Toyota bZ4X slibuje na baterii garanci milionu ujetých kilometrů

auto, šedé, elektromobil, Toyota

Toyota v evropské premiéře představila zbrusu nové bZ4X, které je prvním zástupcem nové řady bateriových elektromobilů bZ – beyond Zero. V Evropě se objeví v roce 2022.

Toyota bZ4X je SUV s novým systémem pohonu všech kol, které zprostředkuje ovladatelnost a jízdní schopnosti v terénu díky samostatnému elektromotoru pro každou nápravu. Jedná se o první vůz od počátku vyvíjený Toyotou jako bateriový elektromobil a zároveň první, který používá novou podvozkovou platformu vyhrazenou pouze pro bateriové elektromobily. Vůz postavený na podvozkové architektuře eTNGA (Toyota New Global Architecture) používá modul baterie jako nedílnou součást podvozku v prostoru pod podlahou vozidla. To přináší hned několik výhod vč. nízkého těžiště, optimálního rozdělení hmotnosti mezi nápravami a vysoké tuhosti karoserie.

Vnější design je elegantní, efektní a obecně nekomplikovaný. Při pohledu zpředu zaujme markantní žraločí tvar, nově definující příslušnost ke značce vč. typických štíhlých jednotek světlometů s důrazem na rohové části přední partie ve prospěch robustního postoje. Z boku vůz definuje celkově nízká silueta, štíhlé přední sloupky a nízká křivka v místě kol, odrážející nízké těžiště vozidla. O nefalšovaném charakteru SUV vypovídají výlisky kolem podběhů kol, velká kola (o průměru až 20″) zatlačená až do rohů karoserie, resp. robustní prahy dveří. Vzadu pak design akcentuje rohové části s markantními koncovými světly, které umocňují šířku vozidla.

Díky dlouhému rozvoru vznikla prostorná, vzdušná a pohodlná kabina, nabízející až pěti cestujícím přívětivé prostředí ne nepodobné obývacímu pokoji. K pocitu vzdušnosti a co nejlepšímu výhledu ve směru jízdy napomáhá štíhlý a nízko posazený přístrojový panel. Kokpit se zaměřením na potřeby člověka v duchu filozofie „ruce na volantu, oči na silnici“ zahrnuje 7″ přístrojový štít typu TFT, posazený vpředu v zorném poli řidiče nad linií volantu. Celá posádka má k dispozici nejvíce prostoru pro nohy v dané třídě při metrovém rozestupu mezi předními a zadními pasažéry (měřeno v místě kyčelního kloubu). Zavazadlový prostor nabízí až 452 litrů při nesklopených zadních sedadlech.

Toyota C-HR, novinky Toyota 2024
Čtete také

Novinky Toyota a Lexus 2024. Připravte se na smršť hybridů

Podívejte se na všechny novinky Toyota a Lexus 2024.

Toyota bZ4X s pohonem předních kol využívá 150kW elektromotor. Jednotka s maximem výkonu 204 k a točivého momentu 265 Nm udílí vozu zrychlení z místa na 100 km/h za 8,4 sekundy a umožňuje rozjet se až na 160 km/h. Provedení s pohonem všech kol disponuje maximálním výkonem 217,5 k a točivým momentem 336 Nm; nejvyšší rychlost je stejná, zatímco zrychlení na 100 km/h činí 7,7 sekundy. Všechny výkonové parametry jsou pouze předběžné a podléhají konečné homologaci. Baterie s vysokou energetickou hustotou disponuje kapacitou 71,4 kWh, která by měla zajistit dojezd s nulovými emisemi přes 450 km (v souladu se zkušební metodikou WLTP).

Toyota čerpá z více než 25 let zkušeností s bateriovými technologiemi pro elektrifikovaná vozidla, které jsou zárukou toho, že nová lithium-iontová jednotka k pohonu bZ4X vykazuje reálnou špičkovou kvalitu, trvanlivost i spolehlivost. Důvěra výrobce v použitou technologii se odráží v programu prodloužené péče, který garantuje, že baterie bude i po 10 letech provozu (s omezením na 1 mil. kilometrů) vykazovat 70 % původní kapacity; podmínkou je každoroční prohlídka vozidla v autorizovaném servisním centru Toyota. Aby mohla uvedenou garanci poskytovat, Toyota vyvíjela baterii s cílem zachovat po 10 letech (240 tis. km) plných 90 % původní kapacity.

Za uvedenou úrovní kvality a odolnosti baterie stojí komplexní systém monitorování napětí, proudu a teploty na úrovni jednotlivých článků. Je-li zaznamenána jakákoli nezvyklá produkce tepla, automaticky se aktivují příslušné řídicí prvky. Byla implementována protiopatření k potlačení případného zhoršování materiálových vlastností a rovněž se uplatňují taková řešení ve výrobním procesu, která zamezují pronikání cizorodých materiálů do jednotky baterie. Poprvé ve výrobním programu Toyoty je baterie chlazená vodou.

Zdroj: Toyota