Bude z XCeedu prodejní trhák nebo jde jen o designové cvičení, jehož úkolem je zaplnit malou díru na trhu?

Korejským značkám trvalo dlouhou dobu přizpůsobit se vkusu evropských zákazníků, ale v posledních letech se jim to naopak daří skvěle. XCeed je ideálním důkazem toho, že značka Kia je už dokonce o krok dál – místo pouhého kopírování trendů má ambici je sama určovat.

Modelová řada Ceed je základním kamenem dnešního úspěchu značky v Evropě. V roce 2006 ji Kia představila jako novinku, vyráběnou v závodě v Žilině a vybavila ji unikátní sedmiletou zárukou. Po standardním tří- a pětidveřovém hatchbacku a kombi se v aktuální generaci odvázala a k hatchbacku a kombi přidala ještě dynamický „shooting brake“ ProCeed a crossover XCeed. U XCeedu je možná překvapivé, že mu výrobce nedal specifické jméno pro novou modelovou řadu, jako to dělají ostatní automobilky. Například Škoda Kamiq je také postavena na stejném technickém základu jako hatchback Scala, ale nese svoje vlastní nové jméno.

Design na jedničku

Vzhled XCeedu se týmu, který vedl Gregory Guillaume, viceprezident pro design ze společnosti Kia Motors Europe, opravdu hodně povedl. Se Ceedem nemá společného vzhledově téměř nic. Na shodném rozvoru 2650 mm vzniklo zcela svébytné auto ve stylu SUV coupé nebo zvýšeného hatchbacku. Elegantnímu tvaru karoserie dodává výrazný vzhled oplastování blatníků a světlá výška zvýšená proti Ceedu na 184 mm. Daní za atraktivní vzhled je jen zavazadlový prostor. Jeho objem 426 litrů nevypadá jako číslo špatně (Kamiq má o 26 l méně), ale kufr není tak praktický jako třeba v Ceedu, protože je poměrně nízký a naopak s vysokou nákladovou hranou. Prostor na zadních sedadlech ale svažující se střecha nijak výrazně neomezuje.

V interiéru na sebe strhne pozornost plně digitální přístrojový štít Supervision o velikosti 12,3″, který dostal XCeed jako vůbec první model Kia v Evropě. Digitální štít o vysokém rozlišení 1920×720 obrazových bodů nahrazuje tradiční rychloměr a otáčkoměr. Mezi dvojicí kruhových ukazatelů se nachází multifunkční displej ovládaný pomocí spínačů na volantu. K dispozici je pro každý stupeň výbavy, byť trochu zvláštním způsobem – pouze v paketu Premium, který za 50 000 Kč obsahuje spoustu dalších prvků, z nichž část je elektronických (bezklíčový vstup, startovací tlačítko, elektricky ovládané víko kufru, audiostoustava JBL), část ryze mechanická (výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce, hliníkové pedály, zadní sedadla sklopná v poměru 40:20:40 atd.).

Výkon, který necítíte

Nadprůměrně bohatá je nabídka motorizací. Benzínové motory zastupují hned tři agregáty – litrový tříválec a dva čtyřválce o objemu 1,4 a 1,6 litru s výkony od 88 do 150 kW. Naftu pak spalují dvě varianty čtyřválce 1.6 CRDi s výkonem 85 nebo 100 kW. Jde o nejmodernější motory s částečně hybridní technologií a mimořádně nízkou spotřebou (i emisemi CO2). Do budoucna možná ještě přibydou nějaké hybridní nebo víc elektrické verze, zatím ale nejsou ohlášené.

My jsme testovali nejvýkonnější zážehový agregát 1,6 litru T-GDi o výkonu 150 kW/204 koní s maximem točivého momentu 265 Nm kombinovaný se sedmistupňovou dvouspojkovou automatickou převodovkou. To je výkon až nečekaný, vždyť třeba druhá generace Fabie RS měla pouze 132 kW. V XCeedu se s takovou porcí koní pod kapotou jede velmi dobře, nemusíte se bát žádného předjíždění, ale nejspíš kvůli emisním limitům je pohonná jednotka nastavena tak, že po sešlápnutí plynového pedálu nemáte z auta nijak sportovní dojem. Z nuly na stovku sice zrychlíte za 7,5 sekundy, ale pro velké výkony je potřeba ho hodně vytáčet. Počítejte se spotřebou mezi 7 až 8 litry.

Pochvala naopak putuje k jízdním vlastnostem. Ačkoli je základem podvozku platforma Ceedu, byla na něm provedena celá řada úprav, především dostal XCeed nové hydraulické dorazy propružení na přední nápravě, které mají pozitivní vliv na komfort na rozbitých silnicích. Tlumiče na obou nápravách jsou navíc o pár procent měkčí než u výchozího modelu. Vůz tak na nerovnostech neposkakuje, ale plynule se přes ně přenese. Změkčení navíc není na úkoru jízdních vlastností v zatáčkách, kde se vůz příliš nenaklání a jistě drží stopu. Zákazníci se ovšem musí spokojit pouze s pohonem předních kol, stejně jako u většiny konkurentů.

Sebevědomá cena

XCeed je tedy sice svým způsobem další karosářskou variantou Ceedu, což ale není ani výhoda, ani vada. Troufám si říct, že Kia vystihla trend, kdy lidé sice budou chtít trochu „vyšší“ auto než klasický hatcback, ale SUV už jim bude připadat příliš velké. Designově se auto velmi povedlo, a technicky na něm byl odveden obrovský kus práce. Jediná podstatná věc, která trochu překvapí, je cena. Začíná na částce 484 900 Kč s motorem 1.0 TGDi 88 kW, byť s bohatou výbavou. To je velmi blízko větší Škodě Karoq (500 900 Kč), naopak o dost výš než přece jen prostorově bližší Škoda Kamiq (412 900 Kč s motorem 1.0 TSI 85 kW). Překvapivě je to ale také víc, než za kolik koupíte nejlevnější větší sourozenecký model Sportage (474 900 Kč). Oproti hatchbacku Ceed zaplatíte na stejném motoru zhruba o 100 tisíc víc.

Martin Šidlák

Technické údaje:

Kia Xceed 1.6 T-GDI

Cena:     541 306 Kč (bez DPH)

MOTOR  

Charakteristika:     čtyřválcový benzinový motor

Maximální výkon:     150 kW / 5500 ot.

Maximální točivý moment:     265 Nm / 1500-4500 ot./min.

DYNAMIKA A SPOTŘEBA  

Maximální rychlost:     220 km/h

Zrychlení 0-100 km/h:     7,5 s

Spotřeba

(město/mimo městě/kombi):     7,5-7,6/5,5-5,8/6,2-6,5 l/100 km

Emise CO2:     143-148 g/km

ROZMĚRY

Délka/šířka/výška:     4395/1826/1483 mm

Rozvor:     2650 mm

Zavazadlový prostor:     426 l

Provozní hmotnost: 1527 kg