První test Lexus RX: Zase lepší hybrid

Lexus RX

První test Lexus RX. Lexus RX se prodává v Evropě od roku 2000. Tento model byl první, který jsme mohli v trochu větším počtu potkávat i na českých silnicích a dodnes jde o nejúspěšnější vůz značky celosvětově i v České republice. My jsme krátce projeli jeho nejnovější pátou generaci.

Pátá generace se proti té čtvrté v podstatě nezměnila co do délky, ale jiné jsou proporce auta. Je širší, nižší a má i níže položené těžiště. O 6 centimetrů se protáhl rozvor a zkrátil se zadní převis. V konkrétních číslech to znamená délku 4890 mm, šířku 1920 mm, výšku 1695 mm a rozvor 2850 mm.

Design auta je nepřehlédnutelný. Dominuje mu nová maska chladiče s ostrými LED světlomety. Na dálnici vám asi většina aut uhne z cesty, jen vás spatří ve zpětném zrcátku, ale na někoho můžou být tyhle divoké tvary možná už trochu moc. Velikost kufru Lexus měří na golfové bagy, ty se sem vejdou rovnou čtyři. V tradičních číslech je to 612 litrů už v základu.

Na podrobnosti se podívejte v následujícím videu:

Test Lexus R: Nejmodernější hybridní technologie

Lexus RX se nabízí ve třech verzích, z nichž každá obsahuje to nejlepší a nejmodernější, čím Lexus a jeho mateřská Toyota v současné době v oblasti hybridů disponují. Základní verze 350h zahrnuje benzínový 2,5litrový motor, výkon dosahuje 245 koní a zrychlení z nuly na sto je rovných 8 sekund.

První plug-in pak nese označení 450h+. Používá čtyřválcový hybridní pohon 2,5 litru v kombinaci s trakční lithium-iontovou baterií o kapacitě 18,1 kWh. Pohon všech kol zajišťuje další elektromotor na zadní nápravě. Systém disponuje výkonem 306 koní a slibuje akceleraci z místa na 100 km/h v čase kolem 7 sekund.

Vrcholná verze pak nese označení 500h. Benzínový agregát o objemu 2,4 litru v kombinaci se zadním elektromotorem slibuje maximální výkon soustavy 371 koní a zrychlení za 6,2 sekundy. Hlavní rozdíl proti ostatním dvěma verzím je v použití nikoli bezestupňové převodovky e-CVT, ale klasické automatické šestistupňové převodovky. Samozřejmostí je pohon všech kol Direct4.

Požitek z jízdy a umění pohostinnosti

Pátá generace byla doslova od podlahy vyvíjena jako nový model, takže stojí na nové podvozkové platformě GA-K, která má standardně vzadu víceprvkovou nápravu. Nejen že se auto v zatáčkách v podstatě nenaklání, a dynamický průjezd zatáčkou vůbec nepřipomíná většinu dnešních SUV, ale spíš nějaký sportovní hatchback. Zejména jízda s nejsilnější verzi 500h je pak naprosto skvělým zážitkem. Podvozek ve všech verzích skvěle filtruje nerovnosti, vibrace, ale i hluk.

Ve spojení s další akustickou izolací panuje v kabině při jízdě téměř absolutní ticho. Zapracovalo se i na hmotnosti, který se oproti minulé generaci snížila o 90 kilo. Je to výsledkem řady opatření, například přední blatníky jsou z hliníku. A šlo se až do takového detailu, že třeba tohle víčko nádrže není ocelové, ale plastové.

Kromě ticha a pohodlí je snahou Lexusu, abys se lidé na palubě jeho vozů cítili co nejlépe. Nejde jen o zmíněné ticho nebo použité materiály, ale i celkový dojem a uživatelsky příjemné ovládání. Veškerý důležitý informační obsah, ať už na přístrojovém štítu, 14palcové centrální obrazovce nebo head-up displeji jsou tak uspořádány tak, aby byly co nejpřehlednější a řidič musel co nejméně dávat ruce z volantu a minimálně odklánět zrak od silnice. Použité materiály v interiéru jsou té nejlepší kvality, a aby si nemohli stěžovat ani vegani, kůže na sedadlech je syntetická.

Lexus RX udělal v nové generaci obrovský skok vpředu. Pokud máte nejméně 1 611 000 Kč, tak nasedněte, zavřete dveře a zapomeňte na svět kolem vás.

Martin Šidlák