Pneumatiky z plastových lahví i slupek z rýže. Recyklace v praxi

pneumatiky, recyklace, Continental

Společnost Continental plánuje vyrábět do roku 2050 pneumatiky pouze z recyklovaných materiálů. Už dnes využívá odpadní produkty ze zemědělství – popel z rýžových slupek, pampelišková guma, recyklovaná pryž nebo PET lahve.

V závislosti na použití, prostředí a ročním období musí pneumatiky splňovat specifické požadavky. To je vidět například na dezénu běhounu. Jinde, například ve složení gumové směsi, nejsou tyto změny tak snadno patrné. Pneumatiky pro osobní automobily Continental se skládají až ze stovky různých surovin.

Přesné složení surovin má zásadní vliv na pneumatiky a jejich jízdní výkon. Schopnost používat různé materiály s jejich jedinečnými vlastnostmi a specificky je propojit je pro inženýry a odborníky na materiály společnosti Continental složitou záležitostí, aby bylo dosaženo potřebné rovnováhy. Pouze tehdy, když jsou všechny materiály ideálně sladěny, mohou být vytvořeny bezpečné, energeticky účinné, odolné a vysoce výkonné pneumatiky.

Přírodní kaučuk je stále nezbytný

Přírodní kaučuk je stále nezbytný, neboť jeho specifické rysy zajišťují vynikající výkon pneumatik. Tento přírodní produkt zahrnuje 10 až 40 procent celkové hmotnosti moderních pneumatik s vysokým výkonem.

Kromě kaučuku jsou při výrobě pneumatik nezbytná také plniva, jako je oxid křemičitý. To mimo jiné pomáhá optimalizovat vlastnosti pneumatik, jako jsou přilnavost, valivý odpor
a životnost.

V budoucnu bude podle společnosti Continental možné používat rýžové slupky jako výchozí materiál pro udržitelně vyráběný oxid křemičitý. Jde o odpadní produkty při produkci rýže, které nelze použít jako potraviny nebo krmivo. Oxid křemičitý získaný z popela z rýžových slupek je při výrobě ještě energeticky účinnější než křemík získaný z konvenčních materiálů.

Rostlinné oleje – například řepkový olej a pryskyřice na bázi zbytkových materiálů
z papírenského a dřevařského průmyslu – již nabízejí alternativu k plnivům na bázi ropy
v pneumatikách Continental. Používají se pouze oleje, které splňují technické normy kvality a nejsou vhodné ke spotřebě. Oleje a pryskyřice umožňují flexibilitu ve směsích pneumatik, čímž zlepšují přilnavost materiálu.

Rozšíření oběhového hospodářství

Společnost Continental usiluje o plně cirkulární provoz ve výrobě pneumatik nejpozději do roku 2050. Kromě využití obnovitelných materiálů společnost také systematicky pracuje na využití recyklovaných surovin při výrobě pneumatik. To má zajistit, aby saze – další stěžejní plnivo pro pryžové směsi – mohly být v budoucnu získávány ve velkém měřítku.

Společnost Continental nedávno podepsala se společností Pyrum Innovations dohodu o vývoji s cílem dále optimalizovat recyklaci materiálů ze starých pneumatik. Za tímto účelem Pyrum v průmyslové peci pomocí speciálního procesu pyrolýzy rozbíjí staré pneumatiky na jednotlivé komponenty. Tímto způsobem lze získat a recyklovat cenné suroviny obsažené v pneumatikách na konci jejich životnosti.

Kromě pyrolýzy používá společnost Continental také mechanické zpracování pneumatik na konci životnosti. Zejména pryžové, ocelové a textilní šňůry jsou od sebe odděleny jedinečně promyšleným procesem. Pryž je poté připravena k opětovnému použití jako součást nových kaučukových směsí.

Recyklované plastové lahve v plášti pneumatiky

„Recyklované suroviny budou mít zásadní význam při vytváření udržitelnějších pneumatik. Kdykoli je to možné, používáme recyklované materiály. Srovnatelná kvalita a materiálové vlastnosti s konvenčními surovinami jsou pro nás rozhodující,“ říká vedoucí udržitelnosti ve společnosti Continental Tyres Claus Petschick.

Společnost Continental například spolupracuje s partnery na získávání vysoce kvalitní polyesterové příze pro své pneumatiky z recyklovaných PET lahví. Tyto lahve často končí ve spalovnách nebo na skládkách. Díky technologii ContiRe.Tex vyvinul výrobce pneumatik energeticky účinnější a ekologičtější alternativu, která mu umožňuje znovu použít devět až patnáct plastových lahví na každé pneumatice v závislosti na velikosti pneumatiky. Recyklovaný PET již nahradil konvenční polyester ve strukturách některých skořepin. Použité PET lahve pocházejí výhradně z regionů, kde neexistuje uzavřený recyklační řetězec.

Zdroj: Continental