Test Opel Grandland 1.5 CDTi: Král dlouhých cest

Opel Grandland, SUV, bílé auto

Test Opel Grandland. Klasický čtyřválcový turbodiesel s nízkou spotřebou, solidní vnitřní prostor, atraktivní vzhled a přijatelná cena. To jsou ve zkratce plusy vlajkové lodi Opelu – modelu Opel Grandland. Má i nějaké minusy?

Test Opel Grandland. Opel se u svých SUV zbavil písmena X v názvu a z největšího Grandlandu X je dnes už jen Grandland. Sdílí koncernovou techniku s Peugeotem 3008 a Citroënem C5 Aircross, ale tyhle rodové vazby se snaží maskovat, jak to jen jde. Jestliže třeba nedávno testované Mitsubishi ASX jen změnilo loga na Renaultu Captur, tak Opel Grandland je na první pohled úplně jiné auto než jeho sourozenci z Francie.

Nedávný facelift výrazně změnil vzhled auta zejména zepředu. Nová přední maska zvaná Opel Vizor je opravdu atraktivní, výrazná a dynamická. Jen si auto možná část lidí může splést s menší Mokkou. Atraktivní vzhled umí Opel ještě podtrhnout odlišně lakovanou střechou jako v případě našeho modelu nebo zajímavým designem kol. Za černou střechu se připlácí 15 000 korun.

Čtete také

VW otočil: elektromobil není jediná cesta, budoucnost má i e-palivo

Bývalý šéf Volkswagenu Herbert Diess vsadil vše na elektromobilitu. Jeho nástupce Oliver Blume ale nyní toto dogma oslabuje. Většina osobních…

Test Opel Grandland: Bezpečné parkování za příplatek

Z boku se facelift už tak znatelně neprojevil, ale i tady vypadá auto dobře. Výrazné oplastování spodní části dveří působí robustně, zvýrazněná klesající linie střech zase dynamicky. Zvenku to všechno vypadá dobře, záď ale skrývá jednu „zradu“, na kterou přijdete až po usednutí dovnitř. Horní přesah střechy spolu s C sloupkem karoserie a rámem zadních dveří tvoří jednu velkou neprůhlednou hmotu prakticky od světel až po kliky zadních dveří. Nebo-li výhled šikmo vzad je velmi špatný. Zadní parkovací senzory jsou v základu za příplatek 13 000 Kč, ve výbavě GS jsou sice ve standardu, ale vyplatí se spíš připlatit si 13 000 Kč i tady, a dostanete parkovací senzory nejen vpředu, ale i vzadu, spolu s 360stupňovou kamerou a vyhřívanými a sklopnými zpětnými zrcátky.

Facelift přinesl velké změny i do interiéru. Palubní desce dominují dva spojené digitální displeje – 12palcový přístrojový štít a 10palcová centrální obrazovka. To platí pro výbavu GS, v základu jsou obě obrazovky 7palcové. Grafika středové obrazovky je solidní, rychlost reakcí přiměřená, jen obraz nevyužívá celou plochu obrazovky. Dobrou čtvrtinu obrazovky po stranách zabírá informace o zvolené teplotě pro řidiče a spolujezdce, stejná informace je přitom i o něco níž na klasickém panelu klimatizace. To, že Opel nepodlehl trendu jiných značek a zachoval klasické ovládání klimatizace, je naopak dobrou zprávou. Tlačítky jde vypnout i systém start/stop nebo asistenta udržování v jízdním pruhu. Co naopak není v dnešní digitální době úplně domyšlené, je, že a Apple Car Play a Android Auto fungují pouze přes kabel a přitom je vpředu k dispozici pouze jeden USB vstup. Nejde tedy zároveň používat jeden telefon třeba pro navigaci a zároveň další, třeba spolujezdcův, nabíjet. Pokud si tedy nekoupíte za 4500 bezdrátovou nabíječku.

Opel Grandland, SUV, interiér

Tlačítko za milion

Materiály použité v interiéru nejsou nekvalitní, ale ani ničím nezaujmou. Na středovém tunelu je ještě starší páka voliče automatické převodovky, novější koncernové modely už dostaly elegantnější volič. Zato je tady ale už skoro muzejní kolébkový přepínač jízdních režimů, který najdete už řadu let v tolika autech koncernu Stellantis, že můžu jen litovat, že ho nevyrábím já a nemám na každé zisk byť i jen jednu korunu. Už bych byl dávno milionářem.

Pro cestující je prostoru dost vpředu i vzadu. S výškou 185 centimetrů se posadím pohodlně za sebe. I tři lidé se vzadu usadí celkem pohodlně, nad hlavou budou mít místa dost, omezeni budou spíš prostorem před koleny. A kvůli v úvodu zmíněnému hodně uzavřenému řešení zadní partie vozu budou trpět i nedostatkem světla a horším výhledem ven. Řidič má ve výbavě GS anatomicky tvarované sedadlo s certifikátem německé organizace AGR pro zdravá záda, která nejspíš o zdravém sezení na delších cestách něco ví. Spolujezdec si za takové sedadlo musí připlatit 30 000 Kč.

Opel Grandland, SUV, bílé auto

Motorů je stále dost

Velmi solidní je zavazadlový prostor, který nabídne v základu objem 514 litrů, po sklopení opěradel zadních sedadel 1652 litrů. Ta jdou dělitelná v poměru 60:40 a nechybí průvlak na lyže nebo jiné dlouhé předměty. K dispozici je 12V zásuvka, kufr má pravidelný tvar a plastové kapsy po stranách.

Nabídka motorizací proti předchozím rokům poněkud zchudla. Kde jsou ty časy, kdy v tomto modelu byly k dispozici 180koňové agregáty za dostupnou cenu. Teď emisní normy nabídku motorů vykastrovaly, a kromě plug-in hybridního pohonu, který je výkonný, ale drahý, je k dispozici pouze benzínový tříválec 1.2 a naftový čtyřválec 1.5 o shodném maximálním výkonu 96 kW. První může být kombinován buď s manuální 6stupňovou nebo automatickou 8stupňovou převodovkou, druhý jen automatem. A právě tuhle kombinaci jsme otestovali.

Skvělý na dlouhé cesty

Skvěle se hodí na dlouhé cesty. Jeho hlavní výhodou je velmi nízká spotřeba, papírově na hodnotě 5,1-5,2 l/100 km. Nám se na cestě z Prahy do polské Vratislavi a zpět povedlo dosáhnout spotřeby 5,5 l/100 km. Zrychlení z nuly na sto za 11,5 sekundy už tak ohromující není, ale pro rodinné cestování to je nejspíš dostačující. Diesely jsem měl vždycky rád pro jejich rychlý a plynulý nástup výkonu, ale v tomhle případě je třeba říct, že spojení s automatem není ideální. Nejspíš kvůli snižování spotřeby a emisí jsou reakce na plyn zejména při rozjezdech poněkud vlažné. I při jízdě se převodovce moc nechce podřazovat. Částečným řešením je vypnout start/stop a za jízdy podřazovat páčkami pod volantem.

Celkově je ale Grandland s tímto motorem opravdu příjemný společník, zejména na delších cestách. Že je úsporný, to už jsme si řekli, ale navíc nadprůměrně dobře odhlučněný a podvozkově naladěný o něco lépe než jeho koncernoví sourozenci. Nabízí o něco sportovnější naladění, auto je stabilní a drobné nerovnosti ho nerozhodí. V rychleji projetých zatáčkách se ale citelně nakloní a větší nerovnosti dá posádce trochu pocítit.

Kolik za to?

Opel patří mezi automobilky, které v poslední době výrazně osekaly nabídku výbav u řady modelů. Nejde jen o motorizace. Grandland má například jen dva stupně výbavy, k tomu pět akčních paketů a pouhou jednu stránku doplňkové výbavy. Možnost individualizace se tím sice snižuje, ale výbavy a pakety v pohodě pokrývají přání většiny zákazníků. Ostatně japonské automobilky už tímto způsobem prodávají auta léta. Základní Opel GrandLand s benzínovým motorem a manuální převodovkou stojí v polovině roku 2023 749 990 Kč, ale se srpnovou akční slevou se dostanete až na 639 990 Kč. Automat stojí o 50 tisíc víc, diesel pak od 729 990 Kč.

Martin Šidlák

Technické údaje: Opel Grandland GS Line 1.5 CDTI

Cena od: 644 620 Kč (bez DPH)
Maximální výkon: 96 kW / 3750 ot.
Max. točivý moment: 300 Nm / 1750 ot.
Maximální rychlost: 195 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 11,5 s
Kombinovaná spotřeba: 5,1-5,2 l/100 km
Emise CO2: 133 – 138 g/km
Délka/šířka/výška: 4477 / 2098 / 1609 mm
Rozvor: 2675  mm
Zavazadlový prostor: 514 l
Pohotovostní hmotnost: 1523 kg