Dacia se nehodlá vzdát LPG a zákazníci na to slyší

Dacia LPG

Je levnější, ekologičtější, ale skoro nikdo ho v nových autech nenabízí. Lidé si proto na něj nechávají přestavovat svoje auta sami. Ano, řeč je o zkapalněném ropném plynu LPG. V podstatě osamělá zůstala na trhu značka Dacia. A zdá se, že opět našla díru na trhu.

Dacia nejdříve slavila i v západní Evropě nečekaný úspěch s nabídkou levných jednoduchých vozů. Auta, o kterých se myslelo, že budou jezdit jen na východoevropských trzích, jsou nesmírně populární i ve Francii. Při provozu auta ale není důležité jen to, za kolik ho koupíte, ale i kolik stojí jeho provoz. A i v tom se zdá, že Dacia našla díru na trhu. Na LPG kvůli relativně nízkým provozním nákladům slyší mnoho zákazníků a u některých modelů si tento pohon zvolí i dvě třetiny z nich. Vyšší pořizovací náklady se totiž vrátí už po 15 000 kilometrech. A je to i šetrnější k životnímu prostředí než klasický benzínový motor. Dacia se LPG nehodlá vzdát až do roku 2035, kdy vstoupí v platnost zákaz prodeje všech nových aut se spalovacími motory.

V Česku bylo loni registrováno historicky nejvíce nových osobních automobilů, které mají pohon na LPG. Zatímco za rok 2020 eviduje Svaz dovozců automobilů 1 280 nových vozů na LPG, o rok později již 2 259. Růst pokračoval i v roce 2022, kdy na českých silnicích přibylo 3 966 nových vozidel na autoplyn. To je meziročně asi o tři čtvrtiny více. Podle odhadu České asociace LPG bylo navíc uskutečněno asi 6 500 přestaveb, což je přibližně o 2 000 více než v roce předešlém.

Dacia a LPG: Vítězí Jogger

V Česku jezdí aktuálně dohromady zhruba 175 000 aut s pohonem na LPG, což je osmý největší vozový park tohoto druhu v EU. Pro zajímavost – největší vozový park LPG je v Turecku (4,9 mil. vozů), Polsku (3,3 mil.) a Itálii (2,5 mil.). Výrazně roste počet registrovaných vozů i ve Francii a Španělsku. Výrazně tato čísla navyšuje právě Dacia. V Česku u ní tento druh pohonu volí 41 % zákazníků. U Joggeru je to dokonce 62%, u Sandera Stepway 43 %. Vyšší průměr „kazí“ Duster (30%). Tam je ale zjevně důvodem to, že hodně zákazníků volí pohon 4×4, který není s dvoupalivovým agregátem na LPG spojený.

Důvodem popularity LPG je cena. Na rozdíl od jiného alternativního pohonu – stlačeného zemního plynu CNG – je cena zkapalněného ropného plynu dlouhodobě stabilnější. A stále zůstává zhruba na polovině ceny benzínu. Dacia tak spočítala, že o něco vyšší náklady na pořízení vozu schopnýho spalovat LPG, se vrátí už po 15 000 najetých kilometrech. A dále zákazník šetří zhruba 1000 euro každých 20 000 kilometrů. A to i přesto, že spotřeba LPG je přibližně o čtvrtinu až třetinu vyšší než benzínu. Výhodou aut s dvoupalivovým motorem je také dojezd. Vozy Dacia totiž mají 40-50litrovou nádrž na LPG (místo rezervy, takže se nezmenšuje zavazadlový prostor) a k tomu 50litrovou nádrž na benzín. Takže celkový dojezd je teoreticky až 1200 kilometrů bez tankování.

Nádoby na LPG jsou ocelové, vybavené bezpečnostními prvky proti přetlaku, a to i při zvýšení okolní teploty například vlivem požáru. Při něm plyn mimo nádobu vyhoří, ale nevybuchne. Na nádrži i na vedení jsou elektromagnetické ventily, které se uzavřou, když motor neběží.

Dacia, LPG, motorA co servis?

A co obavy ze ztráty záruky nebo z vyšších servisních nákladů? Pro vozy Dacia LPG platí stejná záruka 3 roky jako na ostatní spalovací modely. A stejně jako pro ně jde dokoupit prodlouženou záruku na 5 let nebo 150 000 kilometrů. Podle techniků, kteří se věnují přestavbám na LPG, je základem pro dlouhodobou spolehlivost provozu na LPG pečlivě provedená montáž systému a jeho precizní nastavení. U řady motorů je třeba použít vhodný systém ochrany ventilů jako prevenci proti jejich poškození.

Stejně jako každé technické zařízení i LPG systém vyžaduje určitou minimální údržbu – kontrolu těsnosti každý rok spolu s kontrolou nastavení LPG systému a v předepsaných intervalech výměnu plynových filtrů (plynné a kapalné fáze LPG). V případě provozování vozidla s neprávně nastaveným LPG systémem (většinou svítí kontrolka motoru) může dojít k poškození ventilů a katalyzátoru. Ale servisní intervaly předepsané výrobcem vozidla pro daný model zůstávají i po přestavbě stejné. Samotné servisní náklady se zvýší maximálně v řádu stokorun. Jde především o zkoušky těsnosti a výměnu obou filtrů LPG (kapalné i plynné fáze). Pozor ovšem na jednu věc – většinu nádrží na LPG je potřeba zhruba po deseti letech vyměnit.

Martin Šidlák, psáno pro IDNES