Kdyby automobilky byly kuchařky a auta jídla, tak Cupra by zákazníkům v podobě Atecy nabízela pálivé jídlo pro celou rodinu v době, kdy Evropská unie vyhlásila plán na snížení spotřeby chilli a národní vlády dávaly dotace vegetariánům.

Název „sportovní SUV“ zní jako protimluv. Navíc v době stále se zpřísňujících ekologických předpisů budete jen těžko hledat typ osobního auta produkujícího vyšší emise. Cupra Ateca je důkazem, že zážitky z jízdy a emisní cíle jsou věci, které prostě nejdou dohromady. Jak dlouho si lidé budou moct něco takového koupit, to si netroufám odhadnout. Žijeme ale tady a teď, a z tohoto úhlu pohledu je Cupra Ateca víceúčelové SUV, spojující výkon i praktičnost v poměru, který není na trhu úplně obvyklý.

Cupra se od značky Seat osamostatnila teprve nedávno a má zatím v nabídce jediný svébytný model – Formentor. Ostatní vycházejí z modelů Seatu a jde tedy pořád o jakési „top“ verze běžných velkosériových modelů. Což ale neznamená, že se taková věc nedá udělat dobře. Dá, jak ukazuje Cupra Ateca, vycházejícího ze španělského sourozence Škody Karoq.

nabíjení, elektromobil
ČTĚTE TAKÉ:  Strach z kolapsu sítě: V USA a Německu řeší, jak omezit nabíjení elektromobilů

Modelová řada Ateca prošla v druhé polovině loňského roku faceliftem, který se týkal jak vozů s logem Seat, tak těch s modelem Cupra. Mimochodem ty představují zhruba 15 procent prodejů v této modelové řadě. Největší popularitě se těší v Německu a Švýcarsku, prodává se ale třeba i v Mexiku.

Designové úpravy jsou spíš decentní – auto dostalo nový vzhled nárazníku i nové světlomety s diodami LED pro všechny osvětlovací funkce. Nová jsou i zadní světla s dynamickými ukazateli směru, standardem jsou 19palcová kola s broušeným povrchem. Díky jiným nárazníků je Ateca od Cupry o něco málo delší než ta od Seatu (4386 vs 4381 mm), typické jsou pro ni i čtyři koncovky výfuku.

Uvnitř už je rozdíl proti Seatu Ateca markantnější. Přední pasažéři usednou do standardně dodávaných sportovních sedadel s integrovanou opěrkou hlavy, za příplatek je pak možné mít na nich netradiční modrou kůži Nappa. Už v základní výbavě je i povedený volant, který výrobce jen poněkud přehnaně nazývá „supersportovní“. Disponuje velkými pádly pro manuální řazení a dvěma tlačítky – jedno slouží pro startování, druhé pro volbu jízdních režimů.

Stejně jako Seat Ateca dostala i Cupra Ateca nový digitální systém tvořený 10,25palcovým přístrojovým štítem a 9,2palcovým centrálním displejem. Infotainment má i hlasové ovládání, které se aktivuje pro Čechy asi trochu nepřirozeným zvoláním „Hola, hola!“. Umí Android i Apple, zajímavostí je, že zákazník dostává s novým autem na rok v rámci služby Cupra Connect na jeden rok vzdálený přístup k ovládání některých funkcí a balíček Media & Internet sloužící pro podporu poslechu podcastů, streamů a internetových rádií. Kolik bude platit za rok, to se odvine od objemu požadovaných dat a jejich aktuální ceny.

Praktickou stánku ukazuje Ateca v prostornosti kabiny, kde nabídne dostatek místa na předních i zadních sedadlech a k tomu 485 litrů zavazadlového prostoru.  Za 7900 Kč lze dokoupit elektrické bezdotykové otevírání pátých dveří, úplně stejně zaplatíte i u Seatu. V normálním jízdním režimu tak sedíte v průměrném rodinném SUV, které je praktické, dostatečně velké, i pohodlné.

Po sešlápnutí plynu nebo ještě lépe po zvolení režimu Cupra se z vás ale najednou stane kočí, který má na starosti stádo 300 koní. Na jejich uhlídání by asi málokdo stačil, proto máte k ruce celou elektroniku vozu. Myslím, že 300 koní je pro vůz tohoto typu víc než dost. Na opravdové závodění na okruhu není karoserie SUV vhodná, ale na trochu adrenalinu v zatáčkovitých okreskách je to ideální.

Sešlápnete plyn, turbo chytne kolem 2000 otáček plnou sílu a na stovce jste těsně pod pěti sekundami. Zrychlení doprovází jadrný zvuk, pokud si připlatíte 90 900 Kč za výfukovou soustavu od firmy Akrapovič, vůz si občas odfrkne a vy letíte krajinou jako chuligán, ne zodpovědný otec rodiny.

Systém pohonu všech kol 4Drive ve spojení s adaptivními tlumiči DCC a sportovním podvozkem sníženým o 10 mm oproti běžné Atece by mohlo vyvolávat pochybnosti o jízdním pohodlí, věřte ale, že v režimu Normal je auto stejně pohodlné jako jiné SUV této velikosti. Vděčí za to především zmíněným adaptivním tlumičům. Ve sportovnějších režimech naopak podvozek dává řidiči jistotu a stabilitu.

Popravdě Cupra Formentor je mnohem stylovější crossover, ale Ateca je zajímavou adrenalinovou verzí rodinného SUV. Když odvezete děti do školy, můžete mu trochu šlápnout na krk a zrychlit na stovku za méně než pět sekund. Nemá moc přímého konkurenta s výjimkou Volkswagen T-Roc R. jinak jsou podobná auta k dostání jen v prémiovém segmentu. Musíte se ale připravit na to, že vaše průměrná spotřeba se bude pohybovat kolem 10 litrů na 100 kilometrů… jedenácti… dvanácti… no dobře, já jezdil za 13,5. Oficiální papírová spotřeba je 7,8 – 7,9 litrů, ale to s autem jezdili nejspíš jen z kopce. Vstupní investice pak činí minimálně 1 319 900 Kč.

Martin Šidlák

Technické údaje: Cupra Ateca 2.0 TSI DSG 4WD

Délka/šířka/výška: 4386 / 1841 / 1613 mm

Rozvor: 2630 mm

Zavazadlový prostor: 485 l

Max. výkon:  221 kW / 5 300–6 500 ot.

Max. točivý moment: 400 Nm/ 2 000–5 200 ot.

Max. rychlost: 249 km/h

Zrychlení na 100 km/h: 4,9 s

Průměrná spotřeba dle výrobce: 7,7 – 7,8 l / 100 km

Spotřeba v testu: 450-459 km

Cena: 1 319 900 Kč