Test Volkswagen Multivan 6.1 TDI 4MOT: Sedmdesátka na krku

Nejdéle vyráběný lehký užitkový vůz na světě letos slaví sedmdesátku. Transporter – alias Bulli, Kombi, VW Bus nebo Microbus – sjel z výrobní linky poprvé 8. března 1950. Zde je test Volkswagen Multivan.

Kořeny vozu sahají do roku 1947. „Tehdy Ben Pon, dovozce automobilů Volkswagen do Nizozemska, načrtl při jedné z návštěv továrny ve Wolfsburgu do svého zápisníku jednoduchý obrázek lehkého užitkového vozu s bezkapotovou přídí a motorem v zádi,“ uvádí k historii Volkswagen ve své tiskové zprávě. „Jeho nápad se zalíbil tehdejšímu vedení automobilky, a tak se jej chopili zkušení konstruktéři, kteří ve snaze o co nejnižší výrobní náklady záměrně využívali co nejvíce komponentů z modelu VW Brouk. Sériová výroba byla slavnostně zahájena 8. března 1950. První Transportery byly poháněny zážehovým motorem o zdvihovém objemu 1,1 l a výkonu pouhých 18 kW. Už tehdy se však chlubily velkým objemem své skříně (4,6 m3).“

Až dodnes bylo vyrobeno přes 13 milionů kusů, aktuálně je na trhu facelift šesté generace, označovaný jako 6.1. Co nám ukázal test vozu Volkswagen Multivan? Úpravy se lehce dotkly přední masky a světel. Přibyly nové laky a kola. Volkswagen na testovacích vozech hojně využívá možnost dvoubarevného lakování karoserie, což působí velmi efektně. Uvnitř je kompletně nová přístrojová deska s nově řešenými odkládacími schránkami. Přístrojová deska může být nově v provedení Digital Cocpit, tedy s možností digitálního přepínání různých zobrazení. Variant je mnoho, všechny vypadají dobře a jsou perfektně čitelné.

ojeté vozy, AAA Auto
Čtete také

Zájem o ojeté vozy se zvyšuje i u firem

O ojeté vozy nemají zájem jen privátní zákazníci, ale ve stále větším počtu i firmy.

Nejpodstatnější úpravy se ovšem týkají jízdních vlastností – T6.1 má poprvé elektromechanický posilovač řízení, který na rozdíl od dosavadního hydraulického pracuje pouze v případě potřeby, čímž klesá spotřeba paliva. Zároveň otvírá přístup k novým asistenčním systémům, které pomáhají řidiči zvládnout přece jen hodně velké auto (4,9 – 5,3 metru podle zvoleného rozvoru). Kromě asistentů pro jízdu v pruzích, usnadnění parkování nebo manévrování s přívěsem je asi nejdůležitější ten zabraňující rozkolísání karoserie při bočním větru.

Na výběr jsou motory TDI ve výkonových verzích 66 kW/90 k, 81 kW/110 k, 110 kW/150 k a 146 kW/199 k. Vrcholná verze disponuje hned dvěma turbodmychadly. Nechybí ani varianty s dvoustupňovou převodovkou DSG a pohonem všech kol 4MOTION. Zatímco na jaře jsme testovali diesel 110 kW s 6stupňovým automatem, tentokrát přišla řada na nejvýkonnější variantu 146 kW s automatem a pohonem všech kol 4Motion. To je už v případě Multivanu a 7místné verze určené pro přepravu cestujících už trochu marnotratná investice. Zatímco Transporter Kombi 110 kW na dlouhém rozvoru převeze stejně lidí a vyjde v základu na 883 388 Kč, testovaný exemplář na 1 423 448 Kč. Pro dopravu lidí třeba v zimě na horách je ale samozřejmě pohon všech kol nedocenitelný. Nevýhodou je ovšem spotřeba – zatímco na jaře jsme se dostali i pod 7 litrů, tentokrát byl konečný účet po 600 kilometrech 9,2 l/100 km.

Pokud vás spotřeba a vstupní investice netrápí, je testovaná kombinace velmi příjemným společníkem na dlouhých cestách. Výkon je naprosto dostatečný, i v kopcích stačíte mnohem kompaktnějším autům. Převodovka řadí přesně a motor je překvapivě skvěle utlumený. A podvozek je nastaven velmi komfortně a přitom se v zatáčkách zbytečně nenaklání. Celkově je zkrátka jízda s Multivanem příjemnější než s mnoha velkými 7místnými SUV.

Oslavy letošního 70. výročí proběhnou 25. až 27. září na Transportersrazu 2020 v areálu holešovického výstaviště v Praze. Původní termín byl stanoven na červen, nakonec však musel být zrušen na základě vládních nařízení v souvislosti s epidemií onemocnění COVID-19. Organizátoři Transportersrazu 2020 proto upozorňují všechny zájemce o registraci a účast, že v případě nepříznivého vývoje a příslušných vládních nařízení může stejný osud potkat také zářijový termín.

Martin Šidlák

Volkswagen Multivan 6.1 Comfortline TDI 4MOT DSG
Cena:1 423 448 Kč
Charakteristika:naftový čtyřválec
Maximální výkon:146 kW / 3 800 – 4 000 ot.
Maximální točivý moment:450 Nm / 1 400 – 2 400 ot.
Maximální rychlost:198 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:10,3 s
Spotřeba (město/mimo městě/kombi)8,7 – 8,5/6,8 – 6,5/7,5 – 7,2 l/100 km
Emise CO2:190 – 199 g/km
Délka/šířka/výška:5304/2297/1970 mm
Rozvor:3400 mm
Nákladový prostor:5,0 m3
Provozní hmotnost:2195 kg