Test Renault Clio facelit: Víc než jen nákupní taška

Renault Clio, facelift, test, auto, modré

Test Renault Clio facelit. Nejprodávanější model francouzské automobilky dostal facelift. Co všechno se změnilo, co auto získalo a co naopak ztratilo?

Clio je takový malý klenot v garáži Renaultu. Zatímco několik modelů skončilo po jedné generaci – jako třeba Vel Satis – Clio se vyrábí už víc než tři desítky let. Uvedeno bylo v roce 1990 jako náhrada za Renault 5 a právě od tohoto modelu se vozy značky nenazývají čísly, ale jmény. S více než 16 miliony kusy jde o historicky nejprodávanější model značky a jeho filozofie je stále stejná – malé auto postavené podle pravidel pro velká auta.

Aktuální Clio už vlastně není úplně malé auto, měří přes čtyři metry, což je skoro jako Megane první generace a o 30 centimetrů víc než Clio první generace. Facelift se odehrál zejména na čelní masce. Větší je mřížka chladiče s novým znakem automobilky. Trochu to vypadá jako umělecké dílo ze včelína. Nový je tvar předních světel. Jsou hranatější, ale hlavně zmizely složité světlomety denního svícení ve tvaru písmene C, které jsou nahrazeny elegantnějšími LED pásky, jejichž tvar má evokovat rozpůlený diamant. Světla se změnila i vzadu, mají transparentní kryty umožňující pohled dovnitř. Trochu jiný je i tvar zadního nárazníku. Celkově získalo faceliftované Clio sportovnější a dospělejší vzhled. Bylo pěkné a teď je ještě hezčí.

Digitál místo analogu

V interiéru už je změn na pohled méně. Především už zde nenajdete analogové budíky, všechny verze mají digitální přístrojový štít o velikosti 7“ nebo 10“ podle stupně výbavy. Centrální obrazovka pak má úhlopříčku 7 nebo 9,3 palce a bezdrátově k ní lze připojit Apple i Android. Na rychlost reakce, grafiku ani přehlednost si nemůžu stěžovat. Facelift přinesl do interiéru větší podíl recyklovaných nebo jinak ekologických materiálů. Třeba textílie použitá na palubní desce nebo výplních dveří se vyrábí z obnovitelných zdrojů, konkrétně ze dřeva udržitelně pěstovaných stromů. Všechna kůže je umělá.

Autu zůstalo poněkud složité otevírání kufru. Odemyká se totiž na jednom místě, ale otevírá o kousek výš. Velikost zavazadlového prostoru se liší podle motorizace. Nejméně nabídne hybrid – 301 litrů. Verze na LPG 319 a ryze benzínová varianta 391 litrů. To vše s lepící sadou. Konkurence vesměs takovou hodnotu nenabídne, srovnatelná je Škoda Fabia s 380 litry. Pro benzín a hybrid si můžete dopřát i rezervu, pak ale počítejte s dalším zmenšením zavazadlového prostoru.

Test Renault Clio facelift: Ztráty a nálezy

S faceliftem Clio spoustu věcí získalo, ale také jednu věc ztratilo. A tou je nejsilnější benzínový čtyřválec o výkonu 145 koní. Ty dostanete jen v námi testovaném full hybridu. Dalšími možnostmi jsou benzínový tříválec o výkonu 90 koní nebo varianta upravená na spalování LPG o výkonu 100 koní. Hybrid jsme už testovali ve verzi před faceliftem a ačkoli je dražší, vyniká spotřebou paliva i jízdními vlastnostmi. Technicky jde o kombinaci elektrického motoru 36 kW, startérgenerátoru 18 kW, 4válcového spalovacího motoru o výkonu 69 kW a inteligentní multimódové převodovky se čtyřmi stupni pro spalovací motor a dvěma pro elektromotor. Výkonově je stejný jako před faceliftem, poklesla ale maximální rychlost, a to ze 180 na 174 km/h.

Hybrid skvěle funguje hlavně při popojíždění po městě, kdy výrobce slibuje až 80% jízdy na elektřinu a velmi nízkou spotřebu. My jsme se v praxi pohybovali na úrovni 4 litrů. Na dálnici pak spotřeba roste někam k šesti litrům, v průměru není problém se pohybovat na hranici pěti litrů nebo i pod ní. Všechno funguje tak, že to řidiče vůbec neobtěžuje. Start probíhá na elektřinu a rozjezd je tichý a svižný. Kombinaci elektrického a benzínového pohonu si pak auto volí zcela samo.

Převodovka má celkem 14 kombinací pro spalovací motor a elektromotor, takže se vám oprávněně bude zdát, že řadí docela často, ale nikoli trhaně. Po přepnutí převodovky do režimu B se pak dá víc rekuperovat energie a auto ovládat v podstatě jen plynovým pedálem. Je to ale jediná možnost, jak mít v Cliu automatickou převodovku, ostatní verze mají jen manuál. Co někomu nemusí být příjemné, že celkem vysoká úroveň hluku při vysokých otáčkách benzínového motoru nebo naopak jemné pískání elektromotoru při klidné jízdě.

Hybrid se neztratí, ale co ta cena?

S jízdními vlastnostmi bude většina uživatelů spokojená. Clio je zvlášť s hybridem hbité malé auto s nádechem sportovnosti zejména kvůli přesnému řízení a čitelnému chování. Podvozek je přitom naladěn spíše na komfortní notu a slušně si poradí se všemi druhy nerovností. Na menších než testovaných 17palcových kolech by bylo ještě pohodlnější.

Hybrid se určitě neztratí ani v malých autech, což světu dlouhodobě dokazuje Toyota. U Clia je kombinace s hybridem tou nejlepší možnou volbou, jak z hlediska dynamiky, tak jízdních vlastností a spotřeby. Ovšem v této třídě aut zákazníci hodně dbají na cenu, a ta bohužel hovoří proti této volbě.  

Cena základní verze s motorem TCe 90 zůstala stejná jako před faceliftem a činí 383 000 Kč, s výkupním bonusem pak ještě o 30 000 méně. Navíc proti minulé verzi dostanete zadní parkovací senzory a elektricky sklopná zrcátka. Konkurenti jsou sice vesměs o něco málo levnější, ale se slabšími motory a horší výbavou. Hybrid sice dokonce zlevnil o 30 000 Kč, ale stále vychází na nejméně 513 000 Kč bez výkupního bonusu. A to nevím, kolik zákazníků bude ochotno vyměnit za nižší spotřebu.

Martin Šidlák

Technické údaje Renault Clio E-Tech full hybrid

Cena od: 423 966 Kč (bez DPH)
Maximální výkon: 105 kW/5600 ot.
Maximální výkon: 105 kW/5600 ot.
Max. točivý moment: 148 (spalovací motor) + 205 (elektromotor) + 50 (startér-generátor)
Maximální rychlost: 174 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,3 s
Kombinovaná spotřeba: 4,2-4,3 l/100 km
Emise CO2: 95-98 g/km
Délka/šířka/výška: 4053 / 1798 / 1440 mm
Rozvor: 2583 mm
Zavazadlový prostor 301 l
Provozní hmotnost: 1335 kg