Čtvrtá generace modelu Škoda Octavia nabídne jako první model značky v historii hned pět možností pohonu. Kromě benzinu a nafty také mild-hybrid, pohon na zemní plyn CNG a plug-in hybrid především v modelu Octavia RS. Otázkou je, kolik lidí si tuto nabíjecí verzi vybere, když při stejném výkonu 180 kW nabídne horší zrychlení než čistě benzinová varianta, která bude zřejmě levnější.

Po Superbu je Octavia druhým vozem Škoda s plug-in hybridním pohonem, a to ve dvou výkonových variantách. Pohon sportovního vrcholného modelu Octavia RS iV zajišťuje benzinový motor 1,4 TSI o výkonu 110 kW (150 k) a elektromotor o výkonu 85 kW. Celkový systémový výkon činí 180 kW (245 k). Maximální točivý moment činí 400 Nm. Model Octavia iV nabízí točivý moment 350 Nm a celkový systémový výkon 150 kW (204 k).

Ovšem právě u sportovní varianty RS se skrývá jedno překvapení. Plug-in hybrid RS iV nabídne zmíněný maximální výkon 180 kW. Stejně je na tom i Octavia RS s motorem 2,0 TSI. Čistě benzinová varianta je ale rychlejší – z 0 na 100 km/h se totiž dostane za 6,7 sekundy, zatímco plug-in hybridní za 7,3 s. Na vině je s největší pravděpodobností hmotnost baterií. Zatímco benzinová RS má pohotovostní hmotnost podle výbavy 1520–1629 kg, plug-in hybridní 1695–1780 kg. Zatím nebyly zveřejněny ceny, je ale pravděpodobné, že hybridní varianta bude kvůli použité technologii dražší.

ČTĚTE TAKÉ:  SROVNÁNÍ – Nová vs. stará Škoda Octavia

Octavia je první vůz značky Škoda, který nabídne dvě varianty motoru e-TEC s mild-hybridní technologií. U tříválcového motoru 1,0 TSI o výkonu 81 kW (110 k) a čtyřválcového motoru 1,5 TSI o výkonu 110 kW (150 k) je v kombinaci se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG použit 48V řemenový startér-generátor a 48V lithium-iontový akumulátor s kapacitou 0,6 kWh, který je umístěný pod sedadlem spolujezdce a dobíjí se výhradně rekuperací brzdné energie. 48V akumulátor také umožňuje pomocí měniče stejnosměrného proudu dobíjet 12V baterii. Tato elektrická energie je následně použita pro podporu spalovacího motoru startér generátorem. Tato podpora může dosahovat až 50 Nm točivého momentu.

Varianta G-TEC s motorem 1,5 TSI o výkonu 96 kW (130 k) nabízí pohon na zemní plyn. Spotřeba činí od 3,42 kg CNG/100 km v provozu na zemní plyn a 4,6 l/100 km v benzinovém režimu. OCTAVIA G-TEC nabízí díky zásobníkům s kapacitou 17,33 kg zemního plynu dojezd až 500 km v režimu WLTP při provozu na zemní plyn. V kombinaci s benzinovou nádrží o objemu 9 l se dojezd zvyšuje o dalších 190 km.

Tři naftové motory patří k nové generaci Evo a splňují již budoucí emisní normu Euro 6d. Nový motor 2,0 TDI se dodává ve výkonových variantách 85 kW (115 k), 110 kW (150 k) a 147 kW (200 k). Díky optimalizaci klikového mechanismu a variabilní geometrii lopatek turbodmychadla došlo ke snížení spotřeby až o 0,4 l na 100 km v porovnání se srovnatelnými motory předchozí generace. Také benzinové motory modelu OCTAVIA jsou nové generace Evo. Tříválcový motor 1,0 TSI má výkon 81 kW (110 k). Je vybaven turbodmychadlem s proměnlivou geometrií rozváděcích lopatek a pracuje v hospodárném Millerově spalovacím cyklu. Čtyřválcový motor 1,5 TSI má výkon 110 kW (150 k) a je vybaven technologií aktivního řízení válců (ACT), která při nízké zátěži automaticky odpojuje dva válce a snižuje tak spotřebu. Čtyřválcový motor 2,0 TSI má výkon 140 kW (190 k).

Martin Šidlák

Škoda Octavia RS bílé auto