Most testuje vodíkový autobus. Z výfuku jde jen pára

autobus, vodík

Město Most testuje v plném provozu vodíkový autobus značky CaetanoBus. Na konstrukci se podílela Toyota. Během tří dnů má najet 600 kilometrů. Z výfuku mu vychází pouze vodní pára.

Vodíkový autobus má přinést data o tom, zda je vodík perspektivním palivem pro vozidla městské hromadné dopravy. Pohon funguje na principu palivových článků. „V oblasti motoru se nachází palivový článek, zjednodušeně malá mobilní elektrárna, která kombinuje vodík z nádrže se vzduchem z okolí. Při této chemické reakci vzniká elektrická energie pohánějící vozidlo. Autobus má zároveň pro potřeby okamžitého výkonu nainstalován malou baterii, která výkon palivového článku dorovnává. Jedná se tak o jistý hybrid mezi vodíkovým a bateriovým vozidlem,“ popisuje princip fungování pohonu autobusu Jan Sochor, analytik České vodíkové technologické platformy (HYTEP).

Vodíkový autobus je přitom stejně bezpečný jako jeho naftový ekvivalent. Vodíkové nádrže se nacházejí na střeše vozidla. Autobus je bezemisní a vypouští pouze vodní páru.

Toyota bZ4X, elektromobil
Čtete také

Toyota bZ4X nabídne záruku na milion kilometrů. Každý rok ale musíte do servisu

Výjimečnou záruku na milion kilometrů nebo 10 let slibuje na baterii elektrická Toyota bZ4X. Stačí jezdit každý rok do servisu na kontrolu baterie.

Standardní dojezd CaetanoBusu je přes 350 km, a to za použití technologie plnění na 350 barů. „Při testech bude využito plnění jen na 200 barů, což by mělo znamenat, že se v nádržích uskladní 21 kg vodíku. Výrobce udává, že průměrná spotřeba jeho autobusu se pohybuje okolo 6 kilogramů na 100 kilometrů. Jsme zvědaví, zda testování tento údaj vyvrátí, nebo potvrdí. O to zajímavější je, že se bude autobus testovat v zimě, kdy je většinou spotřeba kvůli vytápění o něco vyšší. Přesto by vodík výrazným zvýšením spotřeby trpět neměl. I to ale musí ještě naše testování potvrdit,“ říká Jan Sochor, analytik České vodíkové technologické platformy (HYTEP).

Vodíkový autobus se odborné veřejnosti představil v pondělí 5. prosince. Do běžného provozu bude nasazen na lince číslo 17 od úterý 6. do čtvrtka 8. prosince od 8 do 17 hodin.

Zdroj: Toyota