Češi prodejcům ojetin nevěří, opatrní jsou hlavně u octavií

Ojetá auta, Unsplash

Koupit si ojeté auto je mnohdy sázka do loterie. Češi jsou proto stále opatrnější a snaží se auto před nákupem prověřit. Podle informací společnosti Cebia stoupl zájem o prověření historie ojetých vozů oproti covidovému roku 2020 o 130 %.

Počet zakoupených prověření pro ojeté auto se letos u Cebie v prvních pěti měsících meziročně navýšil o 37 %. „Zájem o historii aut roste i během letošního roku. V květnu jsme zaznamenali meziroční navýšení dokonce o 44 %,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia. Vyšší zájem o prověřování přisuzuje sponzoringové televizní kampani a dále špatné ekonomické situaci ve společnosti.

„Lidé se bojí podvodů a bojí se dodatečných nákladů, které by je mohly čekat, protože řada z nich nemá peníze na další investice. Auta se zdražují a spolu s nimi rostou i náklady na údržbu a servis. Pochopili, že je lepší investovat pár stokorun a znát historii vozu, než být za pár měsíců či let nepříjemně překvapen technickými problémy, které vyžadují nemalé finanční investice. Kromě toho také nechtějí přeplácet reálnou cenu vozu, protože zatajení havárií či stočení tachometru prodražují auto o desetitisíce korun i více. Navíc pokud zjistí menší závady, mohou si u prodejce vyžádat slevu,“ vysvětluje dále Martin Pajer.

Největší strašák? Havárie

To, že jsou lidé opatrnější, je podle něj na místě, neboť v době zhoršené ekonomické situace se míra podvodů zvyšuje. Podle zkušeností Cebia se lidé zajímají především o havárie a poškození. Častým důvodem pro prověření je také obava ze stočeného tachometru a dále strach z koupě kradeného auta. Naopak méně se zajímají o původ vozidla, kdy zejména u aut dovezených z Německa důvěřují prodejcům. Přitom každé páté auto pochází ve skutečnosti z jiné země a jen tato skutečnost stojí kupující zhruba 30 000 Kč, a u dražších a mladších vozidel pak i více.

barvy aut, ojeté auto, Mercedes, carVertical
Čtete také

Čechy výrazné barvy aut nelákají. Dávají přednost stříbrným autům

Pokud jde o barvy aut, Češi preferují neutrální laky a do zářivých odstínů se nehrnou. Při volbě však často nerozhoduje pouze osobní vkus, ale i další faktory.

Nejčastěji si lidé prověřují vozy značky Škoda, které se v inzerci vyskytují nejvíce a u Cebia tvoří pětinu (19,9 %) prověřovaných aut. Dvě z pěti škodovek jsou pak Octavie (39,2 % vozů Škoda). Druhou nejprověřovanější značkou je Volkswagen (13,6 %) následovaný Fordem (6,8 %) a dále luxusními značkami BMW (6,5 %) a Mercedes-Benz (5,2 %) (top 10 značek naleznete v přiložené tiskové zprávě).

Zdroj: Cebia

Ilustrační foto: Photo by Parker Gibbs on Unsplash