Do Lisabonu a zpět s Hyundai Kona: 7000 km s EV za 7 dní

S elektrickým Hyundai Kona jsme se již podruhé vydali po ose do dalekého Portugalska. Naše cesta ukázala, jak rychle se v Evropě rozvíjí nabíjecí infrastruktura. A zadařilo se nám i na tamní OEIRAS EcoRally Portugal.

Do dalekého Oeiras poblíž Lisabonu se naše redakční posádka stejně jako v loňském ročníku vydala se svou soutěžní Konou Electric po vlastní ose. Čekala je tak cesta dlouhá v součtu skoro 6000 kilometrů, plus samotný závod čítající dalších bezmála 500 kilometrů.

„Velmi nás překvapilo, kam za rok znovu pokročila infrastruktura nabíjecích stanic. Výrazně přibylo velkých nabíjecích hubů jak ve Francii, tak i ve Španělsku a Portugalsku. Cestu tak už vlastně nemusíme vůbec nijak plánovat, prostě sedneme do auta a vyrazíme. Při dojezdu Kony to v kombinaci s hustou sítí stanic přímo u hlavních tahů není žádný problém. Rádi vyhledáváme síť Ionity, i pro velmi vstřícné ceny při využití karty Charge myHyundai. Navíc je Kona pohodlná a má skvěle fungující adaptivní tempomat,“ popisuje Michal Žďárský, který během první části cesty zvládl za den ujet 1400 kilometrů na jeden zátah.

Stíhací jízda s Hyundai Kona

Česká dvojice do závodu po pódiovém umístění v Krumlově a dvou solidních výsledcích z mrazivého Švédska a napínavého Španělska nastupovala se startovním číslem tři odpovídajícím průběžnému pořadí v šampionátu. Soutěž samotná je náročná zejména kvůli velké vyrovnanosti světové špičky, počtu zkušených zahraničních posádek a nasazení domácích soutěžících.

„První den nám příliš nesedl a obsadili jsme až šesté místo v regularity. První tři místa i vedoucí posádku jsme však měli stále na dohled. Vyrovnanost zdejší e-rallye je neskutečná a po celou dobu dělily nejlepší týmy jen sekundy,“ hodnotí začátek portugalské soutěže Jakub Nábělek. Tovární posádka Hyundai Motor Czech se však s takovým výsledkem nehodlala spokojit a rozhodla se pro změnu strategie.

„Od prvních zkoušek druhého dne jsme začali čelo stahovat. Během dopoledne jsme vyhráli tři ze čtyř erzet a postupně se propracovali ze šesté až na druhou pozici,“ popisuje útok na pódiová umístění Žďárský. Druhé místo v hodnocení pravidelnosti nakonec Michalovi s Jakubem uteklo kvůli malé chybě v samotném závěru, i třetí pozice však znamenala velký potenciál před započtením druhé hodnocené disciplíny.

Tou je spotřeba, ve které Hyundai Kona Electric tradičně exceluje. Potvrdilo se to i tentokrát, celkových 12 erzet absolvoval úsporný elektromobil z Nošovic s průměrnou spotřebou 10,4 kWh/100 km. Oficiální údaj dle WLTP je přitom 14,7 kWh/100 km a právě odchylka od něj se vyhodnocuje.

Češi ve vedení

Tato hodnota znamenala první místo ve spotřebě a v součtu s regularity i celkové vítězství v portugalské soutěži a plných 15 bodů do hodnocení šampionátu. Fantastický výsledek českou posádku se 41 body po čtyřech odjetých závodech vystřelil do čela průběžného hodnocení FIA ecoRally Cup, navíc se slušným náskokem před hlavními konkurenty – italsko-francouzkou (35 bodů) a španělskou (32 bodů) posádkou.

„Jsme z tohoto výsledku nadšení. Pro zdar portugalské mise jsme po loňském druhém místě udělali hodně, vyzkoušeli řadu nových věcí a jsme rádi, že zafungovala změna taktiky ze soboty na neděli. V pondělí jsme navíc vyhráli i v atraktivní divácké městské Special Stage, která měla úžasnou atmosféru,“ uzavírá Žďárský.

Vítězství současně znamená i vylepšení pozice Hyundai v hodnocení značek a z aktuálně druhého místa už chybí jen pár bodů na první. Další soutěží světového poháru je na konci srpna švýcarská E-Rallye du Chablais. V českém šampionátu v EcoRally je nyní na řadě květnová Futures Contproduct Classic Rally Morava, na kterou Žďárský s Nábělkem pojedou obhajovat své loňské vítězství.

Zdroj: Hyundai

Foto: Bernardo Lúcio, Michal Žďárský

FOTOGALERIE