Teslu by z elektrického trůnu chtělo svrhnout mnoho automobilek. V technice ji překonaly už dávno, její náskok je ale v marketingu a dojezdu. Minimálně v tom druhém ji teď dohnal nový Mercedes EQS.

Mercedes-Benz třídy S byl vždy vrcholem automobilové techniky. Automobilka ze Stuttgartu představila novou generací své vlajkové lodi nedávno, teď ale ukázala i jejího elektrického sourozence. Mercedes EQS je prvním modelem značky postaveným na úplně nové elektrické platformě EVA 2.0.

Škoda Kodiaq RS
ČTĚTE TAKÉ:  Nová Škoda Kodiaq: Víme vše, včetně nového motoru pro RS

Luxusní limuzína, která ale tvarem připomíná spíš velké čtyřdveřové kupé s velmi krátkou přední kapotou má délku 5 216, šířku 1 926 a výšku 1 512 mm. Chlubí se mimořádně nízkým koeficientem odporu vzduchu Cw 0,20, což je mimořádně nízká hodnota v dnešním automobilovém světě.

Zajímavá je přední maska s digitálními světlomety, které umí kromě běžného svícení promítat přímo na silnici různé informace, třeba pokyny z navigace. Kryt na předním blatníku je určen na dolévání kapaliny do ostřikovačů, to je ale jediný servisní úkon, který bude moct zákazník provádět. Nebude moct ani otevřít kapotu. Naopak dveře se ale samy otevřou na pokyn vyslaný aplikací ze smartphonu.

Největší digitální palubní deska na světě MBUX Hyperscreen je složená ze tří displejů a dohromady má 56 palců, neboli má šířku 1 410 mm a celkovou plochu 2 432 centimetrů čtverečních. Je založena na OLED technologii a má haptickou odezvu na dotyk.

Na začátku budou k dispozici dvě výkonové verze. EQS 450+ bude mít pohon zadních kol, výkon 245 kW a točivý moment 568 Nm. Z nuly na stovku to zvládne za 6,2 sekundy. Dvoumotorové verze EQS 580 4Matic s pohonem obou náprav má systémový výkon 385 kW a točivý moment 855 Nm. Stovku dá za 4,3 sekundy. Kromě nízkého aerodynamického odporu šokuje Mercedes EQS i kapacitou baterií – 107,8 využitelných kWh. Baterie s vlastním softwarem umožňuje nabíjení výkonem až 200 kW, což má za 15 minut prodloužit dojezd až o 300 km. Ten má být celkově podle normy WLTP až 770 kilometrů.

Z nejmodernějších asistenčních systémů zmiňme třeba schopnost parkovat bez přítomnosti řidiče za volantem nebo autonomní jízdu do rychlosti 60 km/h například při popojíždění v dlouhých kolonách.