Firmy stále chtějí diesel, živnostníci benzín

diesel, benzín, euro 7

Až 65 % firemních zákazníků si kupuje diesel. Fyzické osoby jen ve 46 % a živnostníci dokonce jen ve 38 %. Vyplývá to z analýzy Aures Holdings. Platí to tedy v případě ojetých vozů

Diesel zatím stále neřekl své poslední slovo. Firemní zákazníci volí tento pohon v 65 % případů. Za posledních šest let to je pokles zájmu minimální, a to o jen o 6,5 procentního bodu. Přitom u živnostníků je pokles poptávky dokonce o 11,5 % na 38,3 %.

„Nárůst cen paliv zvýšil tlak na sekundární trh a snížil poptávku po dieselových automobilech. A to nejvíce vloni se začátkem války na Ukrajině. V letošním roce u všech typů zákazníků poptávka opět klesá. Ale již jen opravdu mírně. A to i díky tomu, že se ceny paliv opět ustálily a naftu lze v současnosti koupit levněji než natural,“ upozornil Petr Vaněček, provozní ředitel a člen představenstva skupiny AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna. Nejvěrnější stejnému druhu paliva jsou běžní zákazníci, kteří si naftový vůz pořizují jen letos ve 46,1 %. V průběhu posledních let jde o pokles v řádu jednoho procenta. U firem a živnostníků je změna preferencí, co se paliv týče, výraznější.

Živnostníci diesel nechtějí

Největší pokles poptávky po nafťácích je u živnostníků, u kterých v loňském roce klesla poptávka meziročně o čtyři procentní body na 40 %. Letos je za první čtvrtletí již na 38,3 %. „Přestože je tlak na zvýšení poptávky po hybridech a elektromobilech, živnostníci na sekundárním trhu stále více upřednostňují benzínové vozy, které si pořizují z 61,1 %,“ doplnil Petr Vaněček.

Živnostníci rozhodně nejsou nejméně náročnou skupinou zákazníků. Na jednu stranu pohon na všechna čtyři kola volí jen 16 % z nich, na druhou 42,7 % z nich vybírá auta s automatickou převodovkou. Tato skupina zákazníků nejčastěji kupuje kombíky (27,8 %) a SUV (26,1 %). 29 % upřednostňuje vozy značky Škoda, 13,2 % Volkswagen a 7,8 % Ford. Nejprodávanějšími modely letošního roku jsou Škoda Octavia (8,9 %), Škoda Superb (7,1 %) a Škoda Kodiaq (5,2 %).

Firmy si letos nejčastěji pořizují hatchbacky (26,6 %), a to právě z důvodu úspornějších provozních nákladů. Kombíky jsou stejně jako vloni druhým nejprodávanějším typem vozu (24,1 %). SUV se u firemní klientely sesunula z loňského prvenství na třetí místo (22,4 %). Ale v průběhu roku lze očekávat, že poptávka po nich opět stoupne. Nejprodávanější jsou jako u živnostníků Škodovky, jen s trochu jinými modely – Fabia (10,3 %), Škoda Octavia (5,8 %) a Škoda Superb (3,8 %).

Zdroj: AAA Auto

Ilsutrační foto Pixabay