Nafouklé kupé na podvozku SUV v ceně slušného bytu v okresním městě oslavilo 12 let na trhu a je v lepší formě než kdy dřív. Přinášíme test BMW X6 30d se základním motorem.

Už třetí generace modelu BMW X6 se vysmívá těm, kteří tohle auto považovali při premiéře v roce 2008 za nesmysl, který nemůže dlouho přežít. Auto dodnes nechá málokoho v klidu. Část lidí ho obdivuje, část považuje za arogantní obludu, která nepatří na silnice stejně jako její arogantní zbohatlický majitel. Vždyť jen samotný modrý lak na testovaném exempláři stojí skoro 29 000 korun a jen příplatkovou výbavu byste mohli vyměnit za skoro tři nové fabie! Oprostit se od emocí jde v případě X6 těžko. Ryze technicky jde ovšem o bezvadný stroj, který se BMW opravdu povedl.

Impozantní vzhled doplnil u testovaného exempláře příplatkový M sportovní paket Plus za 160 tisíc Kč obsahující mimo jiné karbonové kryty zpětných zrcátek či karbonový zadní spoiler. Vysoko posazená karoserie na 22palcových kolech budí respekt sama o sobě, skutečné rozměry auta si řidič uvědomí třeba při parkování nebo vůbec jakémkoli manévrování v úzkých prostorách. Dozadu nevidí v podstatě nic, musí se spoléhat na bodyguardy v podobě asistenčních systémů a několika kamer. S délkou 4935 mm a šířkou 2004 mm (bez zrcátek) už mu moc nechybí třeba do Volkswagenu Multivan, prosklená plocha je ale o dobrou třetinu menší.

Fisker, pick-up
ČTĚTE TAKÉ:  Fisker odhalil plány na konkurenci pro pick-up Tesla Cybertruck

Elektroničtí pomocníci řeší hodně, ale paradoxně jeden problém vytvářejí. Při parkování do vrat, jejichž šířka přesahovala šířku auta jen zhruba o 10 centimetrů na každé straně, mi několikrát elektronika dupla na brzdu, protože vyhodnotila přiblížení k překážce jako příliš velké. To může často zachránit blatník, ale systém u BMW brzdu nechtěl povolit, tak jsem se musel pomocí plynu s autem „přetlačovat“, abych se do vrat vůbec dostal. V jeden okamžik pak ale vůz brzdy prudce uvolní a pak má člověk co dělat, aby naopak zvládnul zabrzdit sám.

Interiér nadchne kvalitou použitých materiálů, vzhledem i intuitivností ovládacích prvků. Dobře na očích je krásná 12,3palcová dotyková obrazovka, nechybí ale ani klasické ovládání přes iDrive na středovém panelu a tlačítka na volantu. Zajímavou vychytávkou jsou dvě místa na odložení nápojů mezi řidičem a spolujezdcem, které je možné stiskem tlačítka buď chladit nebo vyhřívat. Přední sedadla jsou excelentní, na těch zadních je ale pro dospělé posezení výrazně horší, a to kvůli svažující se střeše a nízkému ukotvení sedadel. Slušný je ovšem zavazadlový prostor 580 litrů.

Testovali jsme úplně základní motor, kterým je naftový šestiválec 30d, který měl výkon 195 kW (aktuálně je nahrazen mild-hybridem 210 kW). I jeho zrychlení je ovšem famózní. Na stovku se dostane za 6,5 sekundy. Spotřeba je přitom parádních zhruba 8 litrů nafty. S 80litrovou nádrží tak dojedete opravdu daleko. Co dnes už není úplně běžné, to je dokonalé sladění s 8stupňovým automatem, který po sešlápnutí plynového pedálu okamžitě ví, co má dělat a vrhne auto vpřed. Díky skvělému odhlučnění musíte bedlivě sledovat rychloměr, nebo budete mít velký problém udržet čisté bodové konto.

Na to, jak je X6 rozměrově obludné, jsou jeho jízdní vlastnosti perfektní. Standardem je pohon všech kol, ale pokud to jde, systém upřednostňuje ta zadní. Právě na zadní nápravě jsme měli i elektronicky řízený diferenciál, který pomáhá k opravdu sportovnímu projíždění zatáček. Případné náklony a nerovnosti pak řeší aktivní tlumiče. Manévrovatelnosti pak pomáhá i příplatkové natáčení zadních kol. S autem se tak nedostanete do úzkých na všech typech povrchů a v jakýchkoli rychlostech.

Pokud chcete dát za auto víc než dva miliony (ale u X6 to můžou být klidně i tři nebo čtyři), dostanete krále silnic, který vás doveze kamkoli a kterému ostatní budou uhýbat z cesty. Naporoučet si můžete to nejlepší z dnešní automobilové techniky. Část věcí jsme zmínili, k dalším patří třeba elektronický Parking asistent, který si dokáže zapamatovat posledních 50 metrů cesty a pak sám po stejné trati vycouvat nebo připravovaná (zatím je jen v Německu) funkce adaptivního tempomatu, která dokáže rozpoznat barvu na semaforech a na červenou zastavit auto.

Martin Šidlák