Bude Volkswagen ID.3 novým Broukem? Po týdenním testu si troufám tvrdit, že ne, ačkoli svoje místo na trhu určitě má.

Za posledních více než sto let prošel automobilismus bouřlivým, ale postupným vývojem, jehož „motorem“ byli vždy zákazníci. Právě pro ně a jejich větší pohodlí, emoce, bezpečí nebo praktické potřeby se vyvíjely nové motory, karoserie nebo různé technické vychytávky. Teď jsme ale v bodu zlomu. Elektromobily jsou úplně jiná auta, než na jaká jsme dosud byli zvyklí. Auto už se nepřizpůsobuje zákazníkovi, ale naopak zákazník se musí přizpůsobit autu, protože přechod od spalovacích motorů k elektromobilům je politické, nebo chcete-li společenské rozhodnutí.

Snaha o jinakost

Elektromobily můžeme potkávat na silnicích už delší dobu. Opravdovým symbolem velké změny má být ale až Volkswagen ID.3. Volkswagen si od něho slibuje, že tohle auto pro něj bude novým Broukem nebo Golfem. Osobně myslím, že bude spíš Arteonem nebo Touaregem, tedy vozem rozhodně dobrým, ale nikoli „lidovým“. A to nejen kvůli ceně.

Volkswagen si dal s ID.3 opravdu velkou práci. Na spoustě míst je vidět, jak moc chce, aby ID.3 bylo po všech stránkách jiné. Aby si lidé nekupovali jen nový pohon ve starém autě. V některých ohledech se to povedlo, v některých ne. Třeba vzhledově se to celkem podařilo. Auto působí futuristicky, zejména díky netypickým 20palcovým kolům, dokáže na sebe strhnout pohledy, ale design není nijak přehnaný nebo na úkor praktičnosti.

Palubní deska nemá srovnání s žádným jiným Volkswagenem. Přístrojový štít není zapuštěn do palubní desky, ale je jako samostatná obrazovka upevněn ke sloupku volantu. Mezi předními sedadly chybí řadicí páka, ta je umístěna vpravo za volantem a má netypické ovládání  – směr jízdy se volí otočením vpřed nebo vzad. Vůz sice má klasické startovací tlačítko, ale není vlastně třeba jej používat. Po odemčení a usednutí za volant auto pozná, že chcete jet a stačí jen navolit příslušný režim převodovky a rovnou vystartovat. Malým, ale vtipným detailem je označení pedálů brzdy a plynu, kde jsou symboly podobné těm Play a Stop z přehrávačů hudby.

Změny pro změny

Plná digitalizace je očekávatelná. Digitální je centrální obrazovka i palubní štít, auto reaguje i na hlasové povely po zavolání „Ahoj, ID“. Sympatické jsou některé detaily, jako třeba indukční nabíjení telefonu, které není řešeno vodorovnou plochou, ale malou „zásuvkou“ skloněnou v úhlu zhruba 45 stupňů, takže se z ní telefon velmi snadno vyndává. Naopak umístění ovládacích prvků rychlého odmrazování čelního a zadního skla vlevo vedle volantu na panelu ovládání světel je trochu ergonomický přešlap. Taky světelný pruh, který na spodní hraně oken naznačuje řidiči, kterým směrem má na další křižovatce zahnout, je něco, co je vymyšleno jen proto, aby „to vypadalo jinak“. Naopak při nouzovém brždění se diody rozsvítí červeně, což smysl dává.

Volkswagen slibuje vnitřní prostor na úrovni o třídu většího auta, což je pravda tak na půl. Na zadních sedadlech je třeba víc místa, než v Golfu, ale rozhodně ne tolik, jako v Passatu. Bonusem je ovšem absence středového tunelu. Přiměřený, i když nijak ohromující je pak zavazadlový prostor 385 litrů. Nabíjecí kabely můžete schovat pod přepážku v podlaze, aby nepřekážely. Logicky se tím ale zmenšuje prostor využitelný pro zavazadla.

Trable s nabíjením

ID.3 má mít s testovanou prostřední kapacitou baterie 58 kWh a maximálním výkonem 150 kW dojezd až 426 km na jedno nabití. To by byla slušná hodnota, řada mini nebo malých benzinových aut má dojezd podobný. Jenže to je první věc, na kterou si uživatel elektromobilu musí zvyknout – na jedno nabití ujede výrazně méně, než se udává papírově. Jistě, na vhodné trati a s maximálním soustředěním na úspornou jízdu se dá deklarovanému dojezdu hodně přiblížit. Ale nikoli běžný uživatel při běžném ježdění. Dojezd navíc neovlivňuje jen jízdní styl, ale také teplotní podmínky a používání palubních „spotřebičů“ jako je klimatizace.  

Já jsem auto přebíral s baterií nabitou na 83% a dojezdem 243 km. Po 150 ujetých kilometrech klesl dojezd na 68 kilometrů. Moje spotřeba se pohybovala mezi 20-22 kWh/100 km oproti udávané 15-16 kWh. Teploty se během týdenního testu pohybovaly mezi 4-8 stupni, takže sice chladno, ale nijak výrazná zima. Je tak potřeba neustále myslet na dobíjení. Pokud nemáte domácí wallbox, jste vyřízení. Po připojení do běžné zásuvky při využití sady MOON2Go umožňující sledování průběhu nabíjení hlásilo samotné auto dobu nabíjení 20,5 hodiny. Je tedy nutné využívat pravidelné rychlejší nabíjení ať už doma nebo ve firmě či veřejné rychlonabíječky. Smutné je, že kvůli problémům se softwarem nemá ID.3 dostupné ještě všechny funkce, které se budou nahrávat zákazníkům až dodatečně. Jednou z nich je bohužel funkce vyhledávání nejbližších dobíjecích stanic.

Těsně pod milion

Nakonec je tu samozřejmě cena. Ta v případě ID.3 začíná na 807 355 Kč bez DPH (Life 107 kW). Výkonnější 150 kW verze pak vyjde nejméně na 838 760 Kč. Jistě, lidé jsou za auto ochotni dát ještě i mnohem víc. Týden po ID.3 jsem testoval BMW X6, které vyšlo na 2,7 milionu a o zákazníky určitě nouzi nemá. A také ID.3 je určitě pro zákazníky, kteří se chtějí lišit, naprosto skvělé auto. Nejenže vypadá jinak než většina současné automobilové produkce. Ale jízda s ním je silně návyková.

Okamžité zrychlení po sešlápnutí plynového pedálu je výborné. ID.3 je tiché, dobře ovladatelné a i hodně komfortní. Skvělý je i průměr otáčení 10,2 metru díky kolům umístěným téměř v rozích karoserie. Snad žádné takhle velké auto se nedá otočit na tam malém prostoru. Ale stejně jako není BMW X6 lidové auto, tak si neumím představit, jak se z ID.3 stane auto pro většinovou populaci, která se nepotřebuje lišit, ale chce bezpečný dopravní prostředek za co nejnižší cenu, kterému se nemusí přizpůsobovat.

Martin Šidlák

FOTOGALERIE

OKEM LEASINGOVÉ SPOLEČNOSTI VWFS

Michal Farkač

Vedoucí úseku Fleet Salesve Volkswagen Financial Services

Popularita vozů na alternativní pohon v Česku stabilně roste, i když je ve srovnání se západem stále co dohánět. Čeští řidiči si na specifika spojená s provozem elektromobilů pomalu ale jistě zvykají, a zatímco dříve tyto vozy představovaly dopravní prostředek pro popojíždění ve městě nebo kratší obchodní vyjížďky, nejnovějším modelům jako ID.3 už nedělají problém ani náročnější trasy. Ocení je tak rodina cestující na druhou stranu republiky i firemní klienti na služebních cestách. Od našich klientů víme, že při pořízení elektromobilu do firemní flotily je často plánováno, že vůz bude sloužit spíše pro kratší cesty, ale po seznámení s funkčností těchto vozů se nebojí ho využívat i na delší trasy mimo město. U elektromobilů totiž často platí, že jakmile se řidiči s vozem sžijí, nepřipadá pro ně návrat ke konvenčnímu pohonu v úvahu. Řídit elektromobil sice vyžaduje jistou míru plánování a přípravy, odmění vás ale nižšími provozními náklady, téměř neslyšným provozem a nulovými emisemi.