Nový Opel Astra: Detox interiéru, německý podvozek a levnější než Golf

auto, červené, Opel Astra

Hatchback nižší střední třídy není mrtvý. To vzkazuje zákazníkům nový Opel Astra hatchback, jeden z vozů, který se utká o titul českého Auta roku. Čerstvě na trh uvedená novinka slibuje být levnější než VW Golf a vzdušnější v interiéru než technický sourozenec Peugeot 308.

S dramaticky novým designem se šestá generace vozu Opel Astra utká na trhu nejen se zavadenými soupeři, konkurencí v rámci stejného koncernu Stellantis, ale i se stále rostoucím počtem SUV a elektromobilů. I když v tom posledním jen po omezenou dobu. Příští rok by měla být představena i ryze elektrická Astra.

Vzhledově se vůz proměnil skutečně výrazně. Ostře řezané rysy zepředu trochu připomínají Chevrolet Camaro, se kterým už ale Astra není ve stejném koncernu. Čelní masku Opel interně pojmenoval Vizor a je novým poznávacím znakem nových Opelů. Zboku zase zaujme výrazně dopředu nakloněný C sloupek karoserie, zezadu pak nízká, široká a do boků protažená koncová světla.

Nová Astra je dlouhá 4374 mm a široká 1860 mm, je tedy delší jenom o 4,0 mm oproti vybíhajícímu modelu. Zato rozvor narostl o zřetelných 13 mm až na 2675 mm, což se projevilo především na prostoru pro nohy vzadu sedících pasažérů. I přes „svalnatý“ design je Astra navýsost praktickým vozem, jehož zavazadlový prostor s výškově nastavitelnou podlohou nabízí objem až 1250 litrů (při sklopených zadních sedadlech).

test BMW řady 1, 2024
Čtete také

První jízda / Test BMW řady 1 2024: Kompaktní sportovec po čtvrté

První jízda / Test BMW řady 1. Zatímco u většiny aut je obvyklý jeden facelift během jedné generace a některá auta dostanou facelifty i dva, tak BMW řady 1 označuje změny po pěti letech rovnou jako novou, čtvrtou generaci.

V kabině se Opel Astra rozloučila s analogovou érou, výrobce to nazývá „detox interiéru“. Plně digitální kokpit kombinuje dva 10palcové širokoúhlé displeje. Tlačítek je na palubní desce minimum. Dnes čím dál častěji používané řešení, které ale ne všem zákazníkům vyhovuje. Podobně digitální je i téměř souběžně uváděný sesterský hatchback Peugeot 308. V něm jsou ale obrazovky uspořádány trochu jinak, a právě pojetím palubní desky se chce Opel Astra odlišit nejvíc. Sází sice na digitální, ale jinak tradiční uspořádání s klasickým volantem a přístrojovým displejem umístěným za ním. Peugeot proti tomu drží svůj koncept malého nízko umístěného volantu a přístrojů až nad ním.

Nová Astra je postavena na třetí generaci koncernové platformy EMP2, která byla upravena konstruktéry Opelu. Ti slibují specifické nastavení tlumičů, stabilizátoru zadní nápravy i zavěšení kol. Jak se jim to povedlo, to ukážou teprve jízdní testy. První sériové vozy totiž mají dorazit do České republiky až začátkem dubna. V nabídce budou benzinové tříválce o výkonech 81 a 96 kW, naftový čtyřválec 1.5 CDTi (96 kW) a plug-in hybridní motorizace 1.6 Turbo se 133 kW. V druhé polovině roku dorazí ještě výkonnější plug-in hybrid pod označením GSe.

Opel Astra sázel na českém trhu vždy hodně i na cenu. Ta u nové generace začíná na částce 479 990 Kč za nejslabší benzin. Volkswagen Golf startuje přesně o 100 tisíc dráž. Peugeot 308 se stejným motorem se prodává za akční cenu od 510 000 Kč.

Martin Šidlák