Čína je největším exportérem aut, útok na Evropu už začal

MG4

Po covidových restrikcích ve výrobě a nedostatku některých dílů, zejména čipů, se celosvětový trh s novými automobily postupně oživuje. Ale růst táhne hlavně Čína, která už předstihla Japonsko v roli největšího exportéra aut. Evropské automobilky by měly zpozornět, protože útok na Evropu už začal.

Z dvacátého vydání Globálního výhledu automobilového průmyslu poradenské společnosti AlixPartners se letos celosvětově prodá 83 milionů vozidel, což je o 5 % více než v roce 2022. V letech 2024-2027 navíc dojde k průměrnému růstu o 3 % ročně. Trh se ale bude vyvíjet v různých regionech různě. Například Spojené státy porostou v roce 2023 o 10 % a pak se ustálí na tempu 3 % ročně až do roku 2027. Oživení v Evropě má být mírnější, v letošním roce o 6 %, v dalších letech o 2 %.

Největším trhem na světě s 24,9 milionu vozidel v roce 2023 bude Čína. V prvním čtvrtletí roku 2023 Čína vystřídala Japonsko na pozici světového lídra v exportu automobilů, což je překvapivý posun z šestého místa v roce 2019. Tamní prodeje narostou na 29,1 milionu v roce 2027 (+4 % ročně) a za čtyři roky bude nadále největším vývozcem vozidel s 80% růstem oproti 1. čtvrtletí roku 2022. Kromě toho bude poprvé v historii více než 50 % místního trhu uspokojeno vozidly vyrobenými domácími značkami (35 % v roce 2020). Podle prognóz dosáhnou do roku 2030 tržního podílu 65 %.

Pozor na Čínu

Společnost AlixPartners naznačuje, že tradiční výrobci automobilů by měli věnovat velkou pozornost trendům v Číně nejen kvůli čtení tohoto trhu, ale také jako předzvěst toho, kam se bude ubírat trh v dalších zemích.

AlixPartners například uvádí, že čínské značky jako BYD, Zeekr a Xpeng stoupají v prodejích a podílu na domácím trhu, protože se jim daří lépe než západním výrobcům automobilů dodávat nové technologické funkce s rychlejším tempem aktualizací. Nejlépe hodnocenou zahraniční značkou v oblasti „technologických funkcí“ je BMW, které se umístilo na druhém místě za Zeekrem a před BYD a Xpengem.

Nejde ale jen o čínský trh, tamní výrobci se mohutně tlačí do Evropy, kde slaví úspěch především s elektromobily. V poslední době zlepšila jejich bezpečnost a kvalitu při zachování nižších cen. A zákazníci na to slyší, nejen privátní, ale i firemní. Například německá autopůjčovna Sixt nedávno objednala 100 000 elektrických vozidel BYD.

Mitsubishi Colt Performance
Čtete také

Mitsubishi Colt Performance je lokální český sporťák

Specialitu pro sportovně naladěné řidiče si připravilo české zastoupení Mitsubishi, které ukázalo speciální lokální projekt městského hatchbacku Mitsubishi Colt PERFORMANCE.

Čína vstupuje už i na český trh

Odhady se liší, ale očekává se, že do roku 2030 budou elektromobily představovat 40 až 50 % evropských prodejů. A podle některých odhadů budou čínské automobilky zabírat 12 až 20 % těchto prodejů, protože se zaměří na neluxusní segmenty, které jsou mnohé evropské automobilky ochotny obětovat kvůli mizivým nebo žádným ziskům plynoucím z vozidel s nižší prodejní cenou.

Čínské automobilky pomalu ale jistě vstupují i na český trh. Nejviditelnější je v tomto směru značka s britskými kořeny, ale čínským majitelem MG. Ta za prvních pět měsíců letošního roku registrovala už 848 aut a vyhoupla se na 20. místo mezi značkami. Už je těsně za Mazdou, ale předstihla třeba Mitsubishi, Lexus nebo Nissan. Svoji prodejní síť v Česku znovu buduje Dongfeng a importér Nissanu se letos chystá začít prodávat značku Geely.

Martin Šidlák, psáno pro IDNES