SUV trhají rekordy. Jejich podíl na evropských prodejích je rekordní

SUV, auta, Volkswagen

Evropský trh s novými vozy se v lednu meziročně propadl o 26 procent, dvouciferný pokles zaznamenala společnost JATO Dynamics na 24 z 27 sledovaných trhů. Daří se ale SUV, jejich podíl na prodejích byl rekordní v historii – 44 procent. To určitě neprospěje emisím CO2.

Podle údajů společnosti JATO Dynamics z 27 největších evropských trhů dosáhly registrace nových automobilů v lednu 2021 839 525 kusů, což je pokles o 26% ve srovnání se stejným obdobím v roce 2020. Jde o největší lednový pokles od roku 1982. Felipe Munoz, globální analytik JATO Dynamics, to komentoval: „Navzdory snahám vlád a výrobců o zvýšení registrace čistě elektrických automobilů to nestačí k vyrovnání dopadů globální pandemie a lokálních lockdownů.“

auto, šedé, hrad, BMW X1
Čtete také

První test BMW X1 xDrive23i: Lépe už to nejde

První test BMW X1 xDrive23i. Nejmenší SUV od BMW není vlastně vůbec malé, zato kompletně nové. Naštěstí se BMW X1…

Prodejci automobilů po celém kontinentu také nadále pociťovali negativní dopady pandemie Covid-19. Na klíčových trzích, jako je Německo a Španělsko, poklesl objem o 32%, respektive o 52%. Výsledek ale hodně ovlivnily daňové změny v jednotlivých zemích. V některých kvůli nim vzrostly registrace v prosinci 2020. Daně a státních pobídky stojí i za opačnými výjimkami. Třeba ve Švédsku se objem registrací ve srovnání s lednem 2020 zvýšil o 23%. K tomu došlo v důsledku změn švédské daňové politiky zavedené 1. ledna 2020, která způsobila nárůst registrací vozidel v prosinci 2019. V Norsku se registrace zvýšily o 8%, protože spotřebitelé mohli znovu navštívit showroomy a poptávka po elektromobilech pokračovala, podporována silnými pobídkami.

Úspěch ale zaznamenaly vozy SUV, jejichž prodeje v lednu představovaly 44% všech nových registrací osobních automobilů – což je dosud nejvyšší podíl zaznamenaný u SUV. Munoz k tomu poznamenal: „Poptávka po SUV nevykazuje žádné známky stagnace a Evropa vykazuje podobně rostoucí popularitu těchto vozů jako v USA a Číně. Vzhledem k jejich vyšším cenám a úrovním emisí jsou výsledky obzvláště pozoruhodné .“ Celkově činil prodaných objem SUV 368 100 kusů, což je pokles o pouhých 18% ve srovnání s lednem 2020.

Nejprodávanější skupinou byl v lednu Volkswagen Group, následovaný novou společností Stellantis, kam kromě skupiny PSA nově patří i Fiat. Nejprodávanějším modelem se ale stala Toyota Yaris, následovaná Peugeotem 208. Na třetí místo se dokázala vyhoupnout Dacia Sandero. Škoda Octavia je desátá.

Martin Šidlák