Mercedes-Benz Vito – Hvězda ve vedlejší roli

Jsou hollywoodské hvězdy, které se ve vedlejších rolích necítí dobře a podle toho pak také jejich herecký výkon vypadá. A pak jsou hvězdy, kterým nevadí nebýt středem pozornosti a perfektní práci odvedou za každé situace. Vito Worker+ spadá mezi ty druhé.

Ikonickou „mercedesí“ třícípou hvězdu hrdě nosí automobily všech tříd, typů a zaměření. Na jednom konci superluxusní limuzíny a rychlé sportovní vozy, na druhém konci… skříňové dodávky. Nejmenší Citan je derivát Renaultu Kangoo a ač nejde o špatný vůz, pravým Mercedesem jej nazvat nemůžeme. Vito a jeho osobní verze zvaná třída V ovšem píšou jiný příběh.

Poctivý pracovník

Vito se vyrábí již od roku 1996. Současná generace představená v roce 2014 je třetí v pořadí a jde tedy o šest let starý model. Stále se však pyšní atraktivním designem zvenku i zevnitř, a hlavně stále více než konkurenceschopnými vlastnostmi. A to i v testovaném akčním provedení Worker, resp. Worker+, které dostává cenu vita pod hranici půl milionu korun bez DPH.

Možnosti specifikace Workerů jsou kvůli tomu omezené. Worker(+) se dodává pouze v nejkratším rozvoru a délce, která nabídne objem nákladového prostoru 5,5 m3 . Dovnitř se vejdou dvě europalety. Výhodou této specifikace je, že s ní můžete jezdit jako s osobním vozem. Snadno se propletete i úzkými uličkami městských center a s rezervou se vejdete do běžných podzemních garáží a myček.

Seznam výbavy zcela odpovídá definici přízviska „základní“. Přesto ale interiér nepůsobí nijak ošizeně, tím spíše, že jsme jezdili ve verzi Worker+ (499 000 Kč bez DPH), která k základnímu Workeru (469 000 Kč) přidává klimatizaci, rádio s bluetooth, komfortní sedadlo řidiče s nastavitelným sklonem sedáku nebo dvousedadlo pro spolujezdce. Navíc měl náš vůz ještě dvoukřídlé zadní dveře (10 522 Kč), dřevěnou podlahu (11 952 Kč), komfortní sedadlo řidiče (4 810 Kč) a ve dvou směrech nastavitelný volant (3 673 Kč). Každý Worker má pak elektrická okna (s automatickými dojezdy), přípravu pro rádio, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, integrovaný LTE modul, asistent rozjezdu do kopce nebo asistent řízení pro potlačení vlivu bočního větru.

Základní výbava stačí

Příplatková sedačka řidiče je pohodlná i na delší cestě a díky nastavitelnému volantu je poloha za ním skutečně ideální i pro vyšší postavy. Hodiny strávené za volantem osvěží audiosystém, který hraje perfektně a závidět by mu mohlo mnoho dražších osobních vozů.

Etalonem přehlednosti a čitelnosti je kaplička přístrojů. Nachází se v ní také displej palubního počítače, ke kterému máme ovšem jednu zásadní ergonomickou výtku: ovládá se tlačítky, jež jsou umístěna přímo vedle rychloměru. Přepínání za jízdy je tedy velice nešikovné. Dražší verze už tímto neduhem netrpí, protože ovládání se u nich přesune na volant. Workery bohužel mají volant zcela „beztlačítkový“.

test mini countryman
Čtete také

Test Mini JCW Countryman: Auto s režimem motokáry

Test Mini JCW Countryman. Kdybych tvrdil, že chápu smysl tohohle auta, asi bych lhal. Tohle Mini je už spíš „maxi“, má brutální výkon, celkem vysokou cenovku, ale umí zaujmout elegancí, stylem a vlastně i prostorem.

A co nám při soužití s „akčním“ Vitem chybělo z nejběžnější komfortní výbavy? Hlavně obyčejný tempomat, který by zpříjemnil jízdu ve městě i mimo něj. Potom bychom ocenili vyhřívání sedaček, ovládání rádia na volantu (stačila by nám regulace hlasitosti) a couvací kameru či parkovací senzory. Bohužel tyto prvky nelze získat ani za příplatek. Přikoupit lze totiž dále už jen plastovou podlahu (místo také příplatkové dřevěné), tažné zařízení a omezovač rychlosti na 120 km/h.

Nezávisle na výbavě chybí vitu doplňkové panoramatické plošky bočních zrcátek, jaké často mívají větší dodávky. Ani z malého vita ovšem není do strany moc vidět a slepý úhel hrozí skrýt i celé auto. Postrádali jsme také háčky v kabině, takže nebylo ani kam si pověsit bundu (dodávky mají mnohdy háčky šikovně umístěné na přepážce za sedadly).

Jízda jako v Mercedesu

Všechny workery mají společné pohonné ústrojí s označením 110 CDI. Jeho základem je vznětový čtyřválec o objemu 1,75 l a výkonu 75 kW spojený s manuální šestistupňovou převodovkou a pohonem předních kol (vito jinak můžete mít i s pohonem kol zadních). Motor je zcela dostatečně silný pro městský a příměstský provoz, na jeho limity narazíte až na dálnici. Přesto s ním není problém držet cestovní rychlost 130 km/h, jen to vyžaduje trochu důraznější nohu na plynu. Připlatit za výkonnější motor u edice Worker ostatně ani nelze. Spotřeba u prakticky nového vozu, který měl při převzetí najeto 735 km, činila 7,7 l/100 km. S vitem jsme ujeli 600 km při průměrné rychlosti 48 km/h.

Suma sumárum je Mercedes-Benz Vito Worker+ vynikající dodávka, která funguje ve všech provozních režimech.

Vysoko ceníme nastavení podvozku, který je stabilní i ve vyšších rychlostech a ještě stabilnější se zátěží v nákladovém prostoru. V nižších rychlostech zase nabídne dostatek komfortu při přejezdu zpomalovacích prahů, kanálů či výtluků. Ve všech režimech je vito velmi komfortní i po akustické stránce.

LEVNÉ VITO ZNAMENÁ DOBRÉ VITO

Suma sumárum je Mercedes-Benz Vito Worker+ vynikající dodávka, která funguje ve všech provozních režimech a ze které i přes chudou výbavu – nebo možná právě díky ní – čiší německá fortelnost. Větší výtku zaslouží pouze několik zmíněných chybějících komfortních prvků a celkově omezené možnosti příplatkové výbavy, což je daň za nižší cenu, která je srovnatelná s konkurencí.

Pokud případně hledáte spíše vůz na převoz cestujících než nákladu, má Mercedes v záloze ještě nabídku Vito Start a Start+, což je osobní obdoba užitkových workerů. „Starty“ jsou o něco dražší – stojí 519, resp. 599 tisíc Kč. Krom místa pro pět cestujících mají ale také výkonnější motor 114 CDI/100 kW. Všechny akční modely mají prodlouženou záruku na 2+2 roky s limitem 200 000 km.

TEXT: Vojtěch Formánek

TECHNICKÉ ÚDAJE

Mercedes-Benz Vito 110 CDI / KAWA / K FWD WORKER+ 4×2

Cena od – 469 000 Kč bez DPH

Motor                                    

Vznětový přeplňovaný čtyřválec

Maximální výkon – 75 Kw

Max. točivý moment – 270 Nm/2500 ot./min

Dynamika a spotřeba

Maximální rychlost – 165 km/h

Rozměry

Délka/šířka/výška – 4895/1919/1928 mm

Rozvor – 3200 mm

Provozní hmotnost – 1908 kg

Užitečná hmotnost – 892 kg