Elektromobilita v Česku 2023: Pět elektromobilů na jeden nabíjecí bod

Nabíjení, KIA EV9

Více než 630 tisíc veřejných dobíjecích bodů v celé Evropské unii, 4600 v Česku. 4,5 mil. osobních elektromobilů v EU, 22 500 v Česku. Taková je statistika za rok 2023.

Bude víc nabíjecích bodů, až bude víc elektromobilů nebo bude víc elektromobilů teprve až bude víc nabíječek? Věčná otázka. Zajímavé je ale porovnat, jak jsou na tom statisticky jednotlivé země EU. Že je u nás na silnicích podpůrměrně elektromobilů je známá věc, ale jak jsme na tom v počtu nabíjecích stanic? Tam jsme na tom naopak spíš nadprůměrně.

Počet veřejných dobíjecích bodů v České republice přesáhl 4 600, což nás řadí na 13. místo mezi zeměmi Evropské unie, hned za Polsko a před Maďarsko, když 61 % dobíjecích bodů bylo evidováno pouze ve 3 zemích, v Nizozemsku (23 %), Německu (19 %) a ve Francii (19 %). Po Lotyšsku a Chorvatsku máme třetí nejvyšší podíl (21 %) dobíjecích bodů s výkony 50-149 kW. Tři největší provozovatelé veřejné dobíjecí infrastruktury u nás, tedy ČEZ, PRE a E.ON, dodávají prostřednictvím svých stanic certifikovanou elektřinu z obnovitelných zdrojů,“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu.

Přestože v podílu registrací nových osobních bateriových elektrických vozidel (BEVs) nepatří Česko mezi zeměmi EU k premiantům, bylo u nás na konci loňského roku provozováno téměř 22 500 bateriových elektromobilů kategorie M1, když jen v loňském roce jejich počet v součtu nových i ojetých stoupl o více než 8 800. Na jeden veřejný dobíjecí bod tak u nás připadá necelých pět bateriových elektromobilů. Téměř čtvrtinu (24,6 %) BEVs tvořily ojetiny, tzn. vozidla s opakovanou registrací, 76 % vozidel bylo firemních. Z pohledu značek se na první Škodu (4 153) výrazně dotáhla Tesla (4 069), následoval Volkswagen (2 572), BMW (2 157) a Hyundai (1 638). Celkem 8 990 BEVs bylo registrováno v hl. m. Praze, tj. 40 %, následoval Středočeský (3 880), Jihomoravský (2 120), Moravskoslezský (1 267) a Ústecký kraj (911),“ dodává Kadula

Veřejná dobíjecí infrastruktura: Plány ČEZ, PRE a E.ON

Z celkem 4 664 provozovaných veřejných dobíjecích bodů v Česku bylo 3 389 běžných (AC), 1 014 výkonných s rychlým dobíjením (DC do 149 kW) a vysoce výkonných s velmi rychlým dobíjením (261). A plány na letošní rok jsou velké.

V prosinci 2023 jsme zprovoznili u dálnice D0 v areálu Logport Prague West největší dobíjecí hub v Česku se 14 stanicemi o výkonu až 350 kW. Kontinuálně pokračujeme ve výstavbě ultrarychlých stanic, řidiči jich už využívají téměř padesát, do konce roku zvýšíme jejich počet na více než 110,“ říká Tomáš Dzurilla, ředitel elektromobility ČEZ.

V letošním roce budeme pokračovat s výstavbou ultrarychlých dobíjecích stanic především podél hlavních dopravních tepen. Na jaře by měly začít stavební práce například v Hradci Králové, Českých Budějovicích, Ústí nad Labem, Brně, Praze, Olomouci. Ve všech lokalitách budou instalovány stanice o výkonech 300 kW a více s možností platby pomocí platebního terminálu. Na plné obrátky jede projekt se společností Kaufland a v letošním roce bychom rádi otevřeli první lokality s navýšenými výkony,“ dodává Martin Klíma, jednatel E.ON Drive Infrastructure CZ.

Asi nejpodstatnějším sdělením k elektromobilitě za uplynulý rok je, že současná kapacita veřejné dobíjecí infrastruktury v České republice je zatím zcela dostačující. To ovšem neznamená, že bychom měli polevit v jejím rozšiřování a posilování, protože uživatelů bateriových aut stále přibývá. Už teď na některých lokalitách vidíme, že se utilizace naší sítě zvyšuje, a proto na těchto lokalitách chceme v letošním roce posilovat výkon, případně přidávat dobíjecí body a upravovat okolí stanic tak, aby byly uživatelsky co nejpřívětivější,“ říká Libor Hladík, vedoucí sekce Emobility Pražské energetiky.

Bateriové elektromobily v Česku

Nejregistrovanější bateriová elektrická vozidla dle kategorie a značky:

– Kategorie L: HECHT (2 880), AKUMOTO (501), SUPER SOCO (490)

– Kategorie M1: ŠKODA (4 153), TESLA (4 069), VOLKSWAGEN (2 572)

– Kategorie M3: SOR (71), ŠKODA (42), SOLARIS (25)

– Kategorie N1: RENAULT (160), MERCEDES-BENZ (143), ALKE‘ (143)

– Kategorie N2: FORD (2), FIAT (1), FUSO (1)

– Kategorie N3: VOLVO (9), MERCEDES-BENZ (6), FRAMO (3)

Martin Šidlák, zdroj Centrum dopravního výzkumu