Rohlík.cz sází na CNG – „Zemní plyn nám šetří velké peníze“

1

Rohlík.cz je český internetový obchod s rozvážkou potravin, která zažívá velký rozmach. Vozový park společnosti se rychle rozrůstá a pod dohledem fleetového manažera Honzy Mužíka spoléhá výhradně na pohon CNG. My jsme pátrali po tom, jaké vozy ve firmě provozují, proč se rozhodli pro pohon CNG, jaké výhody či nástrahy zemní plyn přináší a jestli si ve firmě dokáží představit přechod na elektrifikované dodávky…

Kolik vozidel má aktuálně váš vozový park, s kolika auty jste začínali a už od počátku sázíte na zemní plyn?

Začínali jsme jako klasický startup jen s jedním nebo třemi vozidly a zprvu dělali jen několik málo rozvážek týdně. Nyní jsme na velkém vzestupu a úměrně tomu musíme zvětšovat i náš vozový park, na který jsou kladeny stále větší nároky. Nyní jsme na dvou stovkách vlastních aut, ke kterým jsme museli přidat další padesátku dlouhodobě pronajímaných vozidel. Ten stav bude nadále nabíhat, takže počítáme, že na konci roku by to mělo být něco kolem 350 aut.

Vlastní vozidla kupujete do majetku nebo jste vsadili na operativní leasing?
Všechna naše vozidla provozujeme v režimu operativního leasingu. Aktuálně přecházíme od společnosti LeasePlan k ALD, ale řada vozidel nám pod bývalou leasingovkou bude ještě nějakou dobu fungovat. Auta najímáme na tři roky a povětšinou to i s plánovaným nájezdem přesně vychází.

ČTĚTE TAKÉ: Velké fleety prodejce zaměstnají, ale odnaučí je prodávat, říká šéf Renaultu

Jaké modely tedy ve vašem vozovém parku nalezneme?
Aktuálně tvoří většinu naší flotily modely Fiat Doblo s pohonem na zemní plyn, které jsme před rokem doplnili přibližně čtyřicítkou modelů Opel Combo též s pohonem na CNG. Ve flotile máme i menší skupinu vozidel Volkswagen Transporter, které nám zastávají skupinu rozvážek s velkými nákupy při rozvážkách do vzdálenějších měst. I tak ale častou nejsou zaplněny na maximum, takže nejsou plně vytížené. Proto půjdeme nadále cestou nákupu spíše menších automobilů a chystáme nákup dalších modelů Fiat Doblo a nově Volkswagen Caddy. Vše samozřejmě s technologií využívající pohon CNG. Letos by to měl být nákup nějakých 180 aut.

Nikdy jste o žádném jiném modelu neuvažovali?
Máme to při výběru vlastně poměrně snadné, protože zmíněné modely jsou vlastně jediná užitková vozidla s pohonem na CNG, což je pro nás nejzásadnější požadavek. Důvody jsou jasné a jsou jednoznačně na straně nákladů na provoz, které jsou v porovnání s jiným pohonem poloviční. Díky zemnímu plynu ušetříme na provozu hodně peněz. Navíc nás nelimituje ani případný omezený nájezd, protože nám denní potřebu plně pokrývá a následně je auto dotankováno. Nedávno jsme uvažovali i o Dacii Dokker, kde by byla možnost dodatečné přestavby na CNG, ale vzhledem k náročnosti celé operace jsme tuto variantu nakonec zavrhli.

Kolik kilometrů každé vozidlo denně najede?
U aut máme poměrně vysoké nájezdy, navíc ve složitém městském provozu. Denně musí každé auto zvládnout 40-44 nákupů, což vychází na 250 až 300 km denně a 6000 měsíčně. Aktuálně máme pro Prahu jediný sklad, druhý je v Brně. Do budoucna přemýšlíme i o druhém skladu na opačné straně Prahy. Z těchto měst ale rozvážíme i do vybraných regionů, například do Plzně, Liberce, Pardubic nebo Hradce. Chystáme ale přechod na systém ztv cross-doků, kdy by byl sklad v tom kterém městě a odtud by následoval rozvoz.

Kde vaši řidiči plní zemní plyn? Neuvažovali jste o vlastní plinicí stanici CNG?
Plníme kde se dá, což není zejména v Praze v podstatě problém. Používáme zákaznické karty Pražské plynárenské. O vlastní plničce jsme samozřejmě přemýšleli a přemýšlíme i nadále, ale při prvním pokusu zde v areálu nám to bylo prozatím zamítnuto, ale v požadavcích i s ohledem na možná nový areál dále pokračujeme.

Jsou patrné výkyvy v objednávkách zákazníků a jak je případně řešíte?
Největší poptávka po doručení nákupu je klasicky v pátek, kdy pravidelně potřebujeme až o 50 automobilů víc. S vykrytím těchto špiček nám pomáhají právě dlouhodobé zápůjčky od našeho partnera využívajícího též vozidel na CNG. K dispozici máme až 500 kurýrů, z nich přibližně třetina jsou zaměstnanci a zbytek externisti.

Jsou auta CNG v tak náročném provozu spolehlivá nebo musíte často řešit nějaké komplikace?
Musím říct, že na to, jak dostávají naše vozidla zabrat, je na ně docela spolehnutí. Samozřejmě se při takovém počtu aut a řidičů prakticky denně potýkáme s nějakými škrábanci, sem tam ťukanci, občas drobným servisním klopýtnutím. Takové opravy jsme často schopni si řešit inhouse.

Vaše vozy jsou v provozu jasně identifikovatelné, nepotýkáte se s častými dotazy a stížnostmi na styl řízení vašich řidičů?
Samozřejmě občas se někdo ozve, ale o žádné pravidlo rozhodně nejde. Naši řidiči jsou řádně proškoleni a přestože musejí stíhat poměrně náročné kapacitní a rozvážkové úkoly, chceme po nich, aby se na silnici stejně jako u našich zákazníků chovali slušně. Navíc díky GPS monitoringu máme všechny pod drobnohledem a máme v systému nastaveny i upomínky, které nám hlásí třeba případná překročení maximální povolené rychlosti apod.

Monitorovací systém a GPS jednotka tedy pomáhá i samotným řidičům?
Určitě ano. GPS moduly ve voze jsou propojené s terminálem řidiče. Sledujeme úplně všechno, naši řidiči mají v systému přednastavený i region, kde se mají pohybovat a jakmile z něj vyjedou, okamžitě o tom víme. Stejně tak když poklesne teplota v chladícím boxu nebo jak jsem říkal, když řidič jede rychleji, než by měl.

Chladící zařízení vám dodává samotný výrobce vozu nebo nějaká externí firma?
My u našich vozů nemáme klasické transportní chlazení.  Používáme plastové chladící boxy připoutané v užitkovém prostoru auta, které našim stávajícím požadavkům zatím plně vyhovují. Aktuálně jsme ale otestovali právě i originální transportní chlazení, které je sice o něco dražší, ale zase se do vozu vejde více nákupu. Aktuálně to vypadá, že se právě pro toto řešení minimálně u nějaké části nového vozového parku rozhodneme a následně budeme přínos vyhodnocovat.

Přemýšleli jste o nějakém jiném alternativním pohonu? Třeba o elektromobilech?
Aktuálně jsme této variantě hodně nakloněni, ta představa se nám líbí a s několika dodavateli o tom jednáme a diskutujeme. Výhledově bychom určitě chtěli alespoň část vozového parku elektrifikovat, na druhou stranu, současné produkty úplně nevyhovují stylu našeho provozu a nemohou nás uspokojit z pohledu dojezdu a režimu, který mi bychom od těch aut čekali. To znamená i nabíjení a další náležitosti. My si nemůžeme dovolit, aby nám tu auto dvě hodiny stálo na nabíječce, proto aktuálně jednáme i s firmou, která nabízí výměnný systém baterií, což by bylo určitě řešení.

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY:

ROZHOVOR: Jakub Šebesta z VW Užitkové vozy: „Elektrifikaci dodávek ovlivní především politika státu“

RYCHLÝ TEST: S novým leonem v závodním tempu za méně než jednu korunu na kilometr!