Podle nejnovějšího vydání každoroční analýzy LeasePlan EV Readiness Index byla loni v České republice dostupná přibližně tisícovka veřejných nabíjecích stanic, v průměru 0,09 stanice na tisíc obyvatel. Horšího výsledku dosáhlo už jenom Polsko, Slovensko a Řecko. Letos by se to ale mělo zlepšit a po tomto typu byznysu se už poohlížejí i provozovatelé klasických benzinových pump.

Studie LeasePlan EV Readiness Index popsala, že proti 0,09 nabíjecích stanic na tisíc obyvatel v Česku je to třeba v Nizozemsku 3,53 nabíjecí stanice, v Norsku 3,40 a v Rakousku 0,91. O něco lépe si vedeme v počtu rychlonabíjecích stanic umístěných na dálnicích. V průměru máme na každých 100 kilometrech dálnic 40 rychlonabíjecích stanic, vedeme si tak lépe než třeba Dánsko, Finsko nebo Francie. Ovšem Norové jich mají na stejné délce 789, Britové 218, Rakušané 68.

Letos by se to ale mělo změnit. Nejhustší síť dobíjecích stanic s nejvyšším regionálním pokrytím má společnost ČEZ, aktuálně jich je 280. „Rádi bychom udrželi tempo výstavby z minulého roku, kdy jsme postavili 83 veřejných dobíjecích stanic,“ řekl IDNES Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie ČEZ. „Budeme dále pokračovat v pokrývání větších měst a hlavních tahů mezi nimi. Zaměřujeme se jak na nové tak i na stávající lokality, kde chceme navyšovat počet dobíjecích stojanů nebo postupně od příštího roku začít instalovat stanice o vyšších výkonech (100 kW, 150 kW). Do pěti let chceme ztrojnásobit výkon naší sítě: z dnešních 18 tisíc kW na 50 tisíc kW.“

Škoda Enyaq
ČTĚTE TAKÉ:  První test: Projeli jsme nový elektromobil Škoda Enyaq iV!

Ještě větším tempem chce stavět společnost PRE, která má nyní 215 veřejných dobíjecích stanic. „Do konce roku 2021 plánujeme mít v provozu 535 dobíjecích stanic v síti PREpoint, z toho bude 175 DC stanic a 360 AC stanic,“ sdělil jménem PRE Pavel Lux.

Nabíjecí stanice by se měly začít více objevovat i na klasických benzinových stanicích, protože jejich provozovatelé chtějí podchytit i tyto zákazníky, z kterých by ve vzdálenější budoucnosti měla proudit značná část příjmů. Většina majitelů bude své elektromobily nabíjet doma, ale na dlouhých cestách budou nuceni využívat právě veřejná nabíjecí místa. A proč by měli sjíždět z dálnice, když se můžou zastavit u tradiční dálniční pumpy. A vzhledem k tomu, že nabití elektromobilu netrvá dvě minuty jako u benzinového nebo naftového auta, mohli by při čekání utratit další peníze, zejména za občerstvení.

Například Shell v rámci 2021 Strategy Day oznámil, že chce mít do roku 2025 půl milionu nabíjecích stanic po celém světě. V Česku je v tomto směru asi nejaktivnější společnost OMV. Ta spolupracuje se dvěma dalšími partnery – IONITY a PRE. S IONITY otevřelo OMV vůbec první rychlodobíjecí stanici s maximálním výkonem až 350 kW u čerpací stanice OMV Beroun-jih na dálnici D5. Dalším krokem bylo letošní spuštění dalších dvou dobíjecích lokalit u čerpacích stanic OMV na 111. kilometru dálnice D1 v obou směrech. Ze čtyř českých dobíjecích míst IONITY jsou tak tři právě u OMV. Letos ale není v plánu žádná další.

„Druhým velmi významným krokem je společný projekt OMV a PRE, který byl zahájen v loňském roce,“ řekl IDNES Michal Janda, marketingový manažer OMV Česká republika. „V jeho rámci nainstaluje do konce roku 2021 PRE rychlodobíjecí stanice u celkem 44 čerpacích stanic OMV.“ Dnes jich je na sedmi benzinkách celkem deset. Všechny mají výkon 50 nebo 75 kW, ale výkon některých z nich bude možné podle poptávky a vytíženosti zvýšit v budoucnu až na 150 kW.

Na stanicích společnosti Benzina je nyní instalováno již 46 dobíjecích stanic v 29 lokalitách. Přesné další plány nechtěl Michal Procházka, specialista komunikace Unipetrolu, pod který Benzina spadá, komentovat, ale počet by měl narůstat. Benzina se ale chce zaměřovat i na další druhy pohonů. Na 55 místech je možné u ní tankovat LPG, na 43 stanicích CNG. „Budoucnost vidíme především ve vodíku,“ řekl Michal Procházka. „V první fázi plánujeme rozšířit o vodíkové plnicí stojany tři stávající čerpací stanice Benzina ORLEN v Praze na Barrandově, Litvínově a Brně. V současné chvíli probíhají finální přípravné práce. Samotné stavební práce budou na čerpacích stanicích v Praze na Barrandově a Litvínově zahájeny v průběhu jara a ve třetím čtvrtletí letošního roku očekáváme otevření první vodíkové plnicí stanice v České republice pro veřejnost. Ve druhé fázi bude otevření třetí stanice, která bude v Brně.“

Martin Šidlák, psáno pro IDNES.CZ, foto: Pixabay