Brusel možná sleduje i vaše auto. Můžete se tomu bránit

OBFCM? žena za volantem, Pixabay

Co je OBFCM? Jezdíte rádi rychle? Je vaše spotřeba větší než výrobcem uváděná? Máte plug-in hybrid, ale nabíjíte ho jen výjimečně? Pokud máte auto roku výroby 2021 a mladší, tak všechny tyhle informace jsou o vás nejspíš uložené někde v Bruselu.

Základ tohoto „velkého bratra“ je v tzv. nařízení OBFCM. Zkratka znamená On-Board Fuel Consumption Meter, nebo-li „palubní sledování spotřeby paliva a energie“. Podle něj musí výrobci automobilů shromáždit údaje za celý rok u všech osobních automobilů registrovaných od 1. ledna 2021 například v rámci pravidelné návštěvy servisu, a ve stanoveném termínu (1. dubna příslušného roku) je zaslat Evropské agentuře pro životní prostředí (EEA), která je podřízena Evropské komisi.

Je za tím samozřejmě honba za snižováním emisí CO2. Ukázkovým příkladem jsou plug-in hybridy, které oficiálně vykazují průměrnou spotřebu mezi jedním a dvěma litry, ovšem velká část řidičů jen využívá výhody EL značek, auto nabíjí jen zřídka nebo vůbec a jezdí se potřebou klidně nad osm litrů a přitom parkují třeba v Praze na modrých zónách zdarma.

Mezi WLTP a realitou je rozdíl

A Evropská komise si je toho vědoma, proto se třeba v nařízení Komise ze dne 8. února 2023, které řeší postupy schvalování typu lehkých osobních vozidel a užitkových vozidel z hlediska emisí píše: „V nedávných studiích byl prokázán významný rozdíl mezi průměrnými emisemi CO2 z plug-in hybridních elektrických vozidel v reálném provozu a jejich emisemi CO2 stanovenými ve WLTP. Aby se zajistilo, že emise CO2 stanovené pro tato vozidla budou reprezentativní pro skutečné chování řidiče, měly by být revidovány faktory použití využívané pro účely stanovení emisí CO2 při schvalování typu. Jako první krok by měly být na základě dostupných údajů specifikovány nové faktory použití. Jako druhý krok by tyto faktory měly být dále revidovány s přihlédnutím k údajům z palubních zařízení pro monitorování spotřeby paliva těchto vozidel a shromážděny v souladu s prováděcím nařízením Komise (EU) 2021/392 (8).“

Mnohým není toto špehování vůbec po chuti. Třeba německý Focus nedávno konstatoval: „Je pozoruhodné, že EU, která od roku 2035 zakáže všechna nová auta se spalovacími motory včetně hybridů, zřejmě vůbec nezajímá, zda elektromobily také dosahují oficiálních hodnot spotřeby – což, jak víme, vůbec nedělají. Brusel špehuje pouze údaje o benzinových, naftových a hybridních vozidlech. U hybridů je soubor dat obzvláště rozsáhlý.“

OBFCM: Anonymně, ale s VIN

Oficiálně jsou údaje předávány anonymně, ovšem výrobci jsou povinni předávat také VIN. Každý datový záznam tak lze přiřadit ke konkrétnímu vozidlu. Většina majitelů ale neví, že se takovému reportování může bránit. Stačí jen předání údajů výslovně odmítnout.

Mluvčí českého Volkswagenu David Valenta nám potvrdil: „Klient může vyjádřit nesouhlas s odesíláním dat v rámci sepsání zakázky v servisu a mechanik následně na počátku načítání diagnostiky, kdy se ho systém ptá, zda klient vyjádřil nesouhlas s odesláním dat, zaškrtne buď ano nebo ne.“

Stejně je to třeba u BMW. „Pokud zákazník chce sběr dat odmítnou, může podepsat tzv. „get disconnected“ při převzetí auta. Pokud by si zákazník koupil ojetý vůz třeba v Německu, ten si dovezl do ČR a chtěl opět „vypnout“, tak stačí navštívit autorizovaný servis,“ dodal mluvčí českého BMW David Haidinger.

Martin Šidlák, psáno pro Autosalon

Image by Anja from Pixabay