Nejbezpečnější silnice jsou v Hradci Králové, nejrizikovější v Brně

nehoda, auto, Pixabay

Nejbezpečnější silnice mezi krajskými městy v Česku byly v prvním pololetí letošního roku v Hradci Králové. Na druhém místě skončily Karlovy Vary, na třetím potom Liberec. Vyplývá to ze statistiky zveřejněné Generali Českou pojišťovnou.

Statistiky většinou ukazují na místa a silnice, kde hrozí největší riziko, tzv. GČP Index naopak ukazuje na nejbezpečnější silnice v krajských městech a obcí s rozšířenou působností. GČP Index vyjadřuje úroveň nehodovosti na základě poměru vážných a smrtelných nehod k celkovému počtu nehod v zastavěné oblasti krajských měst a také všech 206 obcí s rozšířenou působností. Ty se pak vztahují k celkovému počtu evidovaných dopravních nehod. Jedná se o tzv. závažnost dopravních nehod – čím vyšší je hodnota GČP INDEXu, tím je dopravně bezpečnostní situace horší.

NEJBEZPEČNĚJŠÍ SILNICE: HRADEC KRÁLOVÉ, NA CHVOSTU BRNO

Podle výsledků GČP INDEXu za 1. pol. roku 2023 se nejbezpečněji jezdilo v Hradci Králové, kde při 380 dopravních nehodách byla těžce zraněna „pouze“ jedna osoba. Hradec se tak umístil na nejvyšší příčce v bezpečnosti silničního provozu mezi krajskými městy a obhájil tím prvenství z loňského roku.

Na druhém místě skončily Karlovy Vary, na třetím Liberec. Na opačném konci se na 11. místě objevila Plzeň, na 12. pozici České Budějovice a nejhorší, 13. místo, obsadilo Brno. Zde bylo při 887 dopravních nehodách 33 osob těžce zraněno. Tato trojice měst tak zůstává na chvostu GČP INDEXu, kde v mírně pozměněném pořadí figurovala i v roce 2022.

USMRCENÝCH MÉNĚ TÉMĚŘ O POLOVINU, TĚŽCE ZRANĚNÝCH O PĚTINU

Pozitivní zprávou je, že v intravilánech deseti krajských měst se dopravní nehody během prvního pololetí obešly bez smrtelných následků. Naopak v Praze bylo usmrceno 8 osob, v Ostravě 4 lidé a v Liberci 1 člověk.

Dobré zprávy pak pokračují, protože celkově na silnicích krajských měst v průběhu prvního pololetí 2023 bylo evidováno 13 241 dopravních nehod (meziročně o 1 060 méně, tj. -7 %), při nichž přišlo o život 13 osob (meziročně o 12 méně, tj. -48 %) a těžce se zranilo 173 osob (meziročně o 44 méně, tj. -20 %).

Pořadí 1. pol. 2023Krajské městoHodnota GČP INDEXuPořadí 2022
1.Hradec Králové0. 261.
2.Karlovy Vary0. 384.
3.Liberec0. 563.
4.Pardubice0. 575.
5.Ústí nad Labem0. 728.
6.Ostrava0. 947.
7.Olomouc1. 082.
8.Praha1. 166.
9.Jihlava1. 249.
10.Zlín1. 7510.
11.Plzeň2. 3511.
12.České Budějovice3. 0213.
13.Brno3. 6112.

PŘES 40 PROCENT OBCÍ S ROZŠÍŘENOU PŮSOBNOSTÍ ŘEŠILO VÁŽNÉ NEHODY

GČP INDEX mimo krajská města srovnává také všechny obce s rozšířenou působností. V intravilánech sledovaných 206 měst bylo evidováno 22 740 dopravních nehod, při nichž bylo usmrceno 32 a těžce zraněno 287 osob. V 84 městech došlo k vážným nehodám, v 21 z nich se smrtelnými následky, v 76 pak s těžkými zraněními. Celkem 122 sledovaným městům se úmrtí a těžká zranění v 1. pol. roku 2023 vyhnula.

Nejvyšší hodnota indexu – a tedy nejhorší bezpečnost na tamějších silnicích – byla zaznamenána ve Vimperku (10.53), Novém Městě na Moravě (10.00) a Varnsdorfu (8.33).

Je podstatné zmínit, že GČP INDEX bilancuje data 1. pol. roku 2023, a tak ve městech s nízkým počtem nehod může významně ovlivnit hodnotu indexu i jedna vážná nehoda. Webová aplikace www.gcpindex.cz umožňuje filtraci indexu také za delší časové období – mimo 6 také 12 a 36 měsíců.

Zdroj: Generali Česká pojišťovna

Image by PublicDomainPictures from Pixabay