Škoda Octavia po modernizaci: Zmizel plug-in hybrid, ale i benzínový tříválec

Škoda Octavia facelift

Facelift modelu Škoda Octavia je venku. Má nová světla, ale seškrtanou nabídku motorizací. Nekoupíte si třeba dosud základní tříválec nebo naopak plug-in hybrid.

Pro facelift vozu Škoda Octavia je charakteristické nové pojetí světlometů, které teď fyzicky i graficky více objímají masku chladiče. Novinka má nový přední a zadní nárazník, díky kterým se délka obou karosářských verzí prodloužila o devět milimetrů na 4 698 mm. Nový design má spodní otvor pro přívod chladicího vzduchu na předním nárazníku, vzduchové kanály a přechody do podběhů předních kol na předním nárazníku. Kompletně nový je i zadní nárazník. světlomety v novém designu dostaly volitelně také vylepšenou Matrix technologii s 36 segmenty namísto 24 a s novými funkcemi, které umožnily z nárazníku odstranit mlhová světla.

Podívejte se na video Škoda Octavia RS facelift:

V interiéru se může posádka těšit na ekologické materiály a volitelně také třináctipalcový displej navigace. U vylepšené Octavie je standardem desetipalcový displej a také dvouzónová automatická klimatizace, silnější nabíjení přes porty USB-C nebo vylepšený systém bezklíčového přístupu k vozu Kessy.

Vylepšená Octavia dostává také nové asistenční a bezpečnostní funkce. Parkování usnadní novinky jako uložený parkovací manévr nebo parkování na dálku. Bezpečnost zejména na dlouhých cestách zvyšuje nový systém pro vyhodnocování únavy řidiče. Ten už nepracuje jen s daty o pohybu volantu, ale sleduje informace z více zdrojů a dovede odlišit krátkodobou nepozornost od skutečné únavy. Do hlasové asistentky Laury bude standardně integrován chatbot ChatGPT založený na umělé inteligenci, což přináší řadu zcela nových možností.

Škoda Octavia: motorizace

Škoda Octavia je k dispozici s řadou vyspělých čtyřválcových motorů – čtyřmi benzinovými a dvěma naftovými motory s výkony od 85 kW (115 k) až po 195 kW (265 k) u modelu Octavia RS. Motor 2,0 TSI o výkonu 150 kW (204 k) bude uveden na trh později a bude standardně dodáván s pohonem všech kol.

Nabídka pohonných jednotek modernizovaného modelu Octavia začíná benzinovým motorem 1,5 TSI s výkonem 85 kW (115 k) a naftovým motorem 2,0 TDI s výkonem 85 kW (115 k). Oba motory se pojí s manuální šestistupňovou převodovkou. Základní benzinový motor je stejně jako verze 1,5 TSI s výkonem 110 kW (150 k) k dispozici s mild-hybridní technologií ve spojení s automatickou převodovkou DSG.

U obou motorů 2,0 TSI dosahuje tlak vstřikování paliva 350 barů a disponují proměnným zdvihem ventilů. Ke zvýšení výkonu přispívá vylepšené sání vzduchu a optimalizace tření. Varianta o výkonu 150 kW (204 k) se standardním pohonem všech kol pracuje v Budackově cyklu se zvýšeným kompresním poměrem 12,2:1 a je o 10 kW (14 k) výkonnější než její předchůdce. Vrcholný benzinový motor modelu Octavia RS má nově výkon 195 kW (265 k), tedy o 15 kW (20 k) více než dříve.

U obou motorů 2,0 TDI kliková hřídel s ocelovými písty účinně snižuje tepelné ztráty a zároveň zvyšuje rychlost spalování. Vstřikovací tlak činí 2 200 barů, turbodmychadlo využívá variabilní geometrii lopatek, která zajišťuje optimální plnicí tlak v širokém spektru otáček a díky tomu má motor plynulejší charakteristiku výkonové křivky. Díky optimalizaci systému úpravy výfukových plynů umístěnému v blízkosti motoru vypouští oba motory méně oxidů dusíku (NOx). Během takzvaného procesu Twin Dosing dochází k vstřikování AdBlue před dva SCR katalyzátory, které jsou řazené za sebou.

Zdroj: Škoda Auto