Svět nemusí být jen elektrický. Audi RS Q8 má poctivý benzinový osmiválec

600 koní pod kapotou, 800 Nm točivého momentu, maximální rychlosti 305 km/h. Největší RS model Audi slibuje, že bude nejvýkonnějším SUV na trhu.

 

Letos slaví Audi čtvrtstoletí svých sportovních modelů RS. Prvním byl RS 2 Avant. Vůz o výkonu 232 kW/315 k poháněl podélně uložený pětiválec. Logickým doplňkem výkonného motoru byl pohon quattro se samosvorným mezinápravovým diferenciálem. Jubileum oslavila automobilka postupným představením šesti nových RS modelů, z toho dvou v modelových řadách, kde dosud RS varianta nebyla.

Čtěte také: Test Audi S7 Sportback: Špatné jméno pro skvělý vůz

Letošní modelová ofenziva vrcholí modelem RS Q8. Obří SUV kupé není asi tím netypičtějším sportovním autem, Audi má ale určitě dobře spočítané, že si své kupce najde, a ti mu pomůžou spolufinancovat vynucené elektrické projekty. Cena pro český trh zatím nebyla stanovena, ale na německém trhu má auto stát 127 000 eur, tedy přibližně 3 250 000 Kč. Aktuálně nejdražší verze v této modelové řadě – SQ7 – vyjde na 2 759 900 Kč.

Čtěte také: Mazda CX-30 přepsala historii nárazových testů: Dospělé ochrání na 99 %

 

 

Čtyřlitrový benzinový dvakrát přeplňovaný osmiválec ovládaný 8stupňovou automatickou převodovkou slibuje působivou sílu – 441 kW (600 koní), 800 Nm točivého momentu mezi 2 200 a 4 500 ot. a zrychlení z nuly na stovku za 3,8 sekundy. Maximální rychlost je 305 km/h. Permanentní pohon všech kol umí poslat až 70 % výkonu na přední nebo až 85 % na zadní kola. Doplněn je zadním diferenciálem vektorujícím točivý moment mezi jednotlivými koly. Podvozek s aktivními stabilizátory má udržet kontakt s vozovkou za každé situace. Zadní kola se při nízkých rychlostech natáčejí až o 6 stupňů opačně než ta přední pro lepší manévrovatelnost, naopak ve vysokých rychlostech až o 1,5 stupně ve stejném směru pro zvýšení stability třeba při přejíždění mezi dálničními pruhy. Za příplatek může být RS Q8 vybavená karbon-keramickými brzdami.

Čtěte také: Dacia vrací na trh pohon LPG, začíná u Dusteru

Že půjde o opravdu rychlé auto, o tom svědčí, že ještě před svým oficiálním odhalením stihlo na Nürburgringu, nejnáročnějším závodním okruhu světa, překonat rekord pro SUV, když s časem 7:42,253 min o 7 sekund překonalo loňský rekord Mercedesu GLC 63 AMG.

Martin Šidlák, psáno pro Idnes.cz