Test Volkswagen Arteon R Shooting Brake. Být top manažerem s velkorysým rozpočtem na služební auto a zálibou v modré barvě, mojí první volbou by byl Volkswagen Arteon R Shooting Brake. Dal bych mu určitě přednost před nějakým podobně drahým elektrospotřebičem nazývaným elektromobil.

Test Volkswagen Arteon R Shooting Brake. Výkonným benzínovým motorům už pomalu zvoní hrana a zdá se, že budoucnost patří jen elektromobilům. Nemám v zásadě nic proti těmto novodobým elektrickým spotřebičům napájeným ze zásuvky. Pro určitou část trhu mají smysl, ale hodně se mi nelíbí jejich násilné prosazování maskované pod pláštíkem ekologie. A jak se zdá, budoucnost směřuje právě tímto směrem.

O to vzácnější kousek se nám dostal do týdenního testu. Volkswagen Arteon R Shooting Brake je nejen nejrychlejším kombi značky v historii, ale troufám si říct, že i nejkrásnějším. Jasně, není pro každého, ať už svým výkonem nebo cenou. A určitě netvrdím, že výkonný benzinový motor je jediná správná cesta pro všechny. Stejně tak mají svoje zákazníky i elektromobily. Ale měly by existovat vedle sebe, ne stát proti sobě.

Zatím všechno nasvědčuje tomu, že Arteon R tento souboj prohraje a až skončí jeho výrobní cyklus, přímého nástupce nedostane. Teď to ale musí být sen velké části top manažerů, jejichž rozpočet na firemní auto se pohybuje mezi 1,5 až 2 miliony korun. Kdo z těch, co mají opravdu rádi auta, by v duchu netoužil po voze, kterým se dá odvézt rodina na víkend, ale jenž vždy automaticky startuje v režimu Sport?

Test Volkswagen Arteon R SB: Modrá je dobrá

Z designu jsem nadšený od začátku, kdy byl tento model v aktuální podobě představen. Rozplýval jsem se nad ním už při testu základní verze. Kombík se mi líbí ještě o chlup víc než liftback, hlavně při při pohledu zbok. Obrovský rozvor, bezrámová okna, elegantní linie střechy, celkově přikrčená silueta jsou mým subjektivním pohledem krásně sladěné. Verze R přináší navíc třeba čtyři koncovky výfuku, LED světlovody, které osvětlují celou druhou příčnou lištu na masce chladiče, nebo jasně viditelné modré brzdové třmeny. Auto je vůbec určeno hlavně pro milovníky modré barvy. Ta je také kromě šedivé a stříbrné jedinou možnou variantou pro lak karoserie.

Interiér dostal decentní sportovní nádech, který se projevuje specifickým obložením palubní desky nebo (ano, už tušíte) modrým prošíváním sedadel, multifunkčního sportovního volantu a páky voliče automatické převodovky DSG. Na přání se je pak možné přidat i sportovní sedadla s integrovanou opěrkou hlavy.

Stejně jako v běžném Arteonu se i zde většina věcí ovládá přes centrální obrazovku, samostatný dotykový displej má klimatizace. Je to trochu lepší, než když se klimatizace kompletně ovládá v jednom displeji společně se všemi ostatními funkcemi. Ale i tak je klasické ovládání teploty a dalších funkcí prostě lepší než to digitální. A vysloveně nenávidím dotykové ovládání hlasitosti infotainmentu. Platí to jak pro k tomu určené místo na centrální dotykové obrazovce, tak plošku na volantu. I můj chytrý dotykový telefon má ovládání hlasitosti fyzickými tlačítky na boku!

Místa pro cestující je dost, takže bez problémů odvezete i rodinu. Svažující se střecha absolutně neomezuje prostor pro cestující. Možná trochu překvapí, že shooting brake i liftback mají prakticky stejný zavazadlový prostor, který se v základu liší jen o dva litry. Udávaných 565 litrů je ale plně dostačujících. Jen chybí možnost sklápění opěradel zadních sedadel ze zavazadlového prostoru.

Čtyři válce místo šesti

Co si budeme povídat, autu by slušel šestiválec. Na druhou stranu, většině zákazníků jde hlavně o výkon. A toho má přeplňovaný čtyřválec TSI s přímým vstřikováním benzinu víc než dost – 235 kW (320 k). Jeho zátah je plynulý už od začátku, dlouho neztrácí dech a jeho maximum leží mezi 5350 a 6500 otáčkami. Maximum točivého momentu 420 Nm pak leží v rozmezí 2000 až 5350 otáček. Hnací síla je přenášena na vozovku sériově dodávaným pohonem všech kol ve spojení se 7stupňovou dvouspojkovou převodovkou (DSG).

Reakce na plyn je vskutku svižná, na stovku se dostanete o jednu desetinu dřív, než uplyne pět sekund. Čísly se dá ale těžko přesně popsat, jakou sílu z motoru cítíte po sešlápnutí plynu. Potěšeny budou i vaše uši, a to buď duněním v režimu Race nebo decentnějším brumláním v režimu Pure. Z tohoto pohledu řidiči šestiválec vůbec nechybí. Otázkou samozřejmě je, jak moc nebo málo poruchový bude složitý, turbem nadopovaný dvoulitr po pár letech provozu.

Chvále by neměla uniknout ani automatická převodovka, která funguje naprosto přesně. Nehledí na ekologii, takže drží otáčky výš než v základním modelu. Tomu všemu ale samozřejmě odpovídá spotřeba, kterou budete pod deset litrů dostávat jen velmi obtížně. Ale samozřejmě to jde. Při pohodové jízdě na hranici dálničního limitu mi palubní počítač při cestě z Liberce do Prahy ukázal hodnotu 9,2 l/100 km.

Bez náznaku nervozity

Pro jízdní dynamiku a celkový zážitek je podstatný také elektronicky řízený sportovní podvozek (DCC) spolu s elektronicky řízenou uzávěrkou předního diferenciálu XDS, pohonem všech kol a progresivním řízením. Samozřejmě vzhledem ke své délce není Arteon R Shooting Brake sportovním autem. Jeho určitá těžkopádnost je v zatáčkách trochu cítit, ale jistota, kterou podvozek řidiči dává, je famózní. Nemám to klišé rád, ale jak lépe říct, že auto projíždí zatáčky jako po kolejích, bez náznaku nervozity. Karoserie se nenaklání a chování vozu je velmi čitelné. V režimu Comfort si užijete i dostatek pohodlí, jen 20palcová příplatková kola přece jen nejsou konstruována na opravdu rozbitou silnici.

Měl jsem letos tu čest s Audi RS6 Avant, takže nemůžu říct, že Arteon Shooting Brake je nejlepší kombík, co si můžete koupit. Ale Audi stojí úplně jinde než Volkswagen. RS6 má čtyřlitrový osmiválec o výkon 441 kW a stojí přes tři miliony. Arteon R Shooting Brake pořídíte za polovic (za 1 702 900 Kč bez příplatkové výbavy) a na stovce jste jen o 1,3 sekundy pomaleji, navíc s větší elegancí. Jestli se se služebním autem máte vejít do dvou milionů, máte rodinu a zálibu v modré barvě, je tohle ta správná volba.

Martin Šidlák

Technické údaje: Volkswagen Arteon R Shooting Brake

Délka/šířka/výška (mm): 4866 / 1871 / 1438
Rozvor (mm): 2838
Zavazadlový prostor (l): 565
Max. výkon (KW / k): 235 /320
Max. točivý moment (Nm): 420
Max. rychlost: 250 km/h
Zrychlení na 100 km/h: 4,9
Průměrná spotřeba dle výrobce: 7,7 l/100 km
Průměrná spotřeba v testu: 9,8 l /100 km
Základní cena: 1 702 900 Kč
Cena testovaného vozidla: 1 921 500 Kč