Omezení parkování elektromobilů na modrých zónách se odkládá

Praha plánovala omezit bezplatné parkování elektromobilů. Ale po volbách šel tento plán zatím k ledu. Mohl by skončit i u soudu.

Velkou výhodou elektrických a plug-in hybridních vozidel je možnost parkování po celé Praze na modrých zónách zdarma. Tedy nejenže za parkování elektromobilů nemusejí majitelé nic platit. Ale také nejsou na rozdíl od rezidentů s parkovací kartou omezeni jen na jednu městskou čtvrť, pro kterou si povolení zakoupili. Platí to zejména pro plug-in hybridy, které jejich majitelé nabíjejí jen velmi málo nebo vůbec. Ale využívají právě této parkovací výhody. Ne náhodou má většina plug-in hybridů registraci v Praze a středních Čechách.

Loni se ale v zastupitelstvu hlavního města Prahy objevil nápad, že elektromobilů je už moc a jejich výhody by se měly omezit. Zastupitelstvem prošel návrh, podle kterého by se bezplatné parkování vozů s EL značkou mělo vztahovat pouze na osoby s místem trvalého pobytu v Praze a subjekty se sídlem v Praze.

Praha není nafukovací

„Podporuji užívání elektromobilů pro pohyb po městě. Dokonce jeden náš služební na městské části často využívám. Ale Praha bohužel není nafukovací,“ uvedl v této souvislosti jeden z předkladatelů, zastupitel Tomáš Portlík. „Původní záměr nechat parkovat zdarma všechny bezemisní nebo nízkoemisní vozy bez rozdílu místa pobytu byl naprosto správný. Ale doba se posunula. Tento typ automobilů se velmi rozšířil a my musíme primárně myslet na Pražany, kteří zde bydlí. A na podnikatele, kteří v Praze podnikají, a zaparkovat zkrátka potřebují.“

Návrh ale nebyl uveden do praxe, protože bylo třeba nejprve „prověřit legislativní možnosti, které hlavní město má“. Tedy zda by takové omezení nebylo v rozporu se zákonem. Rovněž je nutné vyřešit, jak v praxi rozlišovat, zda majitel elektromobilu má bydliště v dané městské části nebo ne. Majitelé by se tak zřejmě museli do parkovacího systému registrovat.

Jak se plán od loňského června posunul? „Pokud město bude chtít nadále zvýhodňovat tato vozidla, má dvě možnosti,“ řekl nám mluvčí magistrátu Vít Hofman. „Buď zvýhodnit tato vozidla cenově při výdeji dlouhodobých parkovacích oprávnění, tedy rezidentů, abonentů či vlastníků nemovitostí. Územní platnost těchto parkovacích oprávnění bude stejná jako v případě běžných motorových vozidel. Tedy území městské části, popř. jejich vymezených částí. Druhou možností je zvýhodnit veškerá tato vozidla jako je tomu doposud, tedy i návštěvníků. Jednalo by se tak pouze o zpřísnění pravidel (např. omezením volného parkování na jednu nebo několik městských částí apod.).“

Parkování elektromobilů: Hrozí nedovolená podpora

Zvýhodnit elektromobily rezidentů oproti návštěvníkům např. v rozsahu platnosti parkovacího oprávnění je problematické. „Hrozí tady nedovolená podpora ze strany města, protože neexistuje právní důvod pro takovéto zvýhodnění. Obdobou takového zvýhodnění byly pokusy některých měst zavést bezplatné MHD jen pro obyvatele města. Tyto pokusy byly následně na základě usnesení soudu rušeny,“ konstatuje Vít Hofman.

Volby a změna poměru sil na magistrátu a v jeho vedení navíc tyto plány odložila aspoň na nějaký čas k ledu. „Pro jakou formu podpory se město do budoucna rozhodne, bude záležet na novém vedení města,“ dodává Vít Hofman.

Martin Šidlák, psáno pro Autosalon, ilustrační foto Praha.eu