Toyota bZ4X slibuje na baterii garanci milionu ujetých kilometrů

auto, šedé, elektromobil, Toyota

Toyota v evropské premiéře představila zbrusu nové bZ4X, které je prvním zástupcem nové řady bateriových elektromobilů bZ – beyond Zero. V Evropě se objeví v roce 2022.

Toyota bZ4X je SUV s novým systémem pohonu všech kol, které zprostředkuje ovladatelnost a jízdní schopnosti v terénu díky samostatnému elektromotoru pro každou nápravu. Jedná se o první vůz od počátku vyvíjený Toyotou jako bateriový elektromobil a zároveň první, který používá novou podvozkovou platformu vyhrazenou pouze pro bateriové elektromobily. Vůz postavený na podvozkové architektuře eTNGA (Toyota New Global Architecture) používá modul baterie jako nedílnou součást podvozku v prostoru pod podlahou vozidla. To přináší hned několik výhod vč. nízkého těžiště, optimálního rozdělení hmotnosti mezi nápravami a vysoké tuhosti karoserie.

Vnější design je elegantní, efektní a obecně nekomplikovaný. Při pohledu zpředu zaujme markantní žraločí tvar, nově definující příslušnost ke značce vč. typických štíhlých jednotek světlometů s důrazem na rohové části přední partie ve prospěch robustního postoje. Z boku vůz definuje celkově nízká silueta, štíhlé přední sloupky a nízká křivka v místě kol, odrážející nízké těžiště vozidla. O nefalšovaném charakteru SUV vypovídají výlisky kolem podběhů kol, velká kola (o průměru až 20″) zatlačená až do rohů karoserie, resp. robustní prahy dveří. Vzadu pak design akcentuje rohové části s markantními koncovými světly, které umocňují šířku vozidla.

Díky dlouhému rozvoru vznikla prostorná, vzdušná a pohodlná kabina, nabízející až pěti cestujícím přívětivé prostředí ne nepodobné obývacímu pokoji. K pocitu vzdušnosti a co nejlepšímu výhledu ve směru jízdy napomáhá štíhlý a nízko posazený přístrojový panel. Kokpit se zaměřením na potřeby člověka v duchu filozofie „ruce na volantu, oči na silnici“ zahrnuje 7″ přístrojový štít typu TFT, posazený vpředu v zorném poli řidiče nad linií volantu. Celá posádka má k dispozici nejvíce prostoru pro nohy v dané třídě při metrovém rozestupu mezi předními a zadními pasažéry (měřeno v místě kyčelního kloubu). Zavazadlový prostor nabízí až 452 litrů při nesklopených zadních sedadlech.

nabíjecí stanice, ČEZ, elektromobil
Čtete také

Alternativní pohony se kupují spíš na leasing než za hotové

Alternativní pohony se na operativní leasing kupují desetkrát častěji než za hotové. Podíl elektromobilů ve vozových parcích financovaných členy České…

Toyota bZ4X s pohonem předních kol využívá 150kW elektromotor. Jednotka s maximem výkonu 204 k a točivého momentu 265 Nm udílí vozu zrychlení z místa na 100 km/h za 8,4 sekundy a umožňuje rozjet se až na 160 km/h. Provedení s pohonem všech kol disponuje maximálním výkonem 217,5 k a točivým momentem 336 Nm; nejvyšší rychlost je stejná, zatímco zrychlení na 100 km/h činí 7,7 sekundy. Všechny výkonové parametry jsou pouze předběžné a podléhají konečné homologaci. Baterie s vysokou energetickou hustotou disponuje kapacitou 71,4 kWh, která by měla zajistit dojezd s nulovými emisemi přes 450 km (v souladu se zkušební metodikou WLTP).

Toyota čerpá z více než 25 let zkušeností s bateriovými technologiemi pro elektrifikovaná vozidla, které jsou zárukou toho, že nová lithium-iontová jednotka k pohonu bZ4X vykazuje reálnou špičkovou kvalitu, trvanlivost i spolehlivost. Důvěra výrobce v použitou technologii se odráží v programu prodloužené péče, který garantuje, že baterie bude i po 10 letech provozu (s omezením na 1 mil. kilometrů) vykazovat 70 % původní kapacity; podmínkou je každoroční prohlídka vozidla v autorizovaném servisním centru Toyota. Aby mohla uvedenou garanci poskytovat, Toyota vyvíjela baterii s cílem zachovat po 10 letech (240 tis. km) plných 90 % původní kapacity.

Za uvedenou úrovní kvality a odolnosti baterie stojí komplexní systém monitorování napětí, proudu a teploty na úrovni jednotlivých článků. Je-li zaznamenána jakákoli nezvyklá produkce tepla, automaticky se aktivují příslušné řídicí prvky. Byla implementována protiopatření k potlačení případného zhoršování materiálových vlastností a rovněž se uplatňují taková řešení ve výrobním procesu, která zamezují pronikání cizorodých materiálů do jednotky baterie. Poprvé ve výrobním programu Toyoty je baterie chlazená vodou.

Zdroj: Toyota