Test Peugeot 2008 1.5 BlueHDi: Chválíme diesel, ale nikdo nás neposlouchá

auto, modré, Peugeot 2008

Výrazný design, ale nikoli na úkor praktických vlastností. Peugeot 2008 i ve druhé generaci potvrzuje pozici bestselleru značky.

Přijít o model 2008 by pro Peugeot v Česku znamenalo ztrátu zhruba třetiny všech prodávaných osobních vozidel. Tento vůz dlouhodobě vévodí i prodejům SUV ve své třídě, pouze loni ho v registracích překonal Seat Arona. První generace byla v roce 2013 náhradou za končící kombík 207 SW a zájem zákazníků, především těch ženských, ukázal, že to bylo správné rozhodnutí. Dnes ale Peugeot 2008 stojí proti mnohem početnější konkurenci než v době svého vzniku.

Odlišit se od ní chce především designem. Ten je poměrně výrazný, až trochu agresivní. Opravdu nepřehlédnutelná maska chladiče, ostře řezaná přední světla i vysoko položené zadní světlomety se světelným podpisem tří „drápů“ se nepodobají žádnému se soupeřů, otázkou ovšem je, jestli to na ženskou část potenciálních kupců už nebude trochu moc. Ze statistik se to vyčíst nedá, protože covid a nedostatek čipů i dalších dílů jimi zamíchal natolik, že v nich reálný zájem lidí poznat nejde.

Vůz stojí na nové platformě CMP, která umožňuje zástavbu benzinového, dieselového i elektrického pohonu. Pouze plug-in hybridní je vyhrazen pro větší koncernová vozidla. S délkou 430 cm a rozvorem 260 cm nabízí zavazadlový prostor o objemu 434 l shodný pro všechny verze. Po sklopení opěradel zadních sedadel do roviny je to 1467 litrů. Ve všech výše uvedených rozměrech patří Peugeot 2008 na přední příčky mezi konkurenty.

Uvnitř se pohodlně usadí čtyři dospělí cestující, na řidiče čeká dnes už v modelech Peugeot klasický malý volant, umístěný nízko, s přístrojovou kapličkou až nad ním. Jak už jsme v našich testech napsali mnohokrát, dá se na to zvyknout, na řízení je to příjemné, až návykové. Lidé, kteří svou výškou vybočují z průměru, ať už směrem nahoru nebo dolů, ale můžou mít problém buď při nastupování a vystupování, nebo při seřízení volantu a sedadla tak, aby na přístroje ideálně viděli.

Samotný informační štít dostal v modelu 2008 moderní upgrade v podobě 3D zobrazování. Soustava zrcadel vytváří atraktivní podání jízdních dat. Oproti tomu centrální dotyková obrazovka je sice rovněž atraktivní na pohled, ale její ovládání je někdy těžkopádné, pomalé a je do ní integrováno příliš mnoho funkcí. 

Testovaný vůz poháněl čtyřválcový turbodiesel 1.5 BlueHDi o výkonu 96 kW, který bude tvořit jen minimální procento prodejů. Můžete vychvalovat zátah, úspornost i čistotu moderních naftových motorů, ale jak řekl v jednom z rozhovorů bývalý ředitel značky Peugeot Jean-Philippe Imparato, „nikdo vás neposlouchá“. Slušný zátah z nízkých otáček, dostatek síly pro předjíždění a po zahřátí i velmi tichý chod z něj dělají ideálního společníka pro dlouhé cesty, na kterých nebudete muset ani příliš často zastavovat pro natankování. A to i přes palivovou nádrž o velikosti pouze 41 litrů. Slibované spotřeby 3,8 l/100 km asi nedosáhnete, ale jezdit dlouhodobě s hodnotou začínající číslem 4 nemusí být pro klidného řidiče s převažující porcí mimoměstských kilometrů žádné scifi. My jsme zvládli 600 kilometrů s průměrem 4,8 l/100 km.

Čtěte také: Automobilky osekávají výbavy, budoucností jsou akční pakety

Pohon všech kol si sice nemůžete dopřát, ale z hlediska jízdního komfortu si není na co stěžovat a aut nerozhodí ani rychlejší série zatáček, ve kterých se moc nenaklání. Podvozek je trochu tužší než je průměr francouzských aut, ale většinu nerovností zvládá Peugeot 2008 s klidem a přehledem.

Automobilová krize poslední doby řádně zamíchala s ceníky nových aut. Jestliže v roce 2020 začínala cena tehdy nového Peugeotu 2008 na částce 378 tisíc korun, v březnu 2022 je to už 460 000 korun za verzi 1.2 PureTech 100. Slabší diesel pořídíte nejlevněji za 520 tisíc, testovaný až ve čtvrté nejvyšší výbavě od 665 tisíc Kč, i proto, že je spojen výhradně s 8stupňovým automatem. Ovšem konkurenční Seat Arona se prodává od 469 900 Kč a diesel v něm nenajdete. Naopak třeba Hyundai Kona měl v době uzávěrky testu cenu od 409 990 Kč.

Martin Šidlák

Technické údaje: Peugeot 2008 1.5 BlueHDi 130

Délka/šířka/výška: 4300 / 1770 / 1530 mm
Rozvor: 2605 mm
Zavazadlový prostor: 434 l
Max. výkon:  96 kW / 3750 ot.
Max. točivý moment: 300 Nm / 1650 ot.
Max. rychlost: 195 km/h
Zrychlení na 100 km/h: 9,3 s
Průměrná spotřeba dle výrobce: 4,8 / 100 km
Základní cena: 460 000 Kč (1.2 PureTech 100)
Cena testovaného vozu: 665 000 Kč