České firmy se do elektromobilů nehrnou, zaměstnanci jsou vstřícnější

elektromobil, nabíjení, Volkswagen ID.3

Služební auto má v Česku stále velký význam, na rozdíl do zemí, jako je třeba Německo nebo severské země. Zaměstnanci jsou na ně jako na benefit zvyklí, zároveň jsou ale překvapivě otevřenější k používání elektromobilů nebo ojetých aut než jejich zaměstnavatelé.

„Možnost získat firemní služební auto považuje polovina pracovníků za hlavní benefit, když se rozhodují o novém zaměstnání,“ říká Petr Knap, expert pro automobilový sektor v EY Česká republika. Velká revoluce se ovšem ve firemních flotilách v Česku aktuálně nechystá – alespoň podle průzkumu EY Fleet Survey 2023. Rozšiřování vozových parků totiž aktuálně očekává pouhých 6 % fleet manažerů. Ale naopak snižování plánují pouze 2 % firem oslovených v průzkumu. Většina tak „zůstane na svém“. Řada zajímavých informací ale EY Fleet Survey zaznamenal. Zajímavým trendem například je, že firmy zaměstnávající přes 200 zaměstnanců v roce 2023 stále více spoléhají na služby externích autopůjčoven. Jejich podíl se meziročně zvýšil ze 4 % na současných 12 %.

Za nejčastější rozhodovací kritérium při nákupu nových vozů manažeři i v roce 2023 uvádějí jejich pořizovací cenu. Zde ovšem došlo k výraznému posunu – zatímco ještě loni byl tento parametr rozhodující pro 83 % firem, letos je to pouze 36 % a tedy o skoro polovinu méně. Pokles důležitosti lze sledovat i u kritérií značky a praktičnosti, naopak roste podíl manažerů, kteří považují za důležité celkové náklady na vlastnictví, typ pohonu a ekologičnost vozidla. Hlavním důvodem k modernizaci vozového parku je oproti tomu stáří vozidla (56 %) a jeho opotřebení (42 %), vliv celkových a servisních nákladů na rozhodování společností naopak klesá. 

Firmy a jejich zaměstnanci se také často rozcházejí v pohledu na firemní mobilitu. Například pouze 14 % manažerů vozových parků si dokáže představit, že by k obnově vozového parku použili ojeté vozy, zatímco 40 % zaměstnancům by to nevadilo.

Podobně je to i s elektromobilitou. „Jsme svědky zajímavé anomálie, kdy zaměstnanci mají k elektromobilitě o dost více pozitivní vztah než vedení společností, navzdory tomu, že více než polovina pracovníků v životě auto na elektrický pohon neřídila. Pouze 18% společností má k elektromobilitě pozitivní vztah proti 24 % zaměstnanců. Obecně platí, že elektromobilita je oblíbená zejména u nejmladších generací zaměstnanců a pak ve větších firmách, jejichž vozové parky čítají více než tři desítky služebních vozů,“ komentuje vztah českých firem k elektromobilům Zdeněk Dušek, partner zodpovědný v EY za automobilový sektor v ČR.

Vůbec nejčastějším způsobem, jak se firmy přizpůsobují elektromobilitě, je výstavba dobíjecích bodů v blízkosti kanceláří, ke které přistoupilo již na 22 % oslovených společností. Pouze 6 % je ale ochotno investovat či financovat instalací dobíječek přímo v domácím zázemí jejich zaměstnanců. Zdá se ale, že v tom jsou s pracovníky zajedno. Celých 72 % z nich nemá o instalaci domácí nabíječky zájem, přičemž dvě pětiny ani za předpokladu, že by veškeré náklady pokryl zaměstnavatel. Dalších 32 % by za této podmínky buď nabídku přijalo, či ji alespoň zvažovalo.

Dalším trendem v oblasti služebních aut je jejich sdílení. Téměř polovina zaměstnanců přiznává, že nemá problém sdílet služební vůz s dalšími uživateli – třetina tuto praxi už dnes provozuje každý týden, 47% méně často. V podobném průzkumu Arval Mobility Observatory dokonce celkem 68 % zúčastněných českých firem uvedlo, že už zavedlo některé z alternativních řešení mobility, mezi které sdílení vozidel patří. Dalších 20 % to má v plánu v následujících třech letech.

„Budoucností sdílených dopravních prostředků je v budování takzvaných mobility hubů, kde v rámci rezidenčních oblastí, kancelářských komplexů nebo hotelových resortů vznikají centra sdílené mobility. Ke sdílení tam mohou být k dispozici nejen auta, ale také kola či koloběžky a může zde být napojení na hromadnou dopravu,“ dodává Aleš Polák generální ředitel Arvalu v České republice.

Martin Šidlák, psáno pro IDNES