Volkswagen 4Motion: 21 modelů s pohonem všech kol, od T-Rocu po Crafter

Volkswagen 4Motion

Že má pohon všech kol SUV, asi nikoho nepřekvapí, ale že by se do terénu vydala velká dodávka nebo kempovací vůz? Volkswagen má v nabídce i taková auta, modelů s pohonem 4Motion, nebo-li 4×4 nabízí celkem 21, a to jak v osobní, tak užitkové verzi.

Češi jsou milovníci pohonu 4×4, jakkoli ho většinou ani nepotřebují. Třeba takové Audi se v Česku s pohonem jedné nápravy historicky skoro neprodává a své o tom vědí i u značky Volkswagen, která zájemcům o tento pohon nabídne nejširší paletu modelů, a to i takových, u kterých byste to možná nečekali. Začíná to u nejmenšího T-Rocu a končí velkým skříňovým Crafterem a obytnou Grand Californií. Ošizeni nejsou ani zájemci o elektromobily.

Historie modelů Volkswagen s pohonem všech kol sahá až do roku 1984, kdy byl na trh uveden model Volkswagen Passat Variant GT syncro. Jen o rok později mohli zákazníci objednávat také T3 syncro. V současnosti nesou osobní a lehké užitkové vozy Volkswagen s pohonem všech kol vždy stejné označení 4MOTION (v případě elektrických modelů GTX), ačkoli jde o technicky několik různých řešení.

Volkswagen 4Motion: Nejrozšířenější je Haldex

Nejrozšířenější je systém s mezinápravovou spojkou Haldex, která variabilně mění točivý moment přenášený na kola zadní nápravy v závislosti na provozních podmínkách. Tohle řešení se pro vozy Volkswagen s motorem uloženým vpředu používá už od roku 1998. Aktuálně jde o modely Golf, Golf Variant, T-Roc, Tiguan, Passat a Tayron. U Golfu si ho zvolí sice jen 2 procenta zákazníků, ale u Tiguanu 15 %, u Passatu 35 % a u Tayronu celých 43 %.

V modelech s motorem uloženým podélně zajišťuje trvalý přenos a variabilní rozdělování hnací síly mezi přední a zadní nápravu mezinápravový samosvorný diferenciál Torsen. Tohle řešení najdete v jediném modelu, a tím je Touareg. Ten se v Česku prodává výhradně s pohonem všech kol.

U elektromobilů je pohon všech kol realizován montáží elektromotoru jak na přední, tak na zadní nápravu. Takové modely pak nesou označení GTX, ale neplatí, že každé GTX má pohon 4×4. Zvolit ho je možné v modelech ID.4, ID.7, ID.7 Tourer, ID. Buzz a ID. Buzz Cargo. U ID.4 si čtyřkolku vybere v Česku 19% zákazníků, u ID.7 je to 9 %. U ID.Buzz pak 21 %.

U užitkových vozů Volkswagen pak najdete systém 4MOTION s mezinápravovou spojkou Haldex v modelech Caddy/Caddy California a Crafter/Grand California. U modelů Multivan a California mají pohon všech kol plug-in hybridy, když je pohon zadní nápravy zajišťován elektromotorem. Specifická řešení pak najdete u sedmé generace modelů Transporter a Caravelle a v nové generaci modelu Amarok, které se vyrábějí ve spolupráci s Fordem. U prvních dvou jmenovaných se pohon 4×4 aktivuje automaticky. Pro funkci systému 4MOTION musí být sepnutá zubová spojka vpředu a vícelamelová spojka vzadu. U Amaroku je pro pohon všech kol třeba zapnout některý z příslušných jízdních režimů. Tento model také disponuje uzávěrkou diferenciálu zadní nápravy.

„Naše modely patří nejen k nejuniverzálnějším, ale zároveň udávají směr v oblasti technického pokroku,“ uzavírají Jakub Šebesta, vedoucí divize Volkswagen, a Mirka Cimrová, vedoucí divize Volkswagen Užitkové vozy ve společnosti Porsche Česká republika.

Martin Šidlák

foto a video: Volkswagen, @Zoo Praha