Elektrické dodávky Peugeot, Citroën a Opel na českých silnicích

elektrické dodávky

Pokud je třeba snižovat emise v automobilové dopravě cestou elektromobilů, musí se tento pohon prosadit nejen v osobních vozech, ale i v segmentu dodávek. Pokusit se o to chce koncernová rodina užitkových i osobních elektrických dodávek Peugeot e-Traveller, e-Expert, Citroën ë-SpaceTourer, ë-Jumpy a Opel Zafira-e Life a Vivaro-e, s kterými jsme absolvovali první testovací kilometry.

Koncern Stellantis, respektive jeho původní část, kterou před začleněním značek Fiat/Jeep/Alfa Romeo tvořily značky Peugeot, Citroën a Opel, představil svoje aktuální střední dodávky v elektrickém provedení, a to rovnou v užitkových u osobních verzích.

Podle průzkumu, který si Stellantis udělal, 56 procent uživatelů středních dodávek jezdí denně méně než 300 kilometrů a z tohoto počtu 83 procent dokonce méně než 200 kilometrů. Tyto dodávky by se měly podílet až na 17 procentech automobilových emisích ve městech, takže firmy, které v rámci své car policy chtějí redukovat emise CO2, by se měly začít poohlížet právě po elektrických dodávkách.

nabíjecí stanice, vodík, Toyota
Čtete také

Toyota vyvíjí užitkové vozy na elektřinu a vodík

Užitkové vozy na elektřinu a vodík plánují společně vyrábět firmy Toyota, Suzuki, Daihatsu a Commercial Japan Partnership Technologies Corporation (CJPT). Elektrická dodávka…

Stejně jako u spalovacích verzí jsou i elektrické dodávky nabízeny ve dvou rozvorech a třech délkách, což znamená celkem tři kombinace – rozvor 2,93 m a délka 4,6 m, rozvor 3,28 m a délka 4,95 m nebo rozvor 3,28 m a délka 5,3 metru. Z hlediska provedení pak bude možné objednat verzi furgon/van se skly pouze v předních bočních dveřích, polokombi se skly i v druhé řadě a dvojici kompletně zboku prosklených vozů Kombi a Osobní.

Protože se při vývoji těchto dodávek, které jsou se spalovacími motory už pár let v provozu, počítalo i s elektrickou verzí, můžou být baterie umístěny v podlaze a nemají tak vliv na velikost a variabilitu vnitřního prostoru. Pro náklad je tak podle délky a provedení k dispozici 4,6 až 6,6 m3. Sedadla pak mohou být jen v první řadě nebo jich naopak v osobní verzi může být vevnitř až 9. Omezení proti spalovacím verzím je ovšem v hmotnosti přepravovaného nákladu – užitečné zatížení je totiž 1275 kg a vozy mohou táhnout přívěs pouze do hmotnosti 1000 kg.

O pohon každé elektrické dodávky se stará motor o maximálním výkonu 100 kW a točivém momentu 260 Nm, který je známý z jiných koncernových vozů jako je Peugeot 208, 2008 nebo Citroën C4. Baterie pak má kapacitu 50 nebo 75 kWh. První se dodává pro všechny tři rozměry karoserie, silnější pak jen pro dvě delší. V normálním režimu je ale k dispozici pouze 80 kW, maximum lze použít jen po přepnutí do režimu Power, který je určen pro převážení těžkých nákladů. Naopak ve třetím režimu Eco je k dispozici pouze 60 kW. S první baterií mají mít vozy dojezd 230 km, s druhou pak 330 km.

Z běžné domácí zásuvky nemá smysl nabíjet, protože by to trvalo 21, respektive dokonce 47 hodin. Nutností je minimálně wallbox 7,4 kW, kdy to trvá 7,5, resp. 11 hodin a 20 minut. Třífázová 11kW nabíječka pak tuto dobu zkrátí na 4 hodiny a 45 minut, resp. 7 hodin. Při rychlonabíjení stejnosměrným proudem lze baterie dobít na 80 % jejich kapacity za 32, respektive 48 minut.

S nenaloženými vozy, s kterými jsme absolvovali při zkušebních jízdách pár desítek kilometrů, je výkon elektromotoru dostatečný. S naloženým vozem to ale bude o něco složitější, především pro předjíždění není síly zdaleka tolik, jako třeba u naftových verzí. A jak známo, řidiči bílých dodávek v podstatě celý den dohánějí nějaký zpoždění. Ale je třeba říct, že třeba takový Mercedes e-Vito disponuje jen výkonem 85 kW a baterií 41 kWh.

Když jsme ale u naftových motorů, zástupce automobilek v rámci prezentace spočítali i srovnání servisních nákladů na elektrickou a naftovou dodávku. Během osmi let a 160 000 kilometrů je to úspora skoro 45 tisíc korun ve prospěch elektriky.

Z trojice značek startuje na nejnižší ceně Opel Vivaro-e s 50 kWh baterií za 670 000 Kč bez DPH. Expert a Jumpy pak začínají shodně na 684 900 Kč bez DPH. Rozdíl je způsoben výbavou. Osobní verze už pak mají nejnižší cenu shodnou 869 900 Kč. Elektrické dodávky se těm spalovacím vyrovnají v nabídce vnitřního prostoru či výbavy a komfortu. Čeká je ještě dlouhá cesta, pokud jde o výkon a dojezd. Zástupci importéra proto předpokládají letos prodeje pouze v nižších desítkách kusů, ale francouzsko-německá trojice ukazuje, kudy se bude vývoj v této oblasti dál ubírat.

Martin Šidlák

Podrobnější informace jsou dostupné na stránkách Peugeot, Citroën a Opel.