Test SSangYong Musso Grand: Poctivý pracant

SsangYong Musso Grand

Test SsangYong Musso Grand. Chcete pick-up? Před pár lety byste si mohli celkem slušně vybírat. Ale dnes už Nissan Navara, Mercedes třídy X, Renault Alaskan, Mitsubishi L200 ani Fiat Fullback v autosalonech nenajdete, jedině jako ojeté. Takže co zvolit? Nezničitelnou Toyotu Hilux? Úplně nový Volkswagen Amarok? Ultimátní Ford Ranger Raptor? Anebo za poloviční cenu naše dnešní testovací auto?

SsangYong Musso má za sebou poměrně zajímavou minulost. V roce 1993 totiž začínalo jako velké SUV vyráběné ve spolupráci s Mercedesem. Teprve od něj byl zhruba o deset let později odvozen pick-up Musso Sport. Druhá generace pochází z roku 2018 a tohle auto je jejím faceliftem.

Ten přinesl zejména novou výraznou čelní masku s horizontálními žebry. S délkou 5,4 metru to není žádný drobeček, což vynikne zejména zboku. Můžete mít 17, 18 nebo 20palcová kola, a to podle typu zadní nápravy. Ale i ta naše 18palcová se přece jen při pohledu zboku malinko ztrácejí. Vzhledově by pomohly masivnější lemy podběhů kol.

Tohle auto je prostě velké. Na normální parkovací stání se nevejde. Ne nadarmo má ve svém jménu přízvisko Grand, což znamená, že máme co do činění s delší verzí o rozvoru 3210 milimetrů. Kratší varianta se u nás neprodává. Když už jsme u těch čísel, pojďme se podívat dozadu. Korba je dlouhá 1610 mm, široká 1570 mm a na výšku má 570 mm. Ve velikosti korby patří Musso Grand mezi špičku na trhu.

Europaleta jen na délku

Zamrzí jeden zdánlivý detail. Dříve zmíněných 1570 mm platí v nejširším místě korby. V tom nejužším – mezi podběhy – je to jen 1160 mm. Standardní europaleta je široká 1200 mm, musí se tedy na korbu nakládat podélně, pak se vejde bez problémů. Co naopak nechybí, jsou upevňovací oka ve všech čtyřech rozích nebo 12V zásuvka.

Kabina existuje jen ve verzi „double cab“, tedy se dvěma řadami sedadel jako klasickém autě. SsangYongu se občas přezdívá korejský Mercedes, nejen proto, že obě značky v historii spolupracovaly, a i kvůli prémiovosti, který se značka snaží nabídnout v interiéru svých aut. Tady si totiž rozhodně nebudete připadat jako v užitkovém voze, ale spíš jako v nějakém prémiovějším SUV. Naše auto bylo ve vyšším stupni výbavy včetně příplatků, takže nabídlo třeba 2zónovou klimatizaci, vyhřívání předních i zadních sedadel, odvětrávání těch předních, 12,3palcovou centrální obrazovku, vyhřívání volantu či 360stupňovou parkovací kameru. Důkazem prémiovosti interiéru jsou nejen měkčené plasty na palubní desce, ale třeba i právě tato kamera, s perfektním rozlišením.

Jedna jednotka, ale stačí

Pohonná jednotka je jediná – poctivý dieselový čtyřválec o objemu 2,2 litru s výkonem 149 kW a se 441 Nm točivého momentu. Má skvělý mohutný zátah v nízkých otáčkách, ale ve vyšších rychlostech se mu už moc akcelerovat nechce. Takže zklame ty, kteří si kupují pick-up především proto, aby udělali dojem. Pro toho, kdo ho bude používat pro skutečnou práci, ke které je určen, bude výkon dostatečný. Kromě velké korby dokáže Musso Grand také po úpravě táhnout až 3,5tunový přívěs.

V testovaném voze byl 6stupňový automat, který je za příplatek 48 000 korun. Řadí spolehlivě a zbytečně nepodtáčí nebo nepřetáčí motor, byť jeho reakce nejsou z nejrychlejších. Možnost manuálního řazení tady je, ale nikoli dnes běžnými pádly pod volantem, ale atypicky na boku řadicí páky. V průměru jsme se dostali na spotřebu 9-11 litrů, což je ale velmi podobná nebo i lepší hodnota než u podobných pick-upů, kterými jsme v minulosti jeli, například Hilux nebo L200.

Na výběr máte mezi dvěma verzemi zadní nápravy. S listovými pery můžete naložit přibližně jednu tunu nákladu, s pětiprvkovým multilinkem 800 kilo. My jsme měli tu druhou a Musso mě překvapilo jízdními vlastnostmi. S prázdnou korbou se samozřejmě chová trochu „pickupovitě“, takže zadek na nerovnostech malinko skáče, ale není to tak hrozné, jak jsem čekal. Naopak filtruje nerovnosti okresních silnic velmi poctivě. S naloženou korbou se pak jízdní vlastnosti ještě zlepší, je ale naopak potřeba si víc dávat pozor v zatáčkách. Celkově do kabiny neproniká příliš velký hluk a jízdní komfort je po většinu času velmi podobný velkým SUV.

Limitem byly silniční pneumatiky

Pokud jde o pohon 4×4, tak v základním vybavení je připojitelný pohon 4×4 včetně redukce a ve verzi s listovými pery uzavíratelný diferenciál zadní nápravy. U multilinku je diferenciál zahrnut v příplatkovém paketu Premium+. Právě tady se Musso jasně profiluje jako poctivý pracant. S naloženým autem hravě zvládne jízdu přes pole nebo i náročnějším terénu. Ale není stavěný na nějaký drsný offroad. Má světlou výšku 220 mm, ale limitující je na velkém rozvoru hlavně přechodový úhel 20 stupňů. U Hiluxu je to třeba o 5 stupňů víc. Náš konkrétní vůz v terénu limitovaly i zcela silniční pneumatiky.

Ovšem kde Musso Grand zcela drtí konkurenci, to je cena. I po nedávném drobném zdražení stojí v základu 729 900 Kč, což bez DPH znamená 600 tisíc. Nesmíme zapomenout ani na záruku 5 let nebo 100 tisíc kilometrů. Porovnávat Musso s v úvodu zmíněným Raptorem je samozřejmě nefér. Ten stojí od 1,8 milionu korun výš. Ale třeba jeho základní bratr Ranger stojí od 1,2 milionu, Toyota Hilux od milionu a 50 tisíc, stejně jako nový Volkswagen Amarok.

Martin Šidlák

Technické údaje SsangYong Musso Grand

Cena od: 603 223 Kč (bez DPH)
Maximální výkon: 148,6 kW / 3800 ot.
Max. točivý moment: 441 Nm / 1600–2600 ot.
Maximální rychlost: 183,3 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: neuvádí
Kombinovaná spotřeba: 9 l/100 km
Emise CO2: 236 g/km
Délka/šířka/výška: 5405 / 1950 / 1855 mm
Rozvor: 3210 mm
Provozní hmotnost: 2100–2210 kg