SEAT Arona TGI – Šetřílek od prvních kilometrů

Má plynový pohon v malém SUV smysl? Záleží na prioritách. Díky cenové politice seatu ale s aronou TGI můžete šetřit hned od začátku.

Dřevoplyn, LPG, elektřina… Dnes se hovoří o alternativních pohonech téměř výhradně v souvislosti s ekologií a naopak se moc nemluví o tom, kolik taková auta stojí. V předchozích sto letech to ale bylo přesně naopak. Lidé hledali jiné než benzínové a naftové pohony výhradně kvůli úspoře peněz. Za války byl benzinu velký nedostatek, takže se jezdilo na dřevoplyn. Před pár lety stál litr benzinu ke 40 korunám, a řada řidičů kvůli tomu přecházela na plyn. Dlouho byl populární zkapalnělý ropný plyn LPG, ke kterému později přibyl ještě stlačený zemní plyn CNG. U LPG šlo ve velké míře o dodatečné poprodejní úpravy sériových benzinových vozů s velkými motory – řada lidí tahle tzv. „zplynovala“ třeba i modely jako BMW 7. Oproti tomu CNG je spíš záležitostí sériové výroby a pojí se spíš s menšími agregáty.

Plyn k nerozeznání

Seat Arona je prvním SUV na trhu, které tento pohon nabídlo. Od spalovacích verzí se v podstatě vzhledově neliší. Pouze na zádi má nápis TGI, mírnou úpravou prošel přístrojový panel, kde místo ukazatele teploty je ukazatel dojezdu na CNG, a po odklopení krytu palivové nádrže uvidíte dva otvory pro plnění pohonných hmot. Arona sama o sobě je příjemné malé SUV stojící na podvozku Ibizy, proti které narostla na délku o 79 mm na 4138 mm. Interiér pohodlně pojme 4 dospělé osoby. Přestavba na CNG ale zmenšuje jinak nadprůměrný objem kufru ze 400 na 282 litrů.

Tři nádrže na plyn pojmou 14,3 kg plynu, což by teoreticky mělo stačit na nějakých 400 kilometrů.

Auto postavené na stejné podvozkové platformě jako Volkswagen Polo nabídne vyspělé jízdní vlastnosti, je pohodlné, na nerovnostech neskáče, dobře tlumí rázy a zároveň si zachovává stabilitu v zatáčkách i díky systému přibrzďování vnitřního kola XDS, který citelně eliminuje nedotáčivost.

Základem pohonné jednotky TGI je litrový tříválcový benzinový motor s nejvyšším výkonem 66 kW (90 k) a maximálním točivým momentem 160 Nm. Primárně jezdí auto na plyn, pouze při nízkých teplotách pod zhruba 10 stupňů pod nulou startuje na benzin. Po stisku startovacího tlačítka je slyšet trochu jadrnější, ale zároveň pořád velmi slušně utlumený zvuk tříválcového agregátu. Síly nemá na rozdávání, rozjede se trochu až někde nad hranicí 2200 otáček, čemuž odpovídá i zrychlení z nuly na 100 za 13,2 sekundy. Proto trochu překvapuje, že asistent, který řidiči radí, jak řadit pro ekologickou jízdu, je celkem nekompromisní a tlačí do rychlé změny převodových stupňů směrem nahoru, i když to znamená třeba jízdu jen na 1000 otáček. Pokud ho ale ignorujete a necháte trochu vytočit, rozhodně se nemusíte bát běžného předjíždění.

test MG5 Electric
Čtete také

Test MG5 Electric: První elektrický kombík

Test MG5 Electric. Češi milují kombíky. Jestli přijdou na chuť i těm s elektromotorem pod kapotou, se pokusí zjistit MG5

Dlouhá návratnost? Kdeže…

Tři nádrže na CNG skryté pod podlahou zavazadlového prostoru pojmou 14,3 kg plynu, což by teoreticky mělo stačit na nějakých 400 kilometrů, k tomu se po vyčerpání přidává ještě malá benzinová nádrž pro papírové ujetí dalších 160 kilometrů. Těchto hodnot ale dosáhne jen velmi úsporný řidič, v praxi si od obou hodnot zhruba 20 procent odečtěte. Se spotřebou na CNG jsme se dostali během testu těsně pod hranici pěti kilogramů. Arona TGI je tak zároveň nejekologičtější verzí v této modelové řadě, protože má jako jediná emise CO2 pod 100 gramů na kilometr.

V ceníkovém srovnání vychází TGI velmi dobře. Obecně se říká, že pohon na zemní plyn se vyplatí zhruba po nájezdu 50 000 kilometrů. Seat ale toto zmíněn zobecnění o návratnosti pohonu CNG staví na hlavu. S ním totiž šetříte v podstatě hned. Verze TGI se totiž prodává s za cenu od 437 900 Kč, což je jen o tři tisíc víc než základní benzinová 1.0 TSI, která ovšem nabídne vyšší výkon 85 kW. Diesel 1.6 TDI 70 kW je pak nejdražší – stojí od 492 900 Kč.

Arona TGI je velmi dobré auto, které se ale nehodí pro každého. Dnes se ceny plynu a benzinu dostaly velmi blízko k sobě, posuzujme ale spíš normální situaci, kdy je plyn o několik korun levnější. V porovnání s benzinem tak provozovatel auta šetří u Arony v podstatě okamžitě, cenový rozdíl tří tisíc korun nehraje roli. Největší nevýhodou je výrazně zmenšený zavazadlový prostor, který auto hendikepuje pro použití po mladou rodinu nebo třeba pro pár aktivních důchodců. Naopak pro firemní provoz je kromě jasné kontroly nákladů ještě třeba přidat osvobození od silniční daně.

AUTOR: Martin Šidlák

TECHNICKÉ ÚDAJE: Seat Arona 1.0 TGI

Cena od:361 900 Kč (bez DPH)
MOTOR
Charakteristika:benzinový tříválec + pohon CNG
Maximální výkon:66 kW
Maximální točivý moment:160 Nm při 1900-3500 ot./min
DNYMAIKA A SPOTŘEBA
Maximální rychlost:172 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:13,2 s
Spotřeba:5,4 m3/100 km
Emise CO2:96 g/km
ROZMĚRY
Délka/šířka/výška:4138/1780/1543 mm
Rozvor:2566 mm
Zavazadlový prostor:282 l
Provozní hmotnost:1308 kg

FOTOGALERIE