Se zajímavou informací přišla americká společnost IIHS zabývající se bezpečností silničního provozu. Podle ní ženy mají statisticky větší pravděpodobnost, že při nehodě utrpí závažnější zranění než muži. Proč?

Výsledky nesouvisí s tělesnou stavbou, ale spíše s typem vozidel, které jednotlivá pohlaví řídí. Ačkoli muži jsou čaastějšími účastníky vážných nehod než ženy, u žen je o 20–28 procent vyšší pravděpodobnost úmrtí než u mužů a o 37 procent vyšší pravděpodobnost vážného zranění. Když však pracovníci IIHS omezili srovnání na podobné srážky v podobných typech vozidel, zjistili, že tyto nesrovnalosti většinou zmizely.

elektromobil, volvo
ČTĚTE TAKÉ:  Volvo mění produkty i prodej. Vidí do budoucnosti nebo míří do pekla?

„Naše studie ukazuje, že dnešní prvky ochrany posádky po nárazu pomohly ženám stejně jako mužům,“ uvedla Jessica Jermakian, viceprezidentka výzkumu vozidel IIHS a jedna z autorek studie. “Ale zjistili jsme, že u žen je podstatně větší pravděpodobnost, že utrpí poranění nohou, což bude vyžadovat další zkoumání.”

“Čísla naznačují, že ženy častěji řídí menší a lehčí auta a že u nich je pravděpodobnější, že budou řídit vozidlo, do kterého někdo bočně nebo zezadu narazí,” říká Jermakian. “Jakmile to vezmete v úvahu, rozdíl v pravděpodobnosti většiny zranění se dramaticky zmenší.”

IIHS analyzovalo zranění mužů a žen při policii hlášených srážkách zepředu a zboku v letech 1998–2015. Při čelních srážkách zjistili, že u žen je třikrát vyšší pravděpodobnost mírného poranění, jako je zlomenina kosti nebo otřes mozku, a dvojnásobná pravděpodobnost vážného zranění, jako je poranění plic nebo traumatické poranění mozku. U bočních srážek byla pravděpodobnost mírného poranění u mužů i žen přibližně stejná, zatímco u žen byla asi o 50 procent vyšší pravděpodobnost vážného zranění.

Analýza a různé formy crash testů ale ukázaly, že velikost nebo hmotnost těla nehrály ve vážnosti poranění žádnou zásadní roli. Rozdíl tak podle IIHS plyne z volby vozu. Rozborem nehod bylo totiž zjištěno, že ženy havarovaly spíš v menších autech, kdežto muži častěji ve velkých SUV a pick-upech.

Martin Šidlák