Tesla má slevy. Zřejmě jste již zachytili, že před pár dny Tesla zlevnila všechny své modely, v České republice až o desítky procent. Pojďme se podívat, co tomu vše předcházelo a jaké jsou pravděpodobně důvody takovýchto razantních slev.

Jako první jsme mohli zazanamenat 6. ledna 2023 výrazné snížení cen v Číně. Ceny vidíte v následující tabulce:

 

Tesla slevy: Nejprve Čína, pak Amerika a Evropa

Následkem toho se očekávaly další slevy ve vybraných zemích jak v Americe, tak i v Evropě. V České republice byly vždy velmi vysoké ceny všech modelů. To znamenalo velmi nízké prodeje pro českou pobočku. Velká většina aut se tak dovezla z okolních zemí a to zejména z Rakouska a Německa. Za tímto rozdílem stál z pohledu odborníků zejména špatně přepočítaný kurz vůči Euru. Po vlně slev se tentokát ceny mezi těmito zemněmi výrazně vyrovnaly. Stále je však cena v Rakousku nebo v Německu o něco nižší. Ne již tak zásadně, aby se pro většinu lidí vyplatilo podstupovat nelehkou cestu dovozu nové Tesly a všech administrativních úkonů s tím spojených.

Podívejme se tedy na to, jak hodně se v České republice zlevnili modely Tesla.

Tesla slevy:

Před slevou Po slevě Sleva
Model S 2 940 000 Kč 2 877 900 Kč -2,11%
Model S Plaid 4 104 000 Kč 3 465 900 Kč -15,55%
Model X 3 281 000 Kč 3 080 900 Kč -6,10%
Model X Plaid 3 995 000 Kč 3 551 900 Kč -11,09%
Model 3 RWD 1 324 900 Kč 1 099 990 Kč -16,98%
Model 3 Performance 1 700 200 Kč 1 299 990 Kč -23,54%
Model Y RWD 1 499 990 Kč 1 159 990 Kč -22,67%
Model Y Long Range 1 724 490 Kč 1 349 990 Kč -21,72%
Model Y Performance 1 874 490 Kč 1 549 990 Kč -17,31%

 

Co za takovými vysokými slevami stojí?

Většina z vás si asi řekne, že to je velmi rychle slábnoucí poptávka po nových autech, ale to je jen část pravdy.

  1. Zcela jistě je zřejmé, že nastupujícící celosvětová recese a vysoké ceny elektromobilů snižuje poptávku a lidé raději s nákupem počkají na lepší období.
  2. Dalším důvodem je, že Tesla chce raději růst v objemu než ve tzv. Operating Margin, nebo v zisku na každém jednotlivém automobilu. Tesla je jedna z mála automobilek, která si to může dovolit. V Q2 loňského roku měla operating margin na úrovni 16,5%. Tudíž i když sníží toto číslo na polovinu, bude stále ještě znatelně v tomto ukatazateli nad všemi ostatními automobilkami.
  3. Tesla pomalu ale jistě zvyšuje produkci ve svých dvou nových továrnách v Berlíně a v Texaském Austinu a je a bude schopna vyrobit mnohem více automobilů, než je v tuto chvíli schopna prodat. Proto je pro ní důležité zvýšit poptávku, tak aby docílila svého plánu růstu prodejů 50% z roku na rok.
  4. Tesla dramaticky snižuje dáklady na výrobu a její automatizaci. Gigapress scasting, Vision only, atd.
  5. Tesla se snaží limitovat dovozy z ostatních kontinentů a pro Evropu dodávat převážně z Berlína.

Jak na to budou reagovat ostatní automobilky zatím nevíme, ale víme, že by pro ně tak dramatické snížení mělo za následek prodávat v podstatě každé auto se ztrátou. Již dnes některé jsou s novými modely BEV v záporných číslech v ziskovosti.

Podívejme se tedy na některé vybrané modely a jejích ceny konkurence:

Automobilka Model Základní cena
Tesla Model Y Long Range 1 349 990 Kč
Škoda Enyaq 80X 1 503 900 Kč
VW ID4 GTX 1 597 900 Kč
Hyundai Style 1 579 990 Kč
Mercedes-Benz EQA 350 4MATIC 1 527 020 Kč
BMW iX1 xDrive30 1 424 826 Kč
Audi Q4 45 e-tron 195 kW q 1 616 900 Kč

Vybrané porovnatelné modely jsou SUV nebo malé SUV s pohonem 4×4.

Jaromír Mindl

Tento příspěvek vyšel původně na webu niofan.cz