUVéček totiž klesá cena v prvním roce nejrychleji.

SOUVISEJÍCÍ:

V Česku se loni nabízelo skoro milion ojetých aut. Nejčastěji Octavií
AAA Auto už prodává víc benzinových ojetin než naftových