SEAT el-Born předběhne novou elektrickou Škodovku

1

Zatímco mladoboleslavská automobilka v Ženevě představila svůj čistě elektrický koncept Vision iV, SEAT se pochlubil konceptem el-Born, který má podle všeho velmi blízko sériové výrobě. Na trhu by se měl objevit už příští rok!

Koncept el-Born je prvním plně elektrickým modelem značky SEAT postaveným na platformě MEB koncernu Volkswagen. Není proto divu, že zde nalezneme jistou podobu s konceptem VW I.D., který má na trh dorazit jako první elektromobil naplno využívající novou platformu vyvinutou čistě pro nové koncernové elektromobily. Však koncepty vystavěnými na nové platformě se to v rámci koncernu jen hemží, ať už jde o samotnou dříve představenou studii I.D., el-Born, Škodu Vision iV anebo užitkový model Volkswagen I.D. Buzz Cargo.

ČTĚTE TAKÉ:  Koncept VISION iV: Takhle si Škoda představuje svou elektrickou budoucnost

Elektrickému modelu od SEATu nesmí chybět sportovní silueta, ale také řádné dynamické parametry. Výkon bude sahat na hodnotu 150 kW, tedy 204 koní a z nuly na 100 km/h el-Born zrychlí za 7,5 sekundy. U elektromobilu je ale neméně podstatnou položkou i dojezd a i zde bude mít novinka co nabídnout. Reálný dojezd na základě měřícího cyklu WLTP sahá na 420 km. Zajišťuje ho sada baterií s kapacitou 62 kWh. Díky kompatibilitě se 100kW nabíjením stejnosměrným proudem pak el-Born slibuje nabití baterie na 80 % kapacity za 47 minut.

Koncept rovněž využívá pokročilého systému tepelného managementu, který se dále podílí na prodloužení dojezdu vozu v extrémních povětrnostních podmínkách. Tepelné čerpadlo přispívá ke snížení spotřeby elektrické energie a prodlouží dojezd až o 60 km. To je užitečné především v zemích, kde teploty klesají hluboko pod bod mrazu a cestující by se bez topení neobešli.

ČTĚTE TAKÉ:  Elektromobil v podání Volva – dva motory, výkon přes 400 koní a cenovka pod jeden milion korun

Pro maximální dojezd je důležitá i aerodynamika. Proto je logo značky v přední části vozu tentokrát v jedné rovině s karosérií. A když není potřeba přivádět vzduch k chlazení motoru, mřížka je zde zbytečná. Chladící otvory jsou umístěny až ve spodní části předku vozu a přivádějí vzduch pro chlazení baterií, ale zároveň optimalizují obtékání vzduchu kolem celé přední části vozu. Zadní části konceptu dominuje dvojitý spojler, který se na správné aerodynamice taktéž podílí. Díky němu je obtékání vzduchu hladké s minimem turbulencí.

Narozdíl od řady jiných konceptů, el-born představuje poměrně uvěřitelnou podobu interiéru, který není tentokrát přehnaně futuristický. Model vcelku pochopitelně využívá digitálního kokpitu a infotainmentu s obrazovkou o uhlopříčce 10“ a obrazovkou konektivity umístěnou v samotném středu přístrojové desky. Co je ze všech poskytnutých informací ale nejzajímavější je zmínka, že právě automobilka SEAT bude po Volkswagenu druhou značkou koncernu, která elektrický vůz postavený na platformě MEB nabídne. Uvedení na trh je plánováno už na příští rok.

{gallery}stories/automobil_ve_firme/2019/_brezen/el_born{/gallery}

SOUVISEJÍCÍ:

JÍZDNÍ DOJMY: VW e-Crafter – Pracant do zásuvky

Dává firemní elektromobil smysl?
ČEZ zahájil výstavbu dobíjecích stanic pro elektromobily