Subaru pod tlakem emisních limitů postupně elektrifikuje svou modelovou řadu. Nejnovějším přírůstkem je model Subaru Impreza e-Boxer s hybridním pohonem.

Subaru plánuje mít do roku 2030 ve své nabídce 40 % elektrifikovaných modelů, do roku 2035 už 100 %. Momentálně to sice bohužel znamená pro Evropu ukončení dodávek vozů s největšími emisemi, což je BRZ a Levorg, ale není vyloučeno, že v budoucnu se tyto modely ještě na starý kontinent vrátí. Prvním krokem Subaru k elektrifikaci jsou hybridní pohony e-boxer. Po Foresteru a XV je třetím modelem s tímto pohonem Impreza.

Jeho první generace byla uvedena na trh v roce 1992, ta aktuální pochází z roku 2016. Nový pohon si zachovává typickou kombinaci pohonu všech kol S-AWD s nově vyvinutou pohonnou jednotkou e-BOXER. Tu tvoří 2litrový plochý čtyřválec s protiběžnými písty a přímým vstřikováním paliva, jehož komponenty jsou z 80 % nové a který je spojen s elektromotorem a upravenou převodovkou Lineartronic. Výsledkem je plynulejší, o 30 % lineárnější a pružnější akcelerace a rychlý nástup točivého momentu.

ČTĚTE TAKÉ:  První hybrid od Subaru je v Česku: Nový Forester e-Boxer startuje na 900 000 Kč

Systém Subaru e-Boxer v závislosti na jízdních podmínkách upravuje rozdělení hnací síly mezi benzinovým motorem a elektromotorem. V zásadě volí mezi třemi jízdními režimy: pohonem pouze na spalovací motor, pohonem pouze na elektromotor a vzájemnou spoluprací obou pohonných jednotek. V závislosti na podmínkách a stavu nabití baterie umí jet čistě na elektřinu až na vzdálenost 1,6 kilometru a dosáhnout rychlosti až 40 km/h.

Z trojice modelů Subaru, vybavených tímto pohonem, dává použití hybridu právě u Imprezy největší smysl, protože jde o nejlehčí model a úspora paliva je tak největší. Podle výrobce je to až 10 procent. České ceny Subaru Impreza e-Boxer zažínají na částce 770 000 Kč ve výbavě Active a 880 000 Kč ve výbavě Executive. O něco vyšší cena v porovnání s konkurencí je kompenzována bohatou nabídkou asistenčních systémů a dalších technických vychytávek. Kromě zmíněného pohonu všech kol je to například systém EyeSight kombinující adaptivní tempomat, asistent brždění a udržování v jízdním pruhu, asistent pro sledování vozidel přijíždějících zezadu nebo automatického brždění při couvání.

Martin Šidlák