Hon na emisní limity: Značky až do Silvestra registrovaly elektromobily

emise, měření, auto

Jaký byl loni nejprodávanější elektromobil v České republice? Škoda Enyaq, které bylo zaregistrováno celkem 741 kusů. Že je moc nevidíte na silnici? Automobilka je všechny registrovala na poslední chvíli v prosinci, aby si vylepšila průměrné emisní limity.

Podle dosavadních výsledků neplní ani jedna automobilka v Evropě emisní limity za rok 2020, které jsou stanoveny na 95 g CO2/km. Hrozí jim tak velké pokuty od Evropské unie. Poslední dva měsíce v roce taky byly závodem o to, jak registrovat co nejvíc elektromobilů a plug-in hybridů. Na ně totiž platí tzv. supercredit, kdy auta s emisemi pod 50 g/CO2 budou za loňský rok do výpočtu průměrných flotilových emisí každé značky započítány dvakrát.

nabíjení elektromobil Ford Mustang Mach-e
Čtete také

Dotace na elektromobily oficiálně spuštěny. Vyřídí se 500 žádostí měsíčně

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility.

Celoroční výsledky zatím nejsou k dispozici, společnost JATO Dynamics zatím spočítala průměrné emise jednotlivých automobilek v Evropě ke konci října. Bez započítání superkreditů v té době neplnila předepsaný průměr 95 g/CO2 ani jedna z nich. Výjimkou bude Tesla, která ale v oficiálních statistikách nefiguruje. Statistika JATO Dynamics také není úplně kompletní, kromě Tesly v ní chybí třeba i Mazda.

Nejnižší emise vykázal koncern PSA, ani ten se ale nevešel do předepsaného limitu. Dostal se ale jako jediný aspoň pod hranici 100 gramů. Druhá Toyota má 100,6 g, následuje aliance Renault-Nissan-Mitsubishi (105 g), Hyundai-Kia (106,7 g) a Suzuki (108,9 g).  Nejvzdálenější limitu byly prémiové značky s velkým objemem prodaných SUV – Mercedes, BMW a Jaguar/Land Rover. A to svoje většina z nich emise ještě podstatně snížila výměnou motorové palety a větším zařazením mild a plug-in hybridů.

Emise podle koncernů (ke konci října 2020)
Koncernprůměrné emise CO2
1. PSA (Peugeot, Citroën, Opel, DS)97,9
2. Toyota100,6
3. Renault-Nissan-Mitsubishi105,5
4. Hyundai-Kia106,7
5. Suzuki108,9
6. FCA (Fiat-Chrysler)109,0
7. Geely Group110,5
8. Volkswagen (VW, Škoda, Audi, Seat…)114,5
9. BMW (+ Mini)115,7
10. Daimler (Mercedes-Benz)122,6
11. Jaguar Land Rover160

Pro vylepšení průměrných hodnot a započítání superkreditů proto automobilky do konce roku intenzivně registrovaly elektromobily a plug-in hybridy, což je dobře vidět třeba na v úvodu zmíněné Škodě Enyaq.

Martin Šidlák