Elektromobily soutěžily v jízdě na 1000 kilometrů. I s nabíjením dojel do cíle nejrychleji Citroën ë-C4

Citroën ë-C4 bývá občas kritizován za malou baterii. Při jízdě na dlouhou vzdálenost, kdy je potřeba několikrát dobíjet, z toho ale výrobce dokázal udělat výhodu.

Citroën ë-C4 bývá občas kritizován za malou baterii. Při jízdě na dlouhou vzdálenost, kdy je potřeba několikrát dobíjet, z toho ale výrobce dokázal udělat výhodu.

Při dlouhé cestě elektromobilem je kromě aktuální dopravy pro výsledný čas rozhodující kombinace spotřeby, velikosti baterie a rychlosti dobíjení. Citroën ë-C4 dokázal v tomto směru udělat ze své kompaktnější baterií výhodu a zvítězil ve speciálním „závodě“ na 1000 kilometrů.

Možnost absolvovat dlouhé cesty v naprostém klidu je jedním z hlavních faktorů, které brzdí nákup elektromobilů. To vedlo mnoho výrobců k nabídce modelů, které deklarují dlouhý dojezd, ale jsou vybaveny bateriemi, jež jsou těžší, dražší a energeticky náročnější. Citroën zvolil jinou cestu a rozhodl se pro baterie, které jsou přiměřeně velké, kompaktní, lehké a cenově dostupné. Tato volba se ukazuje jako výhodná pro každodenní dojíždění, kdy je těžká baterie handicapem. V kombinaci se schopností rychlého nabíjení 100 kW a účinným motorem to znamená, že dlouhé cesty lze zvládnout s naprostým klidem.

Aby to Citroën prokázal, že jeho volba kompaktní a lehčí baterie ve schopností nabíjení 100 kW není výhodou jen při krátkých popojížďkách po městě, obrátil se na UTAC, přední světově uznávanou skupinu pro testování, ověřování a schvalování automobilů, a zadal jí úkol změřit čas ujetí 1000 kilometrů včetně zastávek na nabíjení.

„Závodu“ se kromě Citroënu zúčastnily také Renault Mégane e-Tech, Volkswagen ID 3 a MG 4. Nutno říct, že podmínky byly tak trochu přizpůsobeny zadavateli, protože bylo nařízeno 5 zastávek na dobíjení, což by vozy s velkou baterií na takové trase nedělaly. Ale sonda do způsobu užívání elektromobilu to je, a jak říkají elektromobilisté „změnit je třeba především myšlení“.

Citroën ë-C4: 1000 km za 11 hodin a 57 minut

Nejrychleji ujel 1 000 km Citroën ë-C4 X s celkovým časem včetně dobíjení 11 hodin a 57 minut. Konkurenti potřebovali k ujetí stejné vzdálenosti o 14 až 67 minut více. Podle výsledků UTAC lze tyto výsledky vysvětlit nižší spotřebou energie a optimalizovanou dobou nabíjení, což potvrzuje správnost technických řešení zvolených u modelu ë-4 X a následně i u modelu ë-C4.

„Test provedený s UTAC potvrzuje správnost strategické volby Citroënu: baterie přiměřené velikosti, která při dojezdu více než 400 km snižuje náklady a spotřebu a díky účinnosti rychlého nabíjení umožňuje bez obav absolvovat dlouhé cesty. Jako člověk, který jezdí s vozem ë-C4, mám možnost tuto účinnost denně ověřovat v reálných podmínkách během svých cest.“ T. Koskas , generální ředitel společnosti Citroën.

Na okruhu Mortefontaine testoval UTAC následující 4 modely:

ModelCitroën ë-C4 XMG 4Renault MéganeVolkswagen ID 3
Baterie (využitelný výkon)54 kWh64 kWh60 kWh58 kWh
Dojezd WLTP (kombinovaný cyklus)420 km435 km450 km425 km
Pohotovostní hmotnost1 603 kg1 694 kg1 670 kg1 790 kg

Tyto modely byly testovány po dva dny (za stejných povětrnostních podmínek) podle stejného protokolu:

  • Jízda ustálenou rychlostí 120 km/h na rychlostním okruhu Mortefontaine.
  • Na začátku testu bylo vozidlo nabito na 100 % SOC baterie.
  • Jízda se zastavila při 10% úrovni nabití baterie.
  • Vozidlo bylo dobito na 80 % (dobíjení probíhalo střídavě na nabíjecí stanici o výkonu 100 kW a na nabíjecí stanici o výkonu 50 kW podle kapacity místa).
  • Tato sekvence dobíjení se opakovala až do dosažení celkové vzdálenosti 1 000 km.
  • VÝSLEDKY

Každých 100 km řidiči zaznamenávali průměrnou spotřebu (kWh/100 km):

Citroën ë-C4 XKonkurent 1Konkurent 2Konkurent 3
10019,620,221,123,3
20019,420,220,623,1
30019,420,320,723,0
40019,420,420,723,0
50019,520,620,923,1
60019,621,021,023,1
70019,821,321,023,2
80020,021,621,323,3
90020,121,821,523,3
100020,221,921,623,4

Poznámka: Spotřeba se zvyšuje s klesající teplotou ke konci dne.

Celkem museli řidiči udělat 5 zastávek, aby dobili baterie, střídavě na nabíjecích stanicích 50 kW a 100 kW, což vysvětluje rozdílnou dobu nabíjení.

Citroën ë-C4 XKonkurent 1Konkurent 2Konkurent 3
čas (min)vzdál.  (km)čas (min)vzdál.  (km)čas (min)vzdál.  (km)čas (min)vzdál.  (km)
Fáze jízdyJízda 1 (ze 100% na 10% SOC baterie)127243129240124237130239
Jízda 2 (z 80% na 10% SOC baterie)981851021879918099186
Jízda 3 (z 80% na 10% SOC baterie)921739617691173100185
Jízda 4 (z 80% na 10% SOC baterie)90169901668916991172
Jízda 5 (z 80% na 10% SOC baterie)89167891658816794180
Roulage 6 (z 80% do 1 000 km)3663396642742338
čas (min)čas (min)čas (min)čas (min)
Fáze nabíjeníNabíjení 1 (z 10 % na 80 %)48403532
Nabíjení 2 (z 10 % na 80 %)30595055
Nabíjení 3 (z 10 % na 80 %)47423531
Nabíjení 4 (z 10 % na 80%)30575257
Nabíjení 5 (z 10 % na 80%)48413631
% baterie v cíli55 %52 %51 %65 %
střídavě na nabíjecích stanicích 50 kW a 100 kW
Shrnutícelková doba jízdy8 hod. 52 min.9 hod. 05 min.8 hod. 53 min.8 hod. 58 min.
celková doba nabíjení3 hod. 05 min.*3 hod. 59 min.3 hod. 28 min.3 hod. 26 min.
celkový čas pro ujetí  1 000 km11 hod. 57 min.13 hod. 04 min.12 hod. 11 min.12 hod. 24 min.
* přepočítaný čas (vůz byl častěji na nabíjecí stanici 50 kW)

Martin Šidlák, zdroj: Citroën